a rovat írásai

Elment Nepp József is

Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.

​Rekordszámú filmmel jön az idei Verzió!

Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.

Ezüst Ibolyát kapott A martfűi rém

A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.

Halálos séta a Károly-híd korlátján

Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.

Magaskultúra az Urániában

Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.

Filmrendező, aki Wittgensteinről írta a diplomamunkáját

Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.

Meglesz a szobor Piedone szülinapjára

A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.

Világkörüli útra indul a Trónok harca

Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.

A 7. évadot egymilliárdszor töltötték le

Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.

Moszkva helyett Vlagyivosztokba vitték a premier előtti vetítést

Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.

Mégsem vetítették a Miklós cárról szóló filmet

Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.

Film összes cikke »

​Testközelben

Filmajánló: Adéle élete 1-2. fejezet

adela_leadAmikor idén májusban az Adéle élete kapta a cannes-i fesztivál fődíját, a tudósítók azon sajnálkoztak, hogy milyen kár, hogy ez a film valószínűleg soha nem jut el a magyar mozikba, tabunak számító témája, direkt szexjelenetei miatt.

Nem lett igazuk, szerencsére nálunk is akadt forgalmazó, amely (a budapesti Francia Intézet támogatásával) vállalta a 18-as karikával járó hátrányokat. (Ez a 18-as korhatár besorolás amúgy is morbid, tekintve, hogy pontosan az a korosztály van a filmről letiltva, amelynek mindennapi életéről, konfliktusairól ez a film szól. Másrészt, tudjuk, hogy milyen filmek nem kapnak 18-as besorolást, erőszakos, kimondottan káros és személyiséget romboló tartalmuk ellenére). Pedig mit is látunk a vásznon? Biztos lesznek néhányan, akik a pikánsnak, érdekesnek számító téma, a nők közötti testi szerelem részletgazdag ábrázolása miatt váltanak rá jegyet. De ők is rájönnek majd, hogy ez a film, bár aktuálisan lányok között feltámadó legyőzhetetlen vonzalomról szól, egyszerűen egy nagy szerelem (majd egy hosszabb távú kapcsolat, együttélés és szakítás) története. Mire eljutunk az elhíresült, hosszú szexjelenetig, az már teljesen természetesnek tűnik. Legalábbis semmivel nem zavarbaejtőbb, mint ha egy férfi és egy nő között zajló aktust néznénk végig ilyen közelről, ilyen hosszan.

adela

A 15 éves, gimnazista Adéle nem jóképű barátjáról álmodik, hanem egy kék hajú lányról, akit az utcán pillant meg, egy másik nővel összebújva. Szerelem ez első látásra, olyan, mint egy villámcsapás. Miután Adéle egyre biztosabb „szabálytalan” vonzalmában, a titokzatos lány keresésére indul és meg is találja egy melegbárban. Emma festőnek tanul, Adéle a múzsája és a modellje lesz, összeköltöznek, Emma bevezeti a saját társaságába. Aztán idővel a kék hajú lány visszatér az eredeti (szőke) hajszínéhez, és előjönnek a problémák. Eltávolodásukban szerepet játszanak a szembetűnő társadalmi különbségek is. A kölcsönös családi látogatásoknál már nyilvánvaló, hogy mennyire különböző közegből származnak. Adéle kispolgári családban nevelkedik, ahol az étlap csúcspontja a spagetti; és tanítónő szeretne lenni. A nála pár évvel idősebb Emma viszont elit értelmiségi miliőből százmazik, ahol homárral várják a vendéget (amit kötelező megenni). Ebben a közegben elvárás, hogy az ember csináljon valami „kreatívat” – fel sem merül, hogy a tanítás is lehet valami ilyesmi. Emma barátai természetessége, kedvessége miatt barátságosan fogadják Adélet, de mindvégig érezhető bizonyos távolságtartás, mint ahogy Adéle részéről némi zavar is. Amikor felbukkan Emma volt szerelme, bombaként robban a konfliktus.

adele
A nap fénypontja

Ahogy a zsűrielnök, Steven Spielberg díjátadójában hangsúlyozta, ez egy nagyszerű szerelmes film, amellyel bárki azonosulni tud. Tény, hogy két nő szerelméről van szó, de ugyanígy szólhatna hetero kapcsolatról is. Nem is a mássággal kapcsolatos külső reagálásokra, konfliktusra helyezi a hangsúlyt. Bár a film egyik legerősebb jelenete, amikor az osztálytársnői, látván, hogy egy nő várja az iskola előtt, meglepően agresszív homofóbiával taszítják ki. Pedig ekkor még nem is történt közöttük semmi. A szülők reakciójáról már nincs szó, nem ez a lényeges. Miközben végigkövetjük, hogyan fedezi fel egy tizenéves lány a saját érzelmeit, érzékiségét, visszaidézzük a magunk kamaszkorát, saját kapcsolataink állomásait, nemi orientációtól függetlenül. Az első nagy szerelmet, a bizonytalanságot, a bizonyosság extázisát, a csalódást. A film bevon a címszereplő mindennapjaiba, vele kelünk, vele fekszünk, vele álmodunk, esszük a gyrost, követjük az iskolába és a randira.

adele
Egy nagyszerű szerelmes film, amellyel bárki azonosulni tud

Ábrázolásmódja naturalisztikus, testközeli, érzéki, a legtágabb értelemben – beletartozik az állandó evés-ivás éppúgy, mint a szex. Ez az aprólékos, a legkisebb részletet is megmutató ábrázolásmód nem is fejthetné ki hatását rövidebb időtartamban. Visszatekintve, a három órás játékidő teljesen indokoltnak tűnik, és a néző számára sem unalmas. Nagyon érdekes a film időkezelési technikája: 7–8 éves intervallumot ölel fel, a főhős 15 éves az elején és 23–24 a végén, de ezt csak utólag számolgatjuk – a filmet nézve összefolyik, hullámzik az egész, mint a való élet, a múló évekből tetszőleges jeleneteket kiragadva és folyamatosan egymás mellé illesztve.

adele
Aprólékos, a legkisebb részletet is megmutató ábrázolásmód

Az időre szükség lehetett a forgatás alatt is, mivel a szereplők hihetetlenül oldottan és természetesen viselkednek a kamera előtt, a leghétköznapibb és legintimebb helyzetekben is. Rengeteg a közeli, a kamera szinte megérinti a testeket, az arcokat, minden rezdülés, minden átsuhanó gondolat és érzelem szemmel látható, követhető. Ehhez a különleges bizalmi légkör mellett kivételesen érzékeny, nyitott és odaadó színésznőkre volt szükség, és a siker legfőbb titka, hogy a rendező ezeket a színésznőket megtalálta és bevonta a különleges alkotói folyamatba. (Nem véletlen, hogy a cannes-i fesztivál történetében először kapta a rendező megosztva a fődíjat a két főszereplővel). Hogy a dolgukat megkönnyítse, saját életük bizonyos vonásait is beépítette a cselekménybe. Érdekes körülmény, hogy a címszerepet alakító Adèle Exarchopoulost a szülei azért íratták be a színiiskolába, hogy legyőzze gátlásait, mert nagyon visszahúzódó gyerek volt. Léa Seydoux viszont valóban nagypolgári, filmes családból származik, nagyapja a Pathé filmvállalat tulajdonosa, nagybátyja a Gaumont főigazgatója volt. Neki már bőven van filmes tapasztalata (Becstelen brigantyk, Robin Hood, Éjfélkor Párizsban). Ennek a filmnek köszönhetően Franciaországban igazi sztár lett, Bardot-hoz, Monroe-hoz hasonlítják. A főszereplőkön kívül figyelemre méltó a filmben az is, ahogy a rendező a sokszereplős jeleneteket bonyolítja. Az igazi élet hullámzik körülöttünk, mintha ott állnánk a konfliktus közepén az iskolaudvaron. A filmnek annyi magyar vonatkozása is van, hogy Adéle legjobb barátjának szerepében a Franciaországban élő színész, Funtek Frigyes fia látható.

Ajánljuk azoknak, akik:
• kíváncsiak arra, hogy hogyan születik meg, teljesül be és múlik pontosan egy szenvedélyes, nagy szerelem
• képesek elmélyülni egy lassú ritmusú, hétköznapi történetben
• kíváncsiak a francia mozi új sztárjaira
• akik szeretik az európai filmeket

Nem ajánljuk:
• álszenteknek
akik ódzkodnak a képi naturalizmustól
• randevúra (legalábbis szégyenlősöknek)


Adéle élete 1–2. fejezet
(La vie d'Adèle / Blue Is the Warmest Color)
színes, feliratos, francia filmdráma, 179 perc, 2013
rendező: Abdellatif Kechiche, forgatókönyvíró: Ghalia Lacroix, Abdellatif Kechiche, Julie Maroh, operatőr: Sofian El Fani, szereplők: Adèle Exarchopoulos (Adèle), Léa Seydoux (Emma), Jeremie Laheurte (Thomas), Catherine Salée (Anya), Aurélien Recoing (Apa), Sandor Funtek (Valentin)

Bemutató: 2013.10.10.
Forgalmazó: Vertigo Média

LE

• Publikálva: 2013.10.10. 15:08 • Címke: nők, moziajánló