Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.
Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.
A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.
Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.
Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.
Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.
A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.
Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.
Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így
akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a
népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.
Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.
Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.
Elisabeth és Pierre átlagos párizsi balliberális értelmiségi házaspár. Tágas, belakott, könyvekkel, képekkel, családi emlékekkel, mütyürökkel zsúfolt lakásukban egy jobb negyedben élnek az ottani középosztálynak megfelelő színvonalon. A férj irodalomprofesszor a Sorbonne-on (minden nap más kordzakóban), a feleség, Elisabeth az irodalomtanárok küzdelmes életét folytatja egy középiskolában (minden nap ugyanabban a kötött kardigánban). Elisabeth öccse, Vincent ingatlanügynök, igényesen és sokat fogyasztó yuppie, aki mostanában evezett be a házasság révébe és éppen apai örömök elé néz. Őt és terhes feleségét hívta meg Elisabeth egy – a francia értelmiségre ismét csak jellemzően – marokkói vacsorára. Amelyre hivatalos még egy közeli barát, Claude, Elisabeth gyerekkori barátja, harsonás egy filharmonikus zenekarban.
Átlagos párizsi értelmiségi házaspár
A baráti-családi körben eltöltendő kellemes este azonban veszekedésbe torkollik, amelynek során, ahogy ilyenkor lenni szokott, a szereplőkről sorra lehullik az álarc. A vita kiindulópontja az, hogy a társaság mókamestere, Vincent az obligát kérdésre („na és hogy fogjátok hívni a gyereket?”) hirtelen ötlettől vezérelve egy szerencsétlen viccel válaszol: Adolfnak. A másik oldalon teljes elképedés. Szó szót követ, az intelligens vita hamarosan gyilkos szócsatába torkollik, egyre több múltbéli és mai titok, sérelem és elhallgatás kerül felszínre. Mélyebbre szaladnak a szúrások, de azért nem kell megijedni, azért nem túl mélyre, nem túl komolyan. Az senkinek sem jut eszébe, hogy otthagyja az egészet, a férj is legfeljebb a kanapéra szorul a hitvesi ágyból az est végére, de ez már nem először fordul elő.
Összeszokott team – werkfotó
Matthieu Delaporte saját sikeres vígjátékát ültette át a filmvászonra, vélhetően szó szerint, a szereplők is nagyrészt azonosak a színpadiakkal, így jól összeszokott teamről van szó. Az efféle szalonvígjáték (összevethetjük például Polanski közelmúltban bemutatott, hasonló közegben játszódó, szintén színpadi művet adaptáló kamarafilmjével, Az öldöklés istenével) mindig alkalmat nyújt a látványos színészi teljesítményekre (talán csak a terhes feleséget alakító színésznő húzza a rövidebbet, ő amúgy is új szereplője a történetnek, később is érkezik a vacsorára). A többieknek jutalomjáték az este: a szerepeivel látszólag megbékélt dolgozó nő, családanya és háziasszony kiborulása (amihez ideális kellék a marokkói vacsora megannyi kisebb-nagyobb tálalóedénye); az ultrasznob értelmiségi és az arrogáns üzletember kölcsönös beolvasása hálás feladat a színészeknek (és minden bizonnyal a dialógusíróknak is).
A háziasszony lázadása
Mi nézők pedig jól szórakozunk, sokszor saját magunkra és a környezetünkre ismerve a hallottakban. Hiszen mi is hányszor vitatkoztunk arról, hogy az számít-e, hogy mit gondolunk, vagy hogy környezetünk mit gondol rólunk? Hogy őszinték vagyunk-e a hozzánk legközelebb állókkal, vagy inkább képmutatók és tapintatnak nevezzük mindezt? Hogy is nevezték el a gyerekeiket mostanában a barátaink?
Végül egy apróság: érdekelne, a forgalmazó miért nem magyarította a címet (ha már a szó szerinti fordítástól ódzkodik, sajnos) a közismert Petőfi-vers címére utalóan? Illett volna a film kifinomult-kulturális-irodalmias közegéhez és jobban is hangzik.
Ajánljuk:
• a francia vígjátékok kedvelőinek
• akik szeretik a színészi játékra építő filmeket
• akik szeretik a szellemes verbális poénokat
• aki színesebbé és színvonalasabbá szeretné tenni családi veszekedéseiket
Nem ajánljuk annak:
• aki nem díjazza, ha egy film szinte végig egy nappaliban játszódik
• akik a valóságshow-k humorát élvezik
• akinek a gyermeke Zotmund, Meredisz, Hunor stb. nevekre hallgat
• akit untat a családi problémák kitárgyalása, történjék bármilyen frappáns módon
Hogyan nevezzelek?
Le prénom, színes, feliratos, francia-belga vígjáték, 109 perc, 2012
rendező: Matthieu Delaporte, Alexandre de La Patelliere, forgatókönyvíró: Matthieu Delaporte, zeneszerző: Jérôme Rebotier, operatőr: David Ungaro
szereplők: Patrick Bruel (Vincent), Valérie Benguigui (Élisabeth), Charles Berling (Pierre), Guillaume De Tonquedec (Claude), Judith El Zein (Anna)
Bemutató: 2013. május 2.
Forgalmazó: Vertigo Média Kft.