a rovat írásai

Elment Nepp József is

Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.

​Rekordszámú filmmel jön az idei Verzió!

Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.

Ezüst Ibolyát kapott A martfűi rém

A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.

Halálos séta a Károly-híd korlátján

Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.

Magaskultúra az Urániában

Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.

Filmrendező, aki Wittgensteinről írta a diplomamunkáját

Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.

Meglesz a szobor Piedone szülinapjára

A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.

Világkörüli útra indul a Trónok harca

Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.

A 7. évadot egymilliárdszor töltötték le

Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.

Moszkva helyett Vlagyivosztokba vitték a premier előtti vetítést

Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.

Mégsem vetítették a Miklós cárról szóló filmet

Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.

Film összes cikke »

​Magyarország príma balerinája

orosz adél leadHetvenöt éves Orosz Adél, a magyar balettművészet legsikeresebb táncosnője. Pályafutása aktív előadóként, a tanulóéveit is beleszámítva mintegy harmincöt évet ölel fel, azok nélkül is huszonhetet.

Ám 1982 után sem vonult teljesen vissza, később az Operaház balettigazgatójaként, a Táncművészeti Főiskola balettmestereként, majd országgyűlési képviselőként tevékenykedett kitartóan a zene, a tánc, a művészet szakmai ügyeiért. Egy tévéinterjúban pár éve elmondta, hogy kollégái nyugdíjba vonulása után is kikérik a tanácsait.

A balettművészet hazai aranykorát fogta ki. Táncmesterei, koreográfusai több nemzedéknyi elsővonalbeli fiatal művészt neveltek ki és egyengették a pályájukat. Orosz Adél csak az egyik legtehetségesebb vagy a legtehetségesebb volt közülük. Nádasi Ferenctől tanult a Magyar Állami Operaház balettiskolájában 1947–1950 között, de később a szentpétervári (akkor leningrádi) Kirov Színháznál képezte tovább magát. Pályafutása során pedig az összes jelentős balettszerepet eltáncolta idehaza és a világ jelentős színházaiban.

Élőben sajnos nem láthattam őt színpadon, bár 1982-ben már 13 éves voltam, így akár láthattam volna. Filmtekercsek és televíziós szalagok azonban sokat megőriztek a művésznő előadásaiból. Ma is megtekinthető például Seherezádéként Róna Viktor társaságában, amint fürge, hajlékony, expresszív és nőies mozdulatokkal táncol Rimszkij-Korszakov zenéjére, Harangozó Gyula koreográfiájára. Szédítően táncolja be a színpad terét Delibes Coppéliájaként is.

Mozgóképek őriznek a mának és a jövőnek több, az ő főszereplésével készült koreográfiát-előadást. Ilyen a Bartók Béla zenéjére készült Fából faragott királyfi (r: Seregi László, 1970) vagy a már említett Delibes Coppéliája (r: Banovich Tamás, 1967 k.) A dokumentumfilmek és színházi közvetítések mellett azonban csupán egyetlen mozifilm örökítette meg a táncjátékát, Az életbe táncoltatott leány (r: Banovich Tamás, 1964). Ez viszont annyira jellegzetes és látványos film, hogy segítségével sokrétűen megidézhető Orosz Adél előadói stílusa.

video


A piros csizma csábítása: a néptáncosok halálra táncoltatják a leányt

Az életbe táncoltatott leány nem hagyományos, elbeszélő jellegű, hanem kifejezetten táncfilm. Nem is lefotografált színpadi előadás, hanem képileg és zeneileg is remekül megszerkesztett, a mozgókép nyelvéhez igazodó koreográfia. Rendezője a látványtervezőként nemzetközileg is elismert Banovich Tamás, zenéjét pedig Vujicsics Tihamér írta, aki más, sikeres filmzenéket is komponált, így A Tenkes kapitánya (1964) filmsorozatét.

A film a halálba táncoltatott leány balladáját dolgozza fel megháromszorozva. A fiatal lányt háromszor csábítják el a piros, táncos lábához illő csizmákkal vagy cipellőkkel. Egy ördögi, képmutató figura áll mindig a háttérben, és amikor rajta múlik, a leányt mindig halálra táncoltatják. Először néptáncosok kapják el a fürge leányzót, utána barokk és rokokó stílusú zenéhez pörgetik királylányként, mesében való felébredése után. Végül a leány a jelenbe (a hatvanas évekbe) érkezik, amikor a dzsesszes, kortárs tánczene szintén kiszívná az összes életerejét, de fiatal táncosok ott már megmentik őt. A leány és a táncpartnere ráadásul szerelembe esnek egymással, és otthagyván a stúdiót, a Margit hídra sétálnak, ahol a Dunába dobják a csábító piros cipellőket.

video


Királyi lakosztályban: balett rokokó zenére

Érdekes, zavarba ejtő a történet. Mintha épp az ellenkezőjét mesélné el, mint amit a tánc és a képi világ szintjén megvalósít. A tánc, a művészet a pusztulásba vezet, de lehet, hogy csupán eltúlozva. Ezek szerint ki kell lépni ebből a körből, amire a kisközösség (táncos fiatalok) és a partner szerelme a gyógyír. Mindenesetre a film hangulatilag, a művészi szuggesztivitását illetően a tánc mellett teszi le a voksot. Szépen kimunkált kettősök, fergeteges csoportos koreográfiák teszik emlékezetessé a képi és zenei anyagot. Moziban, nagy vásznon még lenyűgözőbb megnézni, mint képernyőn.

A jelenetek többségét hatalmas műtermekben forgatták: hangsúlyozottan, néha még a kompozíciónak is része a díszlet és az abból kivezető, sötétbe, éjbe, vízbe, napba vezető út. A kezdő képsoron egy szekér halad el a búzatáblában hajladozó lányok mellett, és a megépített parasztházbelső, vásári forgatag, király palota, táncterem, áruház után ismét kijut a kamera a szereplőkkel a szabadba, Budapest neonfényeivel kísérve a Margit hídra, ahol szerelmesen összehajol a két főszereplő.

video


Klasszikus balett és dzsesszes zenére írt koreográfia társítása

A film bátran alkalmaz a naturalizmustól el-elrugaszkodó filmnyelvi elemeket: gyors vágást, ugrást, lassítást, áttűnést, ráfényképezést, fény- és árnyjátékokat. A központi elem azonban a misztikus, mágikus, rituális tánc, azon belül is Orosz Adél, aki mindhárom stílusban kiemelkedik a tánckarból és a hozzá társuló szólisták közül is.

Egyetlen dolog furcsa egy kissé a filmben: Orosz Adél rezzenéstelen arca. Nem élt a mimika eszközeivel, ami táncosként talán nem is a feladata. Olyan az arca, mintha márványból faragták volna. Szép, fiatal, szőke, kék szemű nő, akinek a szemei a varázslatos cipellőktől megilletődött állapotában is villámokat szórnak. Érdekes feszültség, ha nem is ellentmondás. Aki teheti, tekintse meg a filmet az Örökmozgó legközelebbi vetítésén.

Deák-Sárosi László

• Publikálva: 2013.03.17. 07:00 • Címke: színház, évforduló, nők