Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.
Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.
A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.
Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.
Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.
Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.
A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.
Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.
Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így
akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a
népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.
Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.
Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.
Jancsó Miklós „az orosz és magyar filmkultúra közötti kapcsolat formálása érdekében kifejtett sok évtizedes rendezői tevékenységéért, a nemzedékek és kultúrák közötti nyitott szellem megőrzéséért” kapta a társaság elismerését, amelyet az idén adtak át másodszor. Tavaly az érmet Törőcsik Mari vehette át – mondta Szvák Gyula, a társaság elnöke. A történész az MTI kérdésére elmondta: már megvan a következő díjazott is, 2014-ben a Szent-Györgyi érmet Jevgenyij Nyesztyerenko világhírű orosz operaénekes kapja.
Jancsó Miklós otthonában, 2000 (Copyright© Rita Molnár)
„Az orosz művelt közönség számára még mindig Jancsó Miklós az egyik legelső magyar hívó szó” – méltatta a történész a rendezőt. Kiemelte, hogy a történészek sohasem tudták úgy megragadni a forradalmak-ellenforradalmak lényegét, mint Jancsó Miklós például a Csillagosok, katonák című filmjében. Szvák Gyula hangsúlyozta: a rendező élő példája annak, hogy a „két kultúra közötti, egymást megtermékenyítő dialógus” nem konjunktúrafüggő, nem politika vezérelt, hanem értékcentrikus. „A valóságnak a maga bonyolultságában való, szépítésmentes ábrázolásáért, a nemzeti hovatartozástól független, örök és mély, mondhatni, zsigeri humanista elkötelezettségéért” – indokolta azt, miért döntött úgy a társaság elnöksége, hogy Jancsó Miklósnak adja az érmet.
A film dvd-n megjelent a MaNDA filmtörténeti sorozatában
Mundruczó Kornél rendező laudációjában hangoztatta: Jancsó Miklós időtálló munkássága iránymutató egész generációja számára. „Jancsó Miklós történetei és világlátása egyedülálló módon tükrözik egy olyan ember szándékát, aki minden történetével az emberi tisztesség kérdéseit feszegeti, miközben a hatalom természetéről mutat fel kegyetlen történelmi tablókat” – fogalmazott Mundruczó Kornél, aki szerint az alkotói attitűd bizonyítja, hogy az alkotói szabadság nem politikai berendezkedés vagy világnézeti eszmék kérdése, hanem belső, morális kérdés.
„A film barátság. Elsősorban erre tanít meg Jancsó, akinek nem alárendeltjei, hanem alkotótársai vannak, voltak. Aki számára a bizalom és az egymás iránti figyelem a közös munka alapja. Aki körül friss a levegő és aki mellett alkotni közös szabadság" – fogalmazott Mundruczó Kornél méltatva, hogy a Szegénylegények alkotója mindig szembe kívánt nézni múltjával, le tudott számolni idealizmusával, „nem volt hajlandó megtanulni a kiközösítők és veszteségben élők történelmi leckéjét”.
MTI