Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.
Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.
A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.
Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.
Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.
Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.
A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.
Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.
Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így
akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a
népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.
Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.
Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.
Mígnem eljön a fordulat: a 21. születésnapján az apja félrevonja és közli vele a titkot: családjuk férfitagjai képesek utazni az időben. Elég egy sötét helyre visszavonulniuk és ökölbe szorított kézzel erősen koncentrálniuk, máris visszatérhetnek személyes múltjuk egy bizonyos pontjára. Az időutazásnak megvannak a maga szabályai és a veszélyei is, de ha ezeket betartják, javíthatnak az elrontott helyzeteken. Tim – igazán angol módra – nem a karrier–pénz–nők hármasban gondolkodik, és nem akarja megváltani a világot. Egyetlen nőt szeretne meghódítani és boldogan élni vele, amíg meg nem hal. Különleges képességét arra használja, hogy a élet apróságai jobban működjenek: egy sikeres ismerkedés, egy tökéletes lánykérés, egy kevésbé ciki vőfélyi beszéd a célja. És persze, hogy segítsen a barátain, a családtagjain, ha arra van szükség.
Egy gyakorlott időutazó-feleség
Richard Curtis (Négy esküvő és egy temetés, Notting Hill – Sztárom a párom, Igazából szerelem, Rockhajó), az édes-keserű, megható romantikus vígjátékok specialistája ezúttal az élet apróságainak tudatos megéléséről mesél. Az időutazós filmeknek általában nem erénye a kikezdhetetlen logika (bár kissé nehezményezem, hogy miért mindig csak a férfiak kiváltsága az időutazás), jelen esetben nem is a sci-fibe illő indíttatás a lényeg, hanem mindaz, amit a segítségével megtárgyal: az apa–fiú viszony, a párkeresés és egy család működtetése; hogy miként legyünk boldogok a hétköznapokban. Mert természetesen erre a szimpla igazságra fut ki a történet: nem időutazással lehet a problémákat megoldani, mások problémáit végképp nem. Az élet apró pillanatait, örömeit kell értékelni, még ha nem is tökéletesek, de spontának. Mindannyian időutazók vagyunk – hangzik el a film vége felé –, minden napunkat úgy kell átélni, mintha máris a javított kiadás lenne.
Apa és fiú időutazás előtt
Curtis forgatókönyvíróként vagy rendezőként minden filmjében olyan ósdi igazságokról győz meg minket, mint hogy az ember jó, és az életben a szeretet a legfontosabb. ‘A pénz nem boldogít’ nála nem a tanulság, hanem a kiindulópont. A túlzott szentimentalitástól pedig megóvja a humor, a jól megírt dialógusok és a pontosan megválasztott színészek. Megannyi szimpatikus figura, számos bogaras tagjával is kiegyensúlyozottan együtt élő család. Ebben a történetben kiemelt szerepet játszik (egy ugyancsak irigylésre méltó) apa–fiú kapcsolat, ami a férfiak számára is vonzóbbá teheti ezt az érzelmes filmet. A főszereplő, (Domhnall Gleeson, korábban az egyik Weasley-fiú a Harry Potter és a Halál ereklyéiben) ebben a szerepében Hugh Grant méltó örököse, rokonszenves lúzer, a lányt játszó Rachel McAdams pedig bizonyára gyakorlott időutazó-feleség, mivel már kétszer is játszott hasonlót (Az időutazó felesége, Éjfélkor Párizsban). Mindez most csak félig játszódik Londonban, félig a mesebeli és világvégi cornwalli tengerparton. A derűs két óra tehát garantált.
A jobb nagybácsi nagyobb macit hoz
A rossz hírt a végére hagytam: mindezt kizárólag szinkronizált változatban élvezhetjük, feliratosan nem. Pedig a szinkronnal nemcsak a speciális nyelvezet vész el, de a humor, sőt a színészi játék jelentős része is. Kis kényelmetlenségért cserébe nagyon sokat veszít a néző, aki a szinkront választja. Most a szinkron és az eredeti (felirat nélküli) kópia között választhatunk. Amiért a forgalmazót hibáztatom a legkevésbé, őt egyszerű szempontok vezérlik: ha a néző nem akar olvasni, akkor ne olvasson, mert különben nem vált jegyet. Mégis fájdalmas, hogy egyre gyakoribb, hogy csak szinkronos változat készül egy-egy nagy sikerre számot tartó filmből. Egy olyan országban, ahol a frissen végzett egyetemisták fele sok helyen nem tudja átvenni a diplomáját egy középfokú nyelvvizsga (!) hiányában. Pedig ki vitatná, hogy a sokak számára elérhetetlen utazás mellett a film (legyen az mozi vagy tévé) a legjobb, legolcsóbb, leginspirálóbb módja a nyelvgyakorlásnak. Azért bizakodjunk: a feliratos kópiák visszaszorulása ellen tiltakozó facebook-csoport petícióját már majdnem hétezren aláírták, a közelmúltban pedig egy kimondottan plázamozikba szánt 3D-s sikerfilm, a Gravitáció csak (!) feliratosan került a mozikba. Nagyra becsülöm a magyar színészeket, de azért Bill Nighyt a saját hangján szeretném hallani. Ezért az alább megtekinthető előzetes is feliratos.
Ajánljuk azoknak, akik:
• szerették a Sztárom a páromat, a Bridget Jones naplóját vagy az Igazából szerelmet
• feltöltődésre, pozitív szemléletre, derűs két órára vágynak
• apáknak és fiúknak
• randevúra
Nem ajánljuk:
• cinikusoknak
• akik mindenre logikus magyarázatot keresnek
Időről időre
About Time
színes, magyarul beszélő, angol romantikus vígjáték, 123 perc, 2013
rendező, forgatókönyvíró: Richard Curtis, operatőr: John Guleserian, szereplők: Rachel McAdams (Mary), Domhnall Gleeson (Tim), Margot Robbie (Charlotte), Vanessa Kirby (Joanna), Bill Nighy (apa), Tom Hollander (Harry), Lindsay Duncan (anya)
LE