Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.
Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.
A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.
Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.
Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.
Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.
A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.
Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.
Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így
akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a
népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.
Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.
Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.
A fiatal farmer, Oscar és családja kénytelen otthagyni a földeket, mert nem tudnak megélni. Nincs más választásuk, mint hogy a nagyvárosban próbáljanak szerencsét.
Naiv, bizalommal teli, hívő emberek, tiszta tekintetük és két kislányuk (két hibátlan porcelánbaba, az egyik hatévesforma, a másik pelenkás) láttán az embert abban a pillanatban elfogja a szorongás, amikor ez a döntés megszületik – és a szorongás nem is hagy alább a film végéig. Mert nyilvánvaló, hogy a nagyváros nem nekik való. Dörzsölt szélhámosok az első pillanatban lenyúlják kevéske megtakarításukat, ennivalóra sincs pénzük, a gettóba kényszerülnek. Élet-halál kérdése, hogy valamilyen fizető munkát találjanak, de azonnal. A lányt felveszik egy bárba. Csak az ő számára meglepetés, hogy mi is ott a dolga valójában – míg a gyerekekre egy roncs vénasszony vigyáz. A kitartóan igyekvő Oscar számára felcsillan a remény, amikor egy pénzszállító cégnél kerül alkalmazásba. Egy tapasztalt fegyveres őr, Ong lesz a partnere, aki szinte atyai érzelmeket mutat iránta. Már-már örül, hogy egyenesbe jöttek, amikor Ong célozgatni kezd arra, hogy tulajdonképpen meg is léphetnének egy pénzes kazettával… és visszautasíthatatlan érvei vannak. A becsületes, ám kényszerhelyzetben lévő családfő választás elé kerül.
A kislánynak ráadásul fáj a foga, orvoshoz kellene vinni
Ez a lebilincselő, megható és izgalmas film szinte bárkinek megér egy estét a moziban, hiszen többféle elvárásnak is megfelel: társadalmi drámának indul, majd lassan ráfordul a thriller (közelebbről, a bankrablós-átverős heist-film) műfajra, és nem kiszámítható, mégis hihető befejezéssel zárul. Eközben impresszív képet nyújt a harmadik világ egyik metropoliszáról, ahol az erőszak és korrupció éppúgy hozzátartozik a mindennapokhoz, mint a mindenhol jelen lévő fegyveres őrök és páncélos járművek. A nincstelenségből fakadó kiszolgáltatottság és félelelem végig szinte kézzelfogható. Ugyanakkor a vibráló nagyváros a totálképeken a poszterek szépségével kecsegtet, a kislány a giccses hotelt egyenesen a paradicsom kapujának véli. Nagyon nyomasztó az ártatlan szépség (legyen szó a lélegzetelállító tájról az elején vagy magukról a főszereplőkről) és a teljes kilátástalanság szembenállása. A film „kettő az egyben” jellege ellenére egységes – a dokumentarista társadalmi dráma és a thrillerelemek törés nélkül illeszkednek, a történet jól van kitalálva, a karakterek kidolgozottak és árnyaltak.
Szomorú trópusok
Az utóbbi időben a brit rendezők szívesen forgatnak ázsiai helyszínen. Az angol realizmus és az egzotikum találkozása ez esetben gyümölcsözőnek bizonyul. Bizonyára olcsóbb itt a filmkészítés, ami szempont lehetett a brightoni születésű fiatal rendező számára, aki nem talált befektetőt a harmadik filmjéhez. De inspirációs forrás is az idegen terep: Sean Ellis egy utazás során döntött úgy, hogy visszatér Manilába forgatni, a film ötlete is egy ellesett utcai jelenetből származik. Jelzáloggal terhelte meg a házát a költségekre, magának pedig vett egy könnyű digitális kamerát, amely nem nagyobb egy fényképezőgépnél, mégis filmminőséget tud előállítani. A minimális stáb belefért két buszba. Mindenki több funkciót is ellátott, a rendező például producer, forgatókönyvíró és operatőr is egyben. Teljes egészében filippínó színészekkel, helyi (tagalog) nyelven forgattak – holott a volt angol protektorátus Fülöp-szigeteken mindenki beszél angolul, de autentikusabb így. A rendező munkamódszerét gerillaforgatásnak nevezi az interjúkban (például itt). A kézikamera, a kis stáb, a kis felhajtás lehetővé tette, hogy feltűnés nélkül, spontán módon dolgozzanak, minél kevésbé zavarva a környezetet. Mindez együtt dokumentarisztikus stílust eredményez. Minden pillanatban érzékelhető, hogy a valódi élet veszi körül a történetet, a szereplőket. (Belekeverednek például egy körmenetbe, ami nem volt eltervezve.)
A puszta megélhetésért minden nap az életét kockáztatja
A hitelességhez az is hozzájárul, hogy a dialógusokat a szereplők maguk fordították az anyanyelvükre: olyan, mintha a saját szavaikat mondanák. A színészek pedig kitűnőek, különösen a Oscar és Ong közös jeleneteiben vibrál a levegő. Bár a „hitelesség” szóval azért csínján kell bánni, hiszen innen a távolból nehéz megítélni, milyen is lehet Manila, a rendező és stábja is csak néhány hetet töltött ott. Maradjunk abban, hogy Sean Ellis egy olyan víziót teremtett meg a filmben, amely képes a valóság látszatát kelteni. A Metro Manila elnyerte a Sundance fesztivál közönségdíját és a mi Cinefestünkön is a közönség egyik kedvence volt. A legutóbbi vele kapcsolatos hír, hogy Anglia Oscar-díjra jelölte. Drukkolok neki.
Ajánljuk mindenkinek, de elsősorban:
• aki szerette az Isten városát vagy az Korcs szerelmeket
• aki egy izgalmas, érzelmes, realisztikus, mégis költői filmre vágyik, amely a végén nagy meglepetést tartogat
Metro Manila
színes, feliratos, angol-fülöp-szigeteki akciófilm, 115 perc, 2013
rendező, operatőr, producer: Sean Ellis, forgatókönyvíró: Sean Ellis, Frank E. Flowers, szereplők: Jake Macapagal (Oscar Ramirez), Althea Vega (Mai Ramirez), John Arcilla (Ong), Ana Abad-Santos (Dora Ong), Miles Canapi (Charlie), Moises Magisa (Buddha)
Bemutató: 2013.10.31.
Forgalmazó: Vertigo Média
LE