a rovat írásai

Henri Cartier-Bresson 1964-es kiállítása

A fotóművész első magyarországi kiállítása.

Ismét indul a Héttorony Fesztivál

Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.

Kós Károly Ankarában

Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.

Böcklin és a Halottak szigete

Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.

Lesz Art Capital és Vajda Lajos-kiállítás is

Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.

Születésnapi kiállítás a grafika nagyasszonyának

Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című  kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.

Aj Vej-vej elárasztja New Yorkot

A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.

Boldogasszonyok Kassán

Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.

Egy Leonardo kalapács alatt!

Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.

Pokoli aranykor vagy mocskos idők

Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.

Mert a szépség pihenteti az ember szívét

Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.

Művészet összes cikke »

Meghívó kiállításomra és temetésemre – 80 éves lenne Altorjai Sándor

altorjai_leadAki nagyon akarja, megtalálja. Így volt ez akkor is, mikor még Szigligeten lakott és emberek jártak le hozzá. És így van ez ma is, amikor az óbudai panelrengetegben eldugva van nagyszerű kiállítása.

Idén lenne 80 éves Altorjai Sándor, aki jó nagy követ hajított a hatvanas-hetvenes évek fordulóján a magyar képzőművészet állóvizébe. Badacsony után most a III. kerület Veder utca 14-ben, az amaTáR-ban töltöttek meg két termet az Első Magyar Látványtár tulajdonában lévő alkotásaival.

altorjai
Altorjai Sándor (1933-1979)

Még egy patikus. Csontváryhoz hasonlóan Altorjai Sándor is elsajátította a gyógyszerkészítés tudományát, amellyel élt is: festészeti tanulmányai alatt patikai ügyelésekből tartotta fenn magát. A főiskolát elvégezvén (Barcsay-tanítvány!) két éven belül megtalálta magának Szigligetet, amely csupa „költészet és ábránd”, de Altorjai nem elsősorban a táj adta szépségeken révedezett itt. A főiskolán kapott képzést (mint korábban a gyógyszerészit) kamatoztatva, megélhetési célzattal ugyan remek portrékat és tájképeket festett, de nem lett belőle a Balaton akárhanyadik festője. (Műveivel – a vándorfestőkhöz hasonlatosan – ő is a tartozásait fizetgette meg, így ezek több szigligeti otthonban is megtalálhatók.)

altorjai
Nádas (fotó: Első Magyar Látványtár)

Nem lett a Balaton festője, életművének egy másik, fontosabb részével tör be kora képzőművészetének élvonalába. A szürnaturalisztikus, gesztusfestészetes alkotások idővel saját formanyelvvé, „izmussá” érnek. Ez a „gyagyaizmus”, amelynek kiáltványát a barát és állandó szigligeti vendég, Erdély Miklós olvassa fel Altorjai első és egyetlen önálló kiállításának megnyitóján, 1971. március 5-én a Mednyánszky teremben.

Jegyzetlapok egy soha el nem készülô gyagyaista kiáltványból

Gyagya bácsi még édes dajkáját, a Dadát sem érti meg
Értetlenségében a gyagyaizmus engedélyezi a táblaképfestészetet,
mert miért pont a táblaképfestészetet ne engedélyezné
a festészeti gyagyaizmus a festéket nem szívesen befolyásolja
Gyagya bácsi szívesen lemond arról, amihez kedve van, és nem
szívesen követi el azt, amihez nincs kedve
a tilosról ugyanúgy képtelen fogalmat alkotni, mint a kötelezôrôl
Gyagya bácsi, ha beteg, az engedékenység meggyógyítja
rendszerint saját engedékenysége
Gyagya bácsi bizonytalansága nem terjed odáig, hogy némely dologról
ne állapítsa meg, hogy fölösleges
Gyagya bácsi számára legtöbb dolog tökéletesen fölösleges
Gyagya bácsi minden békülékenysége ellenére sincs magával kibékülve
Gyagya arra menne, amerre terelik, de nem tudja megállapítani merre
terelik
Gyagya nem érti, hogy miért terelik
Gyagya bácsi befelé fordul, és kint találja magát
Gyagya bácsi kifelé fordul és bent találja magát
Gyagya bácsit templomajtókban elfogta a félelem, hogy nem eléggé
gyagya
A csillagos égre emeli szemét és látja, hogy a gyagyaság végtelen
Gyagya bácsi mentôl kevesebbet ért, annál tisztábban lát...
(Erdély Miklós)

A tárlat a kritika egyöntetű visítását eredményezi, a Képző- és Iparművészeti Lektorátus, az engedélyező pedig azzal mosakszik, hogy Altorjai más műveket állított ki, mint amelyeket bemutatott előzetesen a cenzoroknak (lektoroknak).

altorjai
Két hülye (fotó: Magyar Nemzeti Galéria)

A gyagyaizmus gyökerét Rotterdami Erasmus híres munkájában, a Balgaság dicséretében lelte meg: „Éppen az a nyomorúság, hogy az ember a balgaság foglya, hogy tévelyeg, hogy csalódásban él” – írja a távoli múltban a mester, aki többek között ebben leli meg az emberi lényeget. Altorjai emellett „Első Mesterének kiáltozását” is idézi ’71-es katalógusa előszavában: »„Fiam! Vadonatúj létértelmezést! Kimondani a kimondhatatlant! Sok szerencsét!” Most mit mondjak?« Altorjai a kimondhatatlan kimondásához csurgatásos, átdörzsöléses, „cuppantásos” festőtechnikák mellett már a hetvenes évektől bátran használja a sprayt is képein. 1973–76 között jelentkezik a Totyográf-sorozattal, amelynek egyik darabja az amaTáR kiállításán is ott van (Interkontinentális lépegető totyográf, 1973–74), de vannak itt más alapmunkák is. Például a Két hülye (Az öreglánynak kiesett a nagyothalló készüléke, 1978–79), vagy a betiltott, még a nyomtatványokból is száműzött Bocsánatot kérek (Festmény vakoknak), vagy Meleg-kép 1976-ból, amelyen egy kopott, barokkos képkeretet és egy működő eternit melegítőlapot rácsoz be betonvassal, amelyen lóg egy vibráló örökmécses, egy darab lánc, fakalapács, no és egy jókora lakat. Amelyen állítólag volt egy cirill betűs felirat is, ez most nem látszik. Azért tiltották be az utolsó pillanatban az október elejére Fiatal Művészek Klubjába hirdetett kiállítását, mert a forradalom leveréséről való megemlékezést vélték az alkotás mögött. Altorjai, amikor felelősségre vonták, arra hivatkozott, hogy csak az iszonyatos körülmények között elszenvedett elektrosokkja miatt akart ezzel a képpel bocsánatot kérni.

altorjai
Bocsánatot kérek (Festmény vakoknak, vagy Meleg-kép, 1976) (fotó: Első Magyar Látványtár)

Hát igen, sok bajjal sújtotta a sorsa Altorjait. Az italozások közben toldozott-foldozott házán Erdély is kipróbálta építészi tudományát, legyengült szervezetét végül a rák támadta meg. A közelgő vég tudatában ki sem mozdul műterméből: szétszabdalja és újrafogalmazza életművét, kollázs-kollázsokat csinál. Még összeállítja emlékkiállításának anyagát, és pontos utasításokat ad barátainak utolsó képének (Sugármeghajtású koporsó kék leopárddal színes rongy képében, Beszélő kép) befejezésére. Még meghívót is fogalmaz „Altorjai Sándor kiállítására és temetésére”.

altorjai
Sugármeghajtású koporsó kék leopárddal színes rongy képében (Karácsonyra családomnak Munkácsy Mihály ihletése alapján (1979, fotó: Artpool)

Pálffy Lajos
Altorjai Sándor kiállítása az amaTárban
2013. szeptember 19. – október 31.

• Publikálva: 2013.10.21. 12:18 • Címke: képzőművészet, évforduló