Egészen előkelő helyen van Magyarország a régióban az unió digitális könyvtárába való feltöltések számát tekintve. A 2008-ban induló Europeana Közép-Kelet európai feltöltői között Ausztria mögött a második helyen állunk az egymilliót jócskán meghaladó anyaggal.
Csaknem 4000, Rómáról készült 16-20. századi történelmi ábrázolást, köztük festményeket, nyomtatványokat és rajzokat digitalizált és tett közzé a világhálón kutatók egy csoportja.
Elkészült a közgyűjteményi digitalizálási stratégia, amelynek célja biztosítani a közgyűjteményi tartalmak minél szélesebb körű, akadálytalan hozzáférését a kultúrafogyasztók számára.
A Norvég Nemzeti Könyvtár digitalizálja a nigériai irodalmat egy olyan példa nélkül álló konstrukció keretében, amely a felek reményei szerint mintaként szolgál más országok számára is, és segít létrehozni egy önálló afrikai digitális könyvtárat.
Magyar Október címmel készített az Országos Széchényi Könyvtár (OSZK) szabadon elérhető online adatbázist, amelyen keresztül az 1956-os forradalomról fennmaradt fotókat és mozgóképes anyagokat az események helyszíneihez rendelve térképen böngészhetik az érdeklődők, valamint elérhetik a Szabad Európa Rádió magyar osztályának archív hanganyagait is.
Alapos vizsgálatok után Rembrandtnak tulajdonított egy tulajdonában lévő állatrajzot a braunschweigi Herzog Anton Ulrich Múzeum.
Ezentúl szabadon letölthetők és felhasználhatók azok a digitalizált fotók, amelyek a New York-i Metropolitan Múzeum gyűjteményének egy jelentős részéről készültek – jelentette be az intézmény.
A Vatikán legféltettebb kincsei is megcsodálhatók a Vatikáni Múzeumok teljesen megújult és modernizálódott honlapján, amelyet most mutattak be a sajtónak.
A British Library Endangered Archives programja legújabb támogatásának köszönhetően egy moldvai cigány közösség családi hagyatékanyagát böngészhetjük online.
Az Endangered Archive projektjeiről már korábban is tudósítottunk. Egyik legutóbbi vállalkozásuk keretében régi burmai negatívokat digitalizáltak és tettek nagy felbontásban elérhetővé. A szocialista Burma életébe bepillantást nyújtó fotók ritka kuriózumnak számítanak.
Most már nem csak magyar forrásokat, hanem az angol nyelvű dokumentumokat és forrásanyagokat is tanulmányozhatjuk online.
A Creative Mornings rendezvényén hallgattuk meg Tamási Miklós Fortepan-alapító előadását.
A Creative Mornings egy Amerikából induló kezdeményezés. 2009-ben indult New Yorkban Tina Roth Eisenberg design-blogger (swissmiss) kezdeményzésére, aki rájött, hogy a kora reggeli holtidők áthidalására a reklámszakmában dolgozó kreatívokat érdemes meghívni egy-egy érdekes és inspiráló 20 perces előadásra, amelyet villámbeszélgetés követ, és közben reggeli kávét és kis harapnivalót is kapnak a szervezőktől. Ezután mindenki kezdheti a napját. Jelenleg már több, mint 47 városban zajlanak havi rendszerességgel Creative Mornings-rendezvények.
Budapesten tavaly kezdte szervezni a franchise-rendszerben működő eseményt a hg.hu. Nemcsak designerek, hanem berendezők, szervezők, színházi emberek és társulatok is beszéltek már. Legutóbb, május 17-én a Toldi Moziban a Fortepan digitális fényképadatbázis alapítója, Tamási Miklós beszélt, abból az alkalomból, hogy a Creative Morningsnak világszerte ebben a hónapban a visszatekintés a vezérfonala, ilyen témával foglalkozó szakembereket hívnak el beszélgetni.
Némi szubjektív szelektálás (forrás: Fortepan)
Tamási Miklós a reggeli órákhoz talán kevésbé szokott reklámkreatívosokat is megnevetette. A tipográfus, aki az Open Society Archive munkatársa és forgatókönyvíró is, elmondta, hogy a 80-as években osztálytársával, Szepessy Ákossal kezdtek lomtalanításokon régi fényképeket gyűjteni, majd 20 évvel később átnézték gyűjteményüket és elgondolkodtak azon, hogy hogyan lehetne mindezt felhasználni, közzétenni. Lassan kialakult a Fortepan gondolata (amely a váci Forte gyárról kapta a nevét), ahová némi szubjektív szelektálás után az 1900 és 1990 között keletkezett fényképek kerülnek fel (a válogatók szerint a 80-as évektől elég sok esztétikailag és minőségileg is silány kép készült, ezért egyre kevesebb anyag kerül fel ebből az évtizedből). A fotógyűjtemény érdekessége, hogy a képek ingyen, forrásmegjelöléssel használhatóak.
Tamási Miklós, a Creative Mornings legutóbbi előadója (fotó: stilblog.hu)
Az idő elteltével egyre több fényképadományozó kereste fel őket, akik a magángyűjteményükben található előhívott képeket és negatívokat így tették közkinccsé. A századfordulóról Schoch Frigyes fényképhagyatékát is feldolgozták – és már gondolkoznak azon, hogy előzetes terveikkel ellentéten – talán az 1870-es évekig visszamenőleg elkezdenek gyűjteni. De megkapták az Állami Építőipari Vállalat fényképhagyatékát is, amelyben a szocialista idők panellakásairól látható rengeteg fotó.
A 25 000 fotót felvonultató kezdeményezés nonprofit alapon működik (az összesen 30 000 fotót tartalmazó gyűjteményből, amelyeket napi 5-6 órában két munkatárs szkennel be). Az NKA adott egyszeri 400 000 forint támogatást, a honlapon található Donate gomb segítségével pedig eddig 10 600 forintot sikerült összegyűjteniük. Tamási Miklós a közgyűjtmények gyakorlatával ellentétesen kívánja a saját gyűjteményét működtetni – úgy, hogy közben megjegyzi, a köz pénzén működő közgyűjtemények fotótárainak kölcsönzési, használati árai magasak.
Földrajzilag behatárolt gyűjtemény
A Fortepan gyűjteményéről külön Index fórum is létesült, ahol különböző szubkultúrák (például az álló darukat elemző kör) is elmondják véleményüket és segítenek beazonosítani tárgyakat és helyszíneket. A helyszínbeazonosítás a fórumozók kedvenc témája, amiben segített a Google Streetview megjelenése (az előadó szerint ekkor többen nem is aludtak csak azért, hogy leellenőrizhessenek pár helyszínt). Földrajzilag egyelőre még behatárolt a gyűjtemény, mivel elsősorban magyarországi fotósokat és fotókat közölnek, amelyek a teljes Kárpát-medencében készülhettek; igaz, akadnak fotók Bécsből vagy Velencéből is. A további külföldi fényképek közreadása viszont még az üzemeltetők nagy dilemmái közé tartozik.
A Creative Mornings reggeli előadásairól további videók itt találhatóak.
Bakk Ágnes