a rovat írásai

Elment Nepp József is

Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.

​Rekordszámú filmmel jön az idei Verzió!

Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.

Ezüst Ibolyát kapott A martfűi rém

A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.

Halálos séta a Károly-híd korlátján

Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.

Magaskultúra az Urániában

Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.

Filmrendező, aki Wittgensteinről írta a diplomamunkáját

Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.

Meglesz a szobor Piedone szülinapjára

A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.

Világkörüli útra indul a Trónok harca

Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.

A 7. évadot egymilliárdszor töltötték le

Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.

Moszkva helyett Vlagyivosztokba vitték a premier előtti vetítést

Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.

Mégsem vetítették a Miklós cárról szóló filmet

Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.

Film összes cikke »

​Végakarat

Titanic Nemzetközi Filmfesztivál, Filmdokk

végakarat leadA látszatra történetmesélő, ám inkább állapotrajz Végakarat olyan sok ponton hagy homályban fontos részleteket, hogy azon se csodálkozzunk, ha az ismertetője alapján nem ismerünk rá arra a filmre, amit láttunk.

A harmincas Henrik, noha nem veti meg sem az alkoholt, sem a füvet, nem küzd drogproblémákkal. Testvére, Christian azonban gyerekkorától junkie – és innen már kezdődnek is a homályos pontok. Miért került Christian intézetbe, ahol rászokott a drogokra? Miért hagyta az apjuk 19 évesen Christiant egyedül Lengyelországban? Mi a két fiú története? Mi a harmadik fiúé, a féltestvérüké? S a legfontosabb: milyen ember volt az édesanyjuk?

végakarat

A munkanélküli, elhízott, loncsos, ápolatlan Henrik dúsgazdag nagyapja meghal, s a fiatal férfi apja tanácsára megtámadja a végrendeletet. Testvéreivel azt állítják: létezik egy olyan okirat, amelyben egyenlő részt örököltek a nagynénjükkel, édesanyjuk testvérével. Érdekes megfigyelni, ahogyan a két fiatal férfi fölzárkózik a hazugságuk mögé, majd amikor átmenetileg bevonják a körbe féltestvérüket is, hogyan képződik közöttük testvériség, s hogyan fűződik szorosabbra a rég megszakadt kapcsolat apjukkal. Egy balul végződött mulatozás után Henrik rádöbben: a kényelmes önigazolás ugyanoda vinné vissza, a csalásba, a hazugságokba, az elhallgatásokba. A filmnek ezen a pontján az értelmezéshez szükséges feltételezés merül föl: Henrik pálfordulásának egyik valószínű oka az, hogy Christian korábban is meglopta őt is, apjukat is. Henrik ráébred, nem szabad ugyanoda visszamennie: hiába lenne több a pénze, nem tudná a lelkifurdalását elhallgattatni, ami ismét alapjaiban mérgezné az életét. Bontja az alig kialakult idillt apjával és bátyjával, szimbolikusan eléget néhány családi fotót a levágott hajával együtt, s visszavonja a keresetet. Kibékül Cecivel, a feleségével, s vállalnak egy második gyereket is. A sors kegye folytán még így is meglehetősen nagy összeget örököl, ami éppen jól jön az újrakezdéshez, a hitelkeret megemeléséhez. Popkulturális bónuszként filmesen ez úgy nyilvánul meg, hogy a főhős a történet végén belegyalogol a lemenő Nap fényébe.


The Will / Testamentet Official Trailer from We Know Music on Vimeo.

A film történetét figyelemmel követve sorra merülnek föl a kérdések, mint videoklipben az infóbuborékok. Olyan a film, mint egy vaksötétben helyzetjelzővel haladó autó: elégtelen a fénye a kellő tájékozódáshoz. A hasonlat szervesen a filmre épül: Henrik minden különösebb dráma nélkül rommá töri az autóját egy bódult éjszakán – talán mondani sem kell, az autót a nagyapjától kapta. A néző frusztrációját nagyon fölerősítik az elvarratlan szálak, a fölbukkanó és eltűnő szereplők, s a beharangozással szemben teljesen esetleges képi és színvilág. Ha emellett a néző történetesen nem jóléti államból való, alighanem dühíti, hogy Henrik – s némiképpen még Christian is – munkavégzés nélkül sokkal jobban élnek nála, s így rendkívül kevéssé tud részvevő lenni, amikor Henrik a majdani örökség reményében nem tudja megemelni a hitelkeretét a bankjában. Soha ne legyen nagyobb problémája – gondolja gonoszul.

végakarat bel

A filmben a jóléti társadalom depresszió elleni kompenzációs kellékei: pia, „thaiföldi pina” (a film szóhasználata: utalás arra, hogyan vezette be apjuk a nemi életbe a fiúkat, illetve ugyanő thaiföldi családjára), drogok olyannyira túlsúlyban vannak a hétköznapi élet céljaihoz viszonyítva, hogy csupán tippelhetünk, milyen cél felé igyekszik az ironikusnak szánt utolsó képsorban Henrik. Ha a házasságát akarja rendbehozni, akkor nagy drukkolásra lesz szüksége: szülei példája, korábbi gyakorlata nagyon ellene dolgozik. A film alkotói úgy igyekeznek segíteni neki, hogy boldogtalan, alkoholista édesanyjuk örökségét jelképesen otthagyják a gyöngének bizonyult Christiannal együtt egy pályaudvari padon. A közelebbről nem tudható okok miatt utcára került Christian bódultan bevackol, közben arról monologizál, hogy minden anyjuk halálakor romlott el, a vonat továbbgördül a kamerával együtt. Henrik kapott még egy esélyt, útban van a második gyerekük is, hátha. Hogy sok ez reménynek vagy kevés, alighanem nézőfüggő.

Boronyák Rita


Végakarat
Testamentet/The Will
dán, 2011, szí, 88 perc
rendező, operatőr: Christian Sønderby Jepsen, fk: Ramus Heisterberg, v: Rasmus Stensgaard Madsen, z: Peter Schultz, p: Julie Pedersen

• Publikálva: 2013.04.09. 14:08 • Címke: trailer, film, fesztivál