A fotóművész első magyarországi
kiállítása.
Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.
Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.
Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.
Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.
Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.
A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.
Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.
Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.
Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.
Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.
Mert ha csak az újra, az előretörő élcsapatra figyelünk, vagy ezt visszafogva, csak a megőrzést műveljük, megbomlik az egyensúly, megmerevedik, vagy éppen satnyul a kultúra. A dolgok csak színes üvegcserepek lesznek, amelyek darabonként még akár tetszetősek is lehetnek, szépen csillognak, de egymástól szinte független, öncélú létezésük nem jó senkinek. Ilyenkor szokták mondogatni, hogy a modern művészet rég elszakadt a közönségétől, az alkotók jobbára egymásnak és néhány műítésznek dolgoznak. És ilyenkor lehet naftalinszagról, búsmagyarkodásról és hasonlókról hallani egy-egy rossz értelemben vett „hagyományőrzés” kapcsán.
Somos Gyula fotó-festménye
Hogy aztán mennyire elkülönülten létezik e két rész a XXI. század eleji Magyarországon, arról mindenkinek megvan a maga véleménye. És van sokféle próbálkozás a folyamatosság biztosítása, a hagyományok átadása és a forradalmi innováció összehangolására. Az Olajág Keresztény Művészeti Társaság is valami hasonlóval próbálkozik. Hagyomány című kortárs nemzetközi szakrális képző- és iparművészeti kiállításukat jelenleg a jezsuitáknál, a Párbeszéd Házában lehet megtekinteni. És nem kell megijedni, nem csak Krisztus kínszenvedésére, vagy a szentek életére korlátozódik az olajágas alkotások tematikája. Az igaz, hogy a kiállításon elsősorban keresztény szellemiségű művészek dolgai szerepelnek, vallással kapcsolatos témák is fel vannak dolgozva, de hát a legrégibb és legszilárdabb hagyományok bizony vallási jellegűek.
Madarassy István szobra
Azt is tudomásul kell vennünk, hogy a létező szocializmus elmúltával a szakrális művészet már nem csak néhány idős, pingálgató apáca vagy szerzetes önként vállalt feladata, hanem szabad és tudatos választás. Hogy aztán ebben a műfajban is lehet innovatív alkotásokat létrehozni, arra itt vannak például Madasassy István kiállított szobrai (Szent Kristóf, Gábriel arkangyal, Jó pásztor) vagy Liber Éva Macedonia kárpitja. A közösség tagja a már bemutatott Somos Miklós, de elküldte három elgondolkodtató fotófestményét fia, az egyik amszterdami akadémián tanító Somos Gyula is. Az Éli, Éli, lamma szabaktani? című, fatáblára festett képen a halott fa ágaira feszített Krisztus feje fölött törött üvegnyak ad árnyékot és lábszárán óriási imádkozó sáska tart felfelé.
Somos Gyula fotó-festménye
Csete Ildikó Makrokozmosz-mikrokozmosza egy modern városrész, híres művének kottája és egy magyaros motívum által keretezetten a dohányzó Bartókot ábrázolja. Vámos István Hagyományok naptárából kár, hogy csak egy lap került fel a falra, a sárkányt ledöfő Szent György lendületes vonalai vélhetően az év többi hónapjáról készített lapjain is ott vannak. Benkő Cs. Gyula klasszikus olajképe (Kegyhely a tó felett) mellett pedig igazán jól megfér A. Bak Péter nonfiguralitásba hajló pasztell Katedrálisa.
Mert van az új és van a régi. A kettő együtt jó csak. Mint ahogy e tárlaton a Somos család, a hagyományost művelő, 2009-ben eltávozott apa és a világlátott fíú, akinek egyik főművét megvette Mick Hucknall, a Simply Red frontembere.
Pálffy Lajos
Hagyomány – Kortárs képző- és iparművészeti kiállítás
Párbeszéd Háza
2013. június 1–30.