a rovat írásai

Abbahagyta a három Oscar tulajdonosa

Daniel Day-Lewis visszavonul a színészettől. A háromszoros Oscar-díjas művész szóvivője szűk szavú közleményben tudatta ezt a Variety magazinnal. Day-Lewis egyszer már felhagyott a színészettel, akkor cipőket varrt Olaszországban.

​Nicole Kidman 50

Nicole Kidman Oscar-díjas ausztrál színésznő június 20-án ünnepli ötvenedik születésnapját. A nevezetes eseményhez közeledve néha úgy érzi, nem kellene ennyit dolgoznia, de a munkája a szenvedélye. Úgy próbálok játszani, mintha huszonegy éves lennék, és csak most kezdtem volna a pályafutásomat, nyilatkozta.

Forog már a Valami Amerika 3

Elkezdődött Herendi Gábor nagysikerű filmsorozata, a Valami Amerika harmadik részének forgatása a hétvégén. A munkálatok a tervek szerint augusztus 2-ig tartanak, a film 2018. február 15-én kerül a magyar mozikba.

Krimit forgatott a Liza, a rókatündér rendezője

Befejezte új filmje, az X. 45 napos forgatását Ujj Mészáros Károly, a Liza, a rókatündér rendezője, tájékoztatott a produkció.

Jezsuita filmszemle: téma a Másik

A Faludi Ferenc Akadémia nemzetközi amatőrfilmes szemléjének és fotópályázatának témája idén: a Másik. A szervezők október 9-ig várják az alkotásokat.

​Terry Gilliam 17 év után befejezte filmjét

Terry Gilliam 17 év után befejezte a The Man Who Killed Don Quixote (Az ember, aki megölte Don Quijotét) című filmje forgatását, az örömbe azonban üröm is vegyül, mert Portugáliában azzal vádolják a stábját, hogy forgatás közben megrongálta az ország legjelentősebb történelmi és kulturális emlékhelyét, a 12. századi Krisztus-rendi kolostort a közép-portugáliai Tomarban.

Rossellini, a neorealizmus atyja

Negyven éve, 1977. június 3-án hunyt el Roberto Rossellini olasz filmrendező, a neorealizmus atyja.

Libanonban nem harcolhat a Wonder Woman

A libanoni gazdasági minisztérium felszólította az ország nemzetbiztonsági ügynökségét, hogy tiltsa be a Wonder Woman című amerikai kalandfilmet, mert a főszereplő, Gal Gadot izraeli. A filmet végül betiltották, a vetítési tilalmat a belügyminisztérium rendelte el szerdán, néhány órával a forgalmazás megkezdése előtt.

Morgan Freeman pilóta szeretett volna lenni

Nyolcvanadik születésnapját ünnepli június 1-jén Morgan Freeman Oscar-díjas amerikai színész, aki későn érő típus: harmincévesen még nem volt biztos benne, hogy élete végéig színész akar-e lenni, negyvenévesen kezdett igazán ismertté válni, és csak ötvenévesen érte utol a világhír.

Svédországba került a Pálma

A svéd Ruben Östlund The Square (A négyzet) című alkotása nyerte el vasárnap az Arany Pálmát a 70. cannes-i fesztiválon. A 2014-ben a Lavina című tragikomédiájával az Un Certain regard (Egy bizonyos nézőpont) válogatásban nagydíjat nyert alkotó ismét egy keserű, de a korábbinál sokkal összetettebb, meglepő és abszurd fordulatokkal teli szatírát forgatott.

Az ifjabb Bondok tisztelegtek Roger Moore előtt

Daniel Craig és Pierce Brosnan is lerótta tiszteletét a 89 éves korában kedden elhunyt Roger Moore előtt – számolt be róla a BBC News.

Film összes cikke »

A szenvedélyes rosszfiú – Juhász Jácint

juhasz_leadJuhász Jácint ahhoz a színészgenerációhoz tartozik, amelyik már egy nyugodtabb időszakban, az 1960-as évek eleji oldódás után kezdte pályafutását. Akkor még a mainál nagyobb volt a színház szerepe, de még jelentős részt vállalt a társadalmi kommunikációban a film is.

A színészek elszerződtek egy-egy társulathoz és értettek mindenhez. Komoly, tekintélyes elfoglaltság volt a színészi mesterség és egyben művészet. Klasszikus és kortárs szerzők színműveiben léptek fel, Juhász Jácint is emlékezetes főszerepekben volt látható a veszprémi Petőfi Színházban, majd Budapesten a Madách Színházban. A deszkákon még este, főműsoridőben hirdettek meg verses összeállításokat. Juhász sikeres Ady Endre- és József Attila-esteket is tartott. Televíziós műsorokban és rádióban versmondóként is gyakran láthatta-hallhatta őt a közönség. Sokan emlékezhetnek rá egy televíziós adássorozatból, a gyermekeknek szánt Cimbora kulturális magazinból is. A film a színészek számára gyakran csak kiegészítő lehetőség volt. Kisebb szerepeket viszonylag könnyen kaptak a tehetségesek. Az 1960-as években azonban egy-egy epizódszerep is megtisztelő feladat volt, és a film nézettsége révén az is országos ismertséget hozhatott a kezdőknek is. Juhász Jácint először 1965-ben, a Szinetár Miklós rendezte Háry Jánosban tűnik fel, majd több Jancsó Miklós-filmben: ezek közül legelőször is a Szegénylegényekben (1965).

juhasz
Rokonszenvesen tudott rosszfiú lenni (Juhász Jácint, 1943. május 13. – 1999. január 9.)

Szenvedélyes és nyílt tekintete, nyúlánk és markáns arcvonásai, sportos testalkata predesztinálták bizonyos szerepekre. Fiatalabb éveiben főleg katonákat alakított (Egri csillagok, 1968, r: Várkonyi Zoltán; Szép magyar komédia, 1970, r: Banovich Tamás), de volt ő betyár (Szegénylegények, 1965), kollégista forradalmár (Fényes szelek, 1968, r: Jancsó Miklós), török vitéz (Gyula vitéz télen-nyáron, 1970, r: Bácskai Lauró István) vagy élsportoló (K.O., 1977, Rényi Tamás).

Ezekben a filmekben kell keresni Juhász Jácint legérdekesebb karaktereit, legemlékezetesebb pillanatait, illetve a Makrában (1972, r: Rényi Tamás) és az egyik televíziós sorozatban, a Vivát, Benyovszky!-ban (1975, r: Igor Ciel, Várkonyi Gábor). Valamennyi esetben szenvedélyes férfiként tűnik fel, aki „rosszfiú”, de árnyaltan és ellentmondásosan az. Legfőképp rokonszenvesen. A Vivát, Benyovszky!-ban ő Ormachel Tamás, a címszereplő nagy vetélytársa, gyerekkori barátja, aki egyszerre vesztes és győztes. Menyasszonyát titokban a volt pajtásba szerelmes, de az visszautasítja a lányt, mire a lány öngyilkos lesz. Az indulatos Tamás nem tud megbocsátani Benyovszkynak, de az ilyen szenvedélyes megnyilatkozásai teszik őt a néző kedvencévé is.

video

Szelíd fiatalember, de verekedés árán is megvédelmez egy megtámadott utcalányt (Makra, 1972)

Makra bukott karakter, hiszen az élet próbáin csak botladozva jut át, és az utolsón fennakad: amikor kilátástalannak érzi a helyzetét, akkor a gázcsapot magára nyitva öngyilkos lesz. Nyilván vitatható, hogy Makra Ferenc mennyire pozitív figura is egyben, és hogy mennyire jogos a példáján át megfogalmazott társadalomkritika. Az utóbbi mindenképpen hiteles. Nehéz volt az 1960-as és 1970-es években következetes világnézetet, életképes stratégiát kialakítani. A rendszer volt szerepzavarban, az iránytűje is összevissza mutatta az irányt. El akarta törölni a múltat, de társadalom működésének, a rendnek érdekében vissza kellett nyúlnia a hagyományokhoz, és azok közül nem mindig a legjobbakhoz sikerült. Hogy legyen valaki példás családapa, művészlélek vagy szenvedélyes szerető, ha a minták mindig másfele húzzák? Eleve szerepzavar volt egy értelmiségi és egy munkás imázsát ötvözni: Makra ebből ki is lép és tovább próbálkozik, ahogy korábban a gyereket és a családot vele fel nem vállaló nővel való szakítás után is. Amibe végül beletörik a bicskája, az a kisszerűség és a passzivitás ellenállása. Szenvedélyes szeretője a körülményekre hivatkozva nem megy hozzá feleségül. Makra erre elmélkedik egy sort, elvonul, majd kinyitja a gázcsapot, és elzárja az életet.

video

A szenvedélyes, ellentmondásos ökölvívót őszinteségre készteti a riporter (K.O. 1972)

Hasonló dilemmákat fogalmaz meg a K.O., amely azonban jobban leosztja a szerepeket és az egymással rivalizáló két jó barát közül mindkettőnek valamilyen formában igazat ad. Csungi (Cserhalmi György) családot vállalt, ezért elesett sok lehetőségtől, miközben ő volt a tehetségesebb. Vörös Jóska (Juhász Jácint) volt a sikeresebb. Karrier (pl. olimpiai arany), pénz, nők jutnak neki, mégis ő az elégedetlenebb a sorsával, irigyli is Csungit a családja és felesége nyújtotta érzelmi biztonságért. Juhász Jácint Vörös Jóska felfokozott érzelmi állapotainak hű tolmácsolója. Arcjátékának és mozdulatainak egy-egy rezzenése is minden lappangó feszültségről jeleket szór a kamera felé. Elveken és embereken gázol át, de mégis rokonszenves kitartó energikussága és az igazságot legitimáló, kissé zavart bűntudata miatt. A film végén erkölcsileg is megtartja a pozícióját a dobogó első helyén, amikor gratulál a pontozásban igaztalanul mögéje utasított Csunginak, és elismeri, hogy barátja-vetélytársa volt a jobb. A K.O. érdekessége, hogy főszereplők hónapokig készültek a szerepükre és a hagyomány szerint valóban keményen megvívtak egymással a szorítóban a film kedvéért.

video

Gratulál barátjának, az igaztalanul lepontozott Csunginak (Cserhalmi György)
(K.O. 1972)

Életkora előrehaladtával konszolidáltabb szerepeket is kapott. Érdekes metszéspont a 80 huszár (1978, r: Sára Sándor), amelyben még ég benne a fiatalos hév, de már több, mint forrongó lázadó. Tizedesi rangja ellenére ő a vezéregyéniség, aki huszártársait indulatosan is józanságra inti, de az 1848-as forradalom és szabadságharc hírére felesketi őket a hazatérésre, és ő az első, aki az életét áldozza az ügyért és a hazájáért. Egyesek úgy értelmezik a 80 huszárt, hogy lám-lám, milyen kár volt a lengyelországi állomáshelyükről hazaszökniük a hazaszeretettől elvakult katonáknak, hiszen otthon a császáriak ítélete, bosszúja és halál várt rájuk. Igen, ez az ellendrukker-verzió, de mi van, ha a külföldre vezényelt magyar huszárok mind, vagy legalább a többségük olyan megfontoltan és érdek-mentesen idealisták, mint az Ács Péter vezette kis csapat? Egyesült erejükkel akár meg is fordulhatott volna a szabadságharc kimenetele.

Juhász 1982-ben még mindig igazi kalandhősfigurát alakít a Névtelen várban (r: Zsurzs Éva), és fokozatosan erősödik az általa megformált karakterekben a szélsőségeket kiegyenlítő bölcsesség, megfontoltság és bátorság. Juhász ilyen bölcs, megfontolt és bátor Ottó fráterként a Julianus barátban (1991, r: Koltay Gábor). Élete utolsó évtizedében már kevés filmben szerepelt, de ez egészen biztosan nem színészi képességeinek csökkenése miatt. A világ változott, nem minden vonatkozásban jó irányba, és a filmgyártás is elerőtlenedett. Utolsó filmszerepét Szabó István nemzetközi koprodukcióban forgatott családtörténetében, A napfény ízében (1999) vállalta. Amikor eltávozott, csupán 55 éves volt. Így megmarad a filmjeiben a szenvedélyes „rosszfiú” fejlődése az energikus, bölcs, értett férfi állapotáig. Van mit újranézni tőle ma is.

Deák-Sárosi László

• Publikálva: 2013.05.13. 12:05 • Címke: film, évforduló

Magyar játékfilmek