a rovat írásai

Elment Nepp József is

Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.

​Rekordszámú filmmel jön az idei Verzió!

Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.

Ezüst Ibolyát kapott A martfűi rém

A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.

Halálos séta a Károly-híd korlátján

Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.

Magaskultúra az Urániában

Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.

Filmrendező, aki Wittgensteinről írta a diplomamunkáját

Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.

Meglesz a szobor Piedone szülinapjára

A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.

Világkörüli útra indul a Trónok harca

Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.

A 7. évadot egymilliárdszor töltötték le

Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.

Moszkva helyett Vlagyivosztokba vitték a premier előtti vetítést

Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.

Mégsem vetítették a Miklós cárról szóló filmet

Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.

Film összes cikke »

​Kétszer kettő, avagy irigyeljük-e a problémáikat?

Filmajánló: A remény paradicsoma

remeny_leadA fejlett országok civilizációs eredetű lelki nyomorát mindig kíméletlenül megmutató Ulrich Seidl legutóbbi, A remény paradicsoma című filmjében minden tőle telhetőt megtett, hogy legalább a gyerekeket megkímélje. Ami a nézőnek megkönnyebbülés, az dramaturgiailag javarészt fiaskó.

A magyar forgalmazó a trilógia első darabját Paradies: Love – Szerelem a feketepiacról (2012) címmel mutatta be, így elszakította a trilógia többi tagjától, a A Hit paradicsomától (2012) és A remény paradicsomától (2013). Sikertelenül: a külön-külön is egészet képező epizódok mind az életművel, mind egymással olyan szoros kötésben állnak, hogy az európai nézőben így is megszületik a Szent Pál-i hit, remény, szeretet háromságra való háttérhivatkozás.

remeny
A fogyasztói társadalom árnyoldalai

A korinthosziakhoz írott első levélben említett három isteni erény – a katolikus egyház szerint a kegyelmi élet alapja és gyümölcse – nevei az ókor óta személynévként is használatosak. Seidl ezzel a lehetőséggel ugyan nem élt, névadásában azonban lekövethető, hogy a szituációs játékfilm munkamódszerével készült filmtriász egyes darabjait mennyire kívánta a dokumentarizmus irányába elmozdítani. A színészek saját nevét legkisebb számban szereplőnévvé emelő Szerelem (szeretet) a legjátékfilmesebb, egyben a legbátrabb; a Remény a legóvatosabb; míg a Hit a kettő közé pozícionálható. A kétéves előkészület után három év alatt leforgatott, mintegy 90 (!) óra elkészült anyagból vágott, összességében hatórás trilógia fejezetcímeiben is, civilizációkritikája radikalitásában is erős hasonlóságot mutat a Cinefesten bemutatott Tore táncával (2013, rendezte: Katrin Gebbe). Az igaz történet alapján készült német elsőfilm hőse, Tore az isteni igazságszolgáltatásba vetett hit jegyében hagyja magát halálra kínozni. Amíg a színtisztán fikciós dramaturgiával készült megváltás-film a valós alapok ellenére a játékfilmes tartományban marad, addig a hiperrealista fikciós Seidl-alkotások a dokumentumfilm–játékfilm között képződő átmenet tartományában hatnak, utalva a rendező dokumentumfilmes indulására.

remeny
Nincs előre megalkotott történet

Seidl filmjei közelebbről a román újhullám alkotásaival, távolabbról a Dogma-filmekkel, vagy az iráni, kínai hétköznapi történetekkel állíthatók párhuzamba, munkamódszere azonban gyökeresen különbözik azokétól. Ez utóbbiak a vásznon spontánnak, civilnek, dokumentumfilmesnek tűnnek, noha az utolsó gesztusig megtervezettek, kigondoltak, forgatókönyvben rögzítettek. Seidl ezzel szemben az 1970-80-as évek magyar iskolájához (Családi tűzfészek, 1979, Tarr Béla; Ajándék ez a nap, 1979, Gothár Péter) hasonlóan dolgozik. Színészek és „civilek” játszanak együtt, csupán instrukciókat kapnak, forgatókönyvet nem, s a saját személyiségükből, a helyzet dinamikus terének hatására kell előbányászniuk, amit a rendező a vásznon látni szeretne. Nincs előre megalkotott történet sem, mert azt az egymást követő helyzetek alakítják ki. A film magyar díszbemutatóját a Szemrevaló Fesztiválon tartották, a rendező résztvételével. A közönségtalálkozó meglepetésvendégeként megjelenő Margarete Tiesel, a Szerelem főszereplője elmesélte, hogyan születtek meg ezek a hosszú improvizációs jelenetek, és hogy ezek kulcsa a rendezőbe vetett feltétlen bizalom. Seidl maga óvatosan, úgyszólván soha nem használja a „hitelesség, igazság” szavakat, mert világlátását még szavak szintjén sem törekszik kizárólagosként feltüntetni, módszere mégis a „Seidl szerint a világ” valóságát igyekszik közölhető, közönségnek átadható módon rögzíteni.

remeny
A jó óvóbácsi és a magával vívódó cukrosbácsi lelkiállapota között ingadozik

A trilógia Szerelem és Hit epizódjai egy testvérpár történetei. Teresa (Margarete Tiesel) Kenyába utazik vakációra, hogy kínzó szex- és szeretetéhségét enyhítse. Anna Maria (Maria Hofstätter) istenhitébe, térítésbe menekül. Teresa – anyjához hasonlóan – túlsúlyos, tizenöt éves lánya, Melanie (Melanie Lenz) ezalatt egy fogyókúrás táborba költözik. Hamar barátokra tesz szert, akikkel vidáman rágcsálják a becsempészett édességet, isznak, dohányoznak, buliznak. Melanie ennek ellenére magányosnak érzi magát, próbálja hívogatni az anyját, akinek mindig kikapcsolt telefonjára előbb semmitmondó, majd egyre érzelmesebb és a közérzetét valósabban megfogalmazó hangpostaüzeneteket küld. Elvált apjának már a megérkezéskor elmondja, hogy milyen rosszul érzi magát, ami előrevetíti egyre inkább elhatalmasodó vonzalmát a tábor alkoholista, ötvenes orvosa (Joseph Lorenz) iránt. Melanie és újdonsült barátnője, Verena (Verena Lehbauer) megejtő nyíltsággal  beszélgetnek mindenféléről, de elsősorban a szexről, s ennek hatására Melanie egyre bátrabban, egyre egyértelműbben flörtöl az orvossal. A férfi a tréfát értő, jó óvóbácsi és a magával vívódó cukrosbácsi lelkiállapota között ingadozik.

remeny
A filmtörténet egyik legszebb lemondás-jelenete


A kíméletlennek elkönyvelt Seidl a 13 éves kamaszlánnyal bánik a legfinomabban eddigi pályafutása során. Fölskiccel egy klasszikus Lolita-indítást, ám az ő orvos szereplője legyűri vonzalmát. A rendező megmenti a kislányt a falusi bárban is, ahol a semmiből hirtelen felbukkanó tulajdonos lecibálja róla felhevült udvarlóját. Nem szépíti azonban a vele szemben elkövetett, életre szóló traumát okozó árulások sorát. A maga – tudjuk, milyen – dolga után loholó, érzéketlen anyát, a szintén távoli, elérhetetlen apát, a bajban otthagyó barátnőt. A trilógiát az eddigi oeuvre-rel összevetve a kritikusok arra a következtetésre jutottak, hogy a rendező eldobta korábbi kemény fegyverzetét, s a lágyabb hangszereléssel a filmek fesztiválrészvételeit kívánta biztosítani. A sommás ítélet igazságtartalmát cáfolni látszik, hogy a mégoly kiváló elemzők közül is csupán kevesen térnek ki akár a trilógia, akár pedig a Remény epizód alaposabb jelentéselemzésére.



Pál apostol szerint a hit, remény és a szeretet közül a legnagyobb a szeretet. Seidl eddigi életművében is, a trilógiában is kimerítő alapossággal mutatta meg, mit művel az ember önmagával, a másik emberrel, a gyerekeivel vagy éppen az állataival a „szeretet” ürügyén. Az osztrák rendező alapvéleménye Sartre állításával írható le: „A pokol a másik ember.” S mert az embertársaiban csalódott, elidegenedett ember is társra vágyik, jobb híján antropormorfizálja, abuzálja a házi kedvenceit (Tierische Liebe, 1996). Marno János kifakadása a szeretet szó diszkvalifikálódásának egy másik vetülete: „Mert szerintem undorítóbb diktatúra nincs a szereteténél, még akkor is, ha Pál apostol olyan megejtően ír erről. Mert persze Pál szeretetrohamait, az ő szeretetdoktrínáját akceptálom, nagyon izgalmasnak tartom. Csak a mai világban ez ugyanolyan, mint a »pozitívnak lenni« diktátuma, a falnak megyek tőle.” (idézi Pálos Máté elemzésében). A civilizációs katasztrófaturisták, úgy tűnik, kevéssé tudnak mit kezdeni azzal, hogy a remény, az bizony ilyen. Ha a hitet és a szeretetet a felismerhetetlenségig elhasználtuk is, a „reményhal” azért még tovább vergődik a legszennyesebb vizekben is. Akkor a leginkább, ha nem tűr vagy hisz el mindent, ahogyan azt Pál apostol nyomdokain a szeretettől annyi évszázada elvárnánk.

remeny
A bemutatót követő beszélgetés meglepetésvendége a Paradicsom főszerepét alakító Margarete Tiesel volt (balra). Mellette Ulrich Seidl és a beszélgetést vezető Buglya Zsófia. (fotó: Kerekes Zoltán)

Ám ezt a véleményét a szemérmes Seidl mélyre rejti filmjeiben, s nem kíván szót sem ejteni róla. Több éve ügyesen alkalmaz egy minden, számára inadekvát kérdést kivédő, a pszichoanalízis történetének kezdete óta használt jolly joker-állítást: „Ha a nézőknek problémájuk van a filmjeimmel, könnyen meglehet, hogy magukkal van problémájuk” – s ehhez tartja is magát. A budapesti premiert követő közönségtalálkozón is profin elhárította az osztrák kispolgár bornírtságára, az egyház szerepére, vagy éppen saját vallásosságára vagy állítólagos embergyűlöletének forrásaira vonatkozó kérdéseket (pedig a nézőket itt is ez érdekelte volna a legjobban). Senki sem vetette fel azonban a történetvezetés illogikusságát, hogy például a gyereklány kétszer is csodával határos módon menekül meg olyan helyzetekből, amelyeket a seidli univerzumban nem szokás megúszni. Kétszer kettő bizony nála is lehet öt, s mi, őszintén megvallva, ezt nem is nagyon bánjuk, akkor sem, ha a dramaturgiai hibák ára nézőtéri unalom. Ördög vigye a filmet, nehéz látni bármilyen szenvedést, főleg gyerekek szenvedését. S az ördög el is viszi a filmet, miközben azt suttogja: a problémák ott vannak hiánytalanul, végig tudod gondolni, nem?

seidl
A problémák ott vannak hiánytalanul. Ulrich Seidl (fotó: Kerekes Zoltán)

Egy szegény országból nézve természetesen más az optikája a Seidl-filmekben ábrázolt szenvedéseknek. Michael Haneke, az (osztrák) kisemberek hasonlóan illúziótlan ábrázolója egy 1998-as interjúban így reflektált erre a kérdésfölvetésre:

„– Lehet, hogy csak Magyarországon vág elevenébe az embernek az ön családképe, ezek a nevenincs, lárvaarcú figurák, mivel itt a legtöbbünk nagyon örülne, ha úgy élhetne, mint mondjuk a Funny Games Georgja és Annája...
MH: Ne akarjanak úgy élni! Csak azok örülnének egy ilyen életvitelnek, akik nem ismerik ezt az életformát. A kapitalizmus nem olyan szép, mint amilyennek kivülről látszik. De azt mindig elmondom, az én filmjeim a harmadik világban nem találhatnak publikumra, mert ott az emberekenek alapvetően más problémáik vannak.
– Nem azt akarja mondani, hogy Magyarország a harmadik világ része...
Nem, csak nem hiszem, hogy lehetne az egész világnak filmet csinálni, legalábbis realisztikus filmeket nem. Amolyan Chaplin-féléket talán. Az én filmjeim a fejlett ipari országok közönségének készülnek.”

Seidlről azonban minden alkalommal igen elismerően nyilatkozott:


Haneke Seidlről, Seidl Hanekéről

Ulrich Seidl jelenleg dokumentumfilmet forgat, amelynek témája osztrák házak pincéi lesznek. Sufni, lomtár, barkácsműhely, rejtekhely – mindaz, aminek számára a rendezett nappaliban nem jut tér, hely, illem. Állítja: Natascha Kampuschról nem tervez forgatni.

Ajánljuk azoknak, akik:
• kedvelik a lassú filmeket
• kedvelik a képzőművészeti igényű állóképes beállításokat
• tinédzsert nevelnek
• tudnak drukkolni egy nagyszájú, pimasz, túlsúlyos kamaszlánynak
• kíváncsiak a fogyasztói társadalom árnyoldalaira is


A remény paradicsoma
Paradies: Hoffnung
színes, feliratos, osztrák–francia–német filmdráma, 100 perc, 2013
rendező: Ulrich Seidl, forgatókönyvíró: Ulrich Seidl, Veronika Franz, operatőr: Edward Lachman, Wolfgang Thaler, szereplők: Melanie Lenz (Melanie), Verena Lehbauer (Verena), Joseph Lorenz (Arzt), Michael Thomas (edző)

Bemutató: 2013.10.03., díszbemutató és beszélgetés a Szemrevaló Fesztivál záróeseményén
Forgalmazó: Anjou Lafayette

BR

• Publikálva: 2013.10.09. 09:51 • Címke: moziajánló, film