a rovat írásai

Elment Nepp József is

Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.

​Rekordszámú filmmel jön az idei Verzió!

Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.

Ezüst Ibolyát kapott A martfűi rém

A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.

Halálos séta a Károly-híd korlátján

Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.

Magaskultúra az Urániában

Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.

Filmrendező, aki Wittgensteinről írta a diplomamunkáját

Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.

Meglesz a szobor Piedone szülinapjára

A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.

Világkörüli útra indul a Trónok harca

Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.

A 7. évadot egymilliárdszor töltötték le

Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.

Moszkva helyett Vlagyivosztokba vitték a premier előtti vetítést

Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.

Mégsem vetítették a Miklós cárról szóló filmet

Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.

Film összes cikke »

Meghalt Morell Mihály festő, szobrász, vágó

morellÉletének 101. évében vasárnap elhunyt Morell Mihály vágó, a magyar filmszakma doyenje, aki a legnevesebb magyar filmrendezők alkotótársaként az utóbbi hét évtized legsikeresebb magyar filmjeiben működött közre.

1911-ben született Zomboron. Kiskunfélegyházán érettségizett, a felsőfokú tanulmányait Budapesten, a Magyar Képzőművészeti Főiskolán végezte, Glatz Oszkár festőművész és Kisfaludy Strobl Zsigmond szobrász tanítványaként.

1941-től a Hunnia Filmgyárban dolgozott, alapvetően vágóként. Első filmjét Szőts István asszisztenseként készítette Nyírő József Emberek a havason című könyvéből. Ezt követően hosszú pályája során közel nyolcvan filmet vágott. Nevéhez fűződik többek közt az Ének a búzamezőkről, A 9-es kórterem, a Légy jó mindhalálig, a Pacsirta, Az aranyember, A tizedes meg a többiek vagy a Veri az ördög a feleségétDolgozott Ranódy Lászlóval, Gertler Viktorral, Keleti Mártonnal, Huszárik Zoltánnal, Fábri Zoltánnal, Szász Péterrel – és sok esetben bronzportrét is készített róluk. Ő vágta a Szindbádot (1971), ő formálta egymáshoz kapcsolódó történetfüzérré Homoki-Nagy István Gyöngyvirágtól lombhullásig című filmjének húszezer méternyi természetfelvételét.

gyongy
Gyönyvirágtól lombhullásig (1954)

Képzőművészként is alkotott, több önálló és csoportos kiállításon vett részt, rendezőportréi a Hunnia Filmgyár kertjében, grafikái a Kiskun Múzeum állandó kiállításán tekinthetők meg. Nevéhez fűződik emellett például az első világháborús emlékmű Kiskunfélegyházán, amelyet az 1997-es felújításakor harci jeleneteket ábrázoló domborművekkel is díszített.

1978-ben érdemes művész címet kapott, 1995-ben megkapta a 25. Magyar Filmszemle életműdíját, 2007-ben Kiskunfélegyháza díszpolgárává választották. 2011-ben kiváló művész lett.

Interjú Morell Mihállyal a Filmkultúrán (részlet)
10 vallomás a 100 éves film kapcsán

– Ön képzőművészként kezdte, hogyan lett mégis a Hunnia Filmgyár vágója?

1941-ben végeztem el a Képzőművészeti Főiskolát, de akkoriban tanári, pláne művésztanári diplomával nem lehetett elhelyezkedni, így a Hunnia Filmgyárban kötöttem ki, mint általános gyakornok. Előttem került oda Szőts István, akivel később nagy barátságba keveredtünk. Én mindenképpen rendező szerettem volna lenni, de akkor még nem volt hivatalos filmrendezői képzés, én pedig nem akartam az addigi hét évnyi felsőfokú tanulmányaimra még újabb öt évet rádobni a Színmûvészeti Főiskolán. Igy végigjártam a filmgyári lépcsőfokokat, a kávéhozástól, a színészek behívásától kezdve a segédrendezői pozícióig. 300 vagy 400 pengő volt az ösztöndíjam, és ez akkor eléggé nagy pénz volt. Akkor ment az, hogy havi 200 pengő fixszel... Több ízben én csináltam meg a kijelölt rendező helyett a filmet, mert nagyon sokat forgattunk akkoriban, és minden kézre szükség volt. Sokan finanszíroztak filmprodukciót, nagy volt a vállalkozási kedv. Talán annak a rendelkezésnek a hatására, mellyel az akkor nagyon jól szervezett Filmkamara segítette a magyar produkciókat. Ennek az volt lényege, hogy a külföldi filmek forgalmazói kötelesek voltak bizonyos fix százalékú összeget befizetni egy filmalapba, amiből örökáron vagy hitel formájában a magyar produkciókat segítették. Akkor nagyobb ázsiója volt a filmeknek, függetlenül attól, hogy nem voltak olyan igényesek. Műtermekben készültek, és a történetük vékonyka kis mese volt.

Említettem a Szőts Pistával való barátságomat. Összejöttünk, és másabb ambíciónk lévén elhatároztuk, hogy Nyírő József Emberek a havason című könyvéből készítünk filmet. Nyírő küldött is Erdélyből néhány lapot, amiről ő azt hitte, hogy az már forgatókönyv. Jót mosolyogtunk rajta, és megírtuk az igazit. Először a Hunnia vállalta a gyártását, aztán megijedt, mert nem látta biztosítottnak, hogy meg is tudjuk csinálni. Egy Madarász nevű magáncég karolt fel minket a továbbiakban, de általános bizonytalanság érzés vette körül a filmet. Nem a téma, a szociális problémák, a szegénység felé fordulás miatt, (hiszen a népi írók művei akkor már ismertek és elfogadottak voltak), hanem egyértelműen az anyagi labilitás miatt. Előfordult, hogy ott álltunk egy hétig Erdélyben, a Gyilkos tónál, egy fillér támogatás nélkül. Emlékszem, olyan hideg volt, hogy borzalom. De jött a segítség, és elkészült a produkció, ami az akkori Velencei Filmfesztiválon elnyerte a Legjobb film díját, pedig akkor még a német és olasz filmeken kívül semmilyen más náció nem nyerhetett. Ebben a filmben – amely azóta már klasszikussá vált – debütáltam vágóként. Sajnos tudomásul kellett vennem, hogy ez nem olyan látványos foglalkozás, mint a rendezőé, vagy az operatőré. Mostanság is az operatőri munka áll közelebb a rendezéshez, a hangmérnökit és a vágóit visszaszorították. Sőt, a rendezők sokszor maguknak tulajdonítják a jól vágott film sikerét is.

Szívesen emlékszem vissza Deésy Alfréd bácsira, a magyarországi „ősvágóra”. Ő rendezte is a filmjeit, és büszkén mondta, hogy ő találta ki a svenket, és a fahrtot is.

– Lényegesen változott-e az ősállapotokhoz képest a vágótechnika?

1941 óta óriási a különbség. Az első vágóasztalom olyan volt, hogy csak egyenletes sebességben tudott menni, illetve egy fokozattal gyorsabban. Ha két szalaggal dolgoztam, és a hangot előre vagy hátra akartam állítani, mindig újra kellett fűzni az egészet. Míg ma az új gépen megnyomok egy gombot, és odasétálok a megfelelő szinkronhelyre. A ragasztás is sokkal egyszerűbb, egy mozdulat az egész.

– Emlékszik-e olyan produkcióra, amelyben döntő szerepe volt a vágási koncepciónak?

Általában az állatfilmeknél, gondolok például a Gyöngyvirágtól lombhullásig címűre. Az állatokat nem lehet ugyanis rendezni, meg lehet figyelni a szokásaikat, az érdekességeiket, azokat fel lehet venni, de a vágóasztalon dől el a film sorsa. Nagyon fontos a memória, hogy ha egy „főszereplő” a jobboldalon bejött egyszer, akkor annak a baloldalon ki is kell mennie. A vágó munka közben folyton képekben gondolkodik. Homoki Nagy István 19.000 méter filmet forgatott le, és abból az amorf anyagból kellett összeállnia a normál hosszúságú filmnek. Más kérdés, hogy a rendező adott esetben nem nagyon méltányolta ezt a mennyiségi és minőségi munkát. Egy biztos, hogy a vágó tudja meg először, hogy jó lesz, vagy nem a készülő film.

(Az interjút készítette: Dizseri Eszter)

mandarchiv.hu

• Publikálva: 2013.06.03. 15:33 • Címke: hír, film