A fotóművész első magyarországi
kiállítása.
Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.
Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.
Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.
Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.
Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.
A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.
Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.
Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.
Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.
Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.
Komoly bajban lennék, ha az idei, történetében a harmadik Art Market minden szereplőjéről írnom kellene egy-két jó vagy rossz mondatot. 47 galériát kellene felsorolnom és 24 művészeti projektet, 19 egyéb kiállítót, olyanokat, mint a Nemzeti Múzeum, vagy a debreceni MODEM. És ott vannak a Millenáris B és D épülete előtt a szobrok is, 42 alkotó munkája, hogy aztán a D épületet megtöltő fotókról már ne is beszéljek.
Ezért hát egészen szubjektív módon írok az alábbiakban néhány, a figyelmemet felkeltő dologról, de kérek mindenkit, menjen el, és nézze meg, hogy igazából miről is van szó. Leginkább arról, hogy roppant helyesen létrehoztak egy fórumot, ahol egy légtérben tartózkodik az alkotó, a galériás és a befogadó vagy vásárló – ami meglehetősen ritka helyzet a mi kis világunkban. Most például Fehér Lászlót láttam Ralf Dellert müncheni galériás társaságában, aki Fehér képeit (négy óriási és két kisebb vászon, fekete-fehér alakokkal) is árulja újabban. És ez tényleg új dolog, még az is lehet, hogy így Európa is felfedezi majd a kortárs magyar képzőművészetet. No és Ázsia is, hiszen Orosz István zseniális anamorfózisait és „trükkös” nyomatait most az ankarai Güler Sanat Galériában találtam meg. Mindezek mellett a mostanában kissé elveszett Klimó Károly munkáit a szintén müncheni Schreiter Galéria szeparéjának falán pillanthattam meg.
Monstrancia (Halász Péter Tamás)
Jól is van ez, az viszont már nem tetszett annyira, hogy Romániából, pontosabban Erdélyből idén kevesebben jöttek, különösen a kolozsvári Bázis és Sabot galériák hiányoznak. De ezen is könnyen túlteszi magát az ember, mert a felhozatal ismét színes és szagos, és ahogy tavaly, most is van itt minden, ami szem-szájnak ingere. Mindjárt a bejáratnál meghökkentenek az acb művészei, különösen Halász Péter Tamás a számítógép alkatrészekből összerakott Monstranciájával, amelyben egy VISA-kártya helyettesíti az Oltáriszentséget. Itt vannak erre rímelve Szabó Eszter kutyákat dajkáló Madonnái (Holy Queen, Seven Sorrows és Our Lady). A bukaresti Zorzini megint erőteljes olajképekkel jelentkezik, a Molnár Ani elhozta Szász Sándor világvége-gépeit és Gálhidy Péter deszka tetején nődögélő erdőjét. A Viltin megpróbálja eladni Asztalos Zsolt fel nem robbant bombáit és Kerekes Gábor reklámújságokból és magazinokból kivágott future városait. Az Inda boxában Martin Henrik szkafanderes, sisakos Űrbuddhája állít meg egy pillanatra és Fáskerti Zsófia gyógyszerekből kirakott hatalmas Mandalája gondolkodtat el.
Martin Henrik: Űrbuddha
A modenai UFO Fabrik egy autó csomagtartójába beleférő apróságokkal jött, a kijevi Tsekh tulajdonosa pedig kora délután már egy palack Takler Trió végénél tartott. Itt Jevgen Petrov Hard Landing című vásznának láttán mosolyodtam el, hogy aztán már a madridi Eka&Moor-nál Navas D. Velázquez akrillal előállított Composición geométricáiról jussanak eszembe a névrokon mesterművei. A bécsi Reinthaler művésze, Anja Hitzenberger az Európát rikító színekbe öltöztető kínai boltokat és éttermeket fedezte fel, míg a debreceni Hal Köz többek között Kiss Márta érdekes álnaiv olajképeinek ad most lehetőséget. A Várfok, amely mára már komoly intézménnyé nőtte ki magát, Françoise Gilot-nak, Picasso egyik feleségének képét árulja, de van itt egy szép Rozsda Endre is. A Rozsda-kiállítás után a 75 éves Nádler István köszönti majd a galéria, tőle is hoztak hát egy képet.
Sándor Krisztián festménye
Végül még csak annyit, hogy a La Grande Migration, Sándor Krisztián 2007-es, újságpapírra festett képe lett az idei Art Market „emblémája”, a szervezők arra keresnek választ, hogy a migrációt, mint társadalmakat és sorsokat átformáló erőt hogy élik meg és dolgozzák fel a művészek. A négy nap előadásai és vetítései mellett performance-ok és koncertek is várják a művészetbarátokat. Az utóbbiak közül a Tapasztalt Ecsetek formációt ajánlom olyan nevekkel, mint Ef Zámbó, Wahorn, Szurcsik József, Kopasz Tamás és Orosz László.
Pálffy Lajos
Art Market Budapest
Millenáris, november 28. - december 1.