a rovat írásai

Elment Nepp József is

Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.

​Rekordszámú filmmel jön az idei Verzió!

Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.

Ezüst Ibolyát kapott A martfűi rém

A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.

Halálos séta a Károly-híd korlátján

Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.

Magaskultúra az Urániában

Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.

Filmrendező, aki Wittgensteinről írta a diplomamunkáját

Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.

Meglesz a szobor Piedone szülinapjára

A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.

Világkörüli útra indul a Trónok harca

Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.

A 7. évadot egymilliárdszor töltötték le

Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.

Moszkva helyett Vlagyivosztokba vitték a premier előtti vetítést

Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.

Mégsem vetítették a Miklós cárról szóló filmet

Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.

Film összes cikke »

Az ölés aktusa

Titanic Fesztivál, Filmdokk

20titanic_leadAz ölés aktusa azon jó szándékú alkotások közé tartozik, amelyek annyira fontosnak tartják, hogy érthető legyen a mondandójuk, hogy nem győzik elégszer elmondani.

A nézőnek a dramaturgia feszültségmentessége miatt bőven jut ideje azon morfondírozni, vajon tévedésből nem játékfilmre váltott-e jegyet, miközben a hideg futkos a hátán: a filmesek talán túlságosan is bátran, szereplőik további sorsára való tekintet nélkül alkalmaztak európai elveket egy nem európai kultúrában.

1965-ben, az indonéz katonai puccsot követően a rendszerhű Pancasila szervezet ifjúsági tagozata, valamint helyi lakosok hozzávetőleg egy–hárommillió embert gyilkoltak meg. Az ürügy vélt vagy valódi kommunizmusuk volt; a tömegmészárlás során a kínaiakat – az ország „zsidóit” – is szinte teljesen kiirtották. Az elkövetők többsége máig hazafias tettnek tartja a tömeggyilkosságot, emellett büntetlenek is maradtak, mert a győztesek írják a történelmet, s ők azokat támogatták, akik napjainkig hatalmon vannak. A film fiktív története szerint két egykori gyilkost, Anwar Kongót és Herman Kotót fölkérnek egy, az eseményekről forgatandó film szakértőjének. Felkavaró pszichodráma helyzetsorozat következik, amelyek során a két idős ember bemutatja, hogyan történtek a gyilkosságok, s milyen érvek szóltak a végrehajtás mellett. Anwar filmrajongó lévén a gengsztereket tekintette példaképének, s teljesen azonosult a Pancasila szürreálison is túlmutató cinikus eszmefuttatásával: a gengszter szabad ember, aki joggal uralkodik a többiek fölött. A mozgalom maga a film tanúsága szerint a mai napig a megfélemlítés segítségével gyűjti a párttámogatást: a kamera egy pénzbehajtó körutat is bemutat. A veterán harcosok eljátsszák egykori áldozataik szerepét, s rádöbbennek: még úgy is félelmetes volt a helyükben lenni, hogy tudták, ez csak egy film.

oles_muveszete
Felkavaró pszichodráma helyzetsorozat

A dokumentumfilmezés legérzékenyebb pontja, amikor a néző számára világossá válik: a szereplő önmagát játssza, azaz nem cselekszik, hanem instrukciókat követ. A két idős férfi szakértői szerepe egy majdani filmben nem az ő megtévesztésükre szolgál, hanem a néző skrupulusainak elhallgattatására, aki szeretné azt hinni, hogy valódi dokumentumanyagot lát. Az ölés aktusa ott kap gellert, hogy azt szeretné érzékeltetni szerepjátszással, hogy a két gyilkos stilizált önmaga eljátszása közben beleérezne az áldozatok helyzetébe, azonban erősen kétséges, hogy ez működik-e. A film rá is játszik erre a stilizáltságra, elszakad az indonéz eseményektől, s annak az általános érvényű pszichológiai törvényszerűségnek az illusztrációjává válik, amely szerint a kognitív disszonancia mindaddig segíti a bűnelkövetőt, ameddig annak szüksége van elbújnia a bűntudata elől.

oles
Nem érzik magukat bűnösnek

Step Vaessen az Al Jazeera számára forgatott egy riportfilmet Indonesia’s Killing Fields címmel, amelyben egyebek mellett azt mutatja meg, milyen hatással járt Az ölés aktusa az indonéziai belpolitikai életre. Ismerteti, hogy Indonéziában a film nem tud átjutni a cenzúrán, csupán meghívottak számára vetíthető, ami érthető, hiszen ugyanaz a garnitúra van napjainkban is hatalmon. A traumatikus múlt miatt a tömegsírokban nyugvó áldozatokat nem exhumálták, a kis közösségekben pedig régesrég a praktikum jegyében élnek az emberek: a gyilkosok és áldozatok unokái igyekeznek békét kötni egymással. A kisszámú emberi jogi aktivistát a hatalom birtokosai is, az egykori áldozatok is óva intik a múlt bolygatásától. A Hágai Nemzetközi Bíróság hatáskörét egyrészt eszük ágában sincs elismerni, másrészt, mondják a gyilkosok, nincs ellenükre a szituációban rejlő potenciális világhírnév.

A riportfilm bűnelkövető interjúalanyai fontosnak tartják, hogy a kommunistákat kiirtották az országból, nem érzik magukat bűnösnek, nincsenek rossz álmaik. Miért is lennének, kérdezi egyikük, hiszen helyesen cselekedett, s egyébként pedig az eseményeket követően elment a varázslóhoz, aki leszedte róla a lehetséges rontást. A riportfilmben Az ölés aktusa rendezője, a Dániát biztonsági okok miatt el sem hagyó Joshua Oppenheimer arról győzködi a dokumentumfilm következményeitől tartó Anwart, hogy milyen nagy dolgot vitt végbe, mennyire bátor volt, amikor részt vett az igazság föltárásában. Anwar köszönés nélkül megy ki a szobából, hiszen mindketten tudják, miért volt annyi Névtelen Az ölés aktusa főcímében. Talán így mondják indonézül, hogy (erősen finomítva) a kibicnek semmi sem drága...


Az ölés aktusa
The Act of Killing
dán-norvég-angol, 2012, 115 (rendezői változatban 159) perc
rendezte: Joshua Oppenheimer, Christine Cynn
díjak: Berlinale Panorama szekció 2013: dokumentumfilmes közönségdíj, az Ökomenikus Zsűri díja
magyar forgalmazó: Cinephil

Utolsó vetítés a Titanicon: április 13. Puskin, 21.00

Boronyák Rita

• Publikálva: 2013.04.13. 07:00 • Címke: dokumentumfilm, ajánló, fesztivál