Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.
Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.
A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.
Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.
Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.
Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.
A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.
Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.
Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így
akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a
népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.
Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.
Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.
A horror mestere úgy került ezzel a projekttel kapcsolatba, hogy barátja és támogatója, Sidney Bernstein megkérte: segítsen a német koncentrációs táborokban angol és szovjet forgatócsoportok által készített felvételekből dokumentumfilmet készíteni. Az elkészült filmet akkor nem mutatták be, bár az amerikaiak és a britek szívesen levetítették volna a nyilvánosság előtt is, hogy a németek felelősségérzetét erősítsék. De a film elkészítése sokkal több időt vett igénybe, mint arra számítottak, a szövetségesek később már jobbnak látták, ha nem dörgölik a németek orra alá a megrázó felvételeket.
Hitchcock (forrás: EFG, DIF)
A film eredetileg hat tekercsből állt, ebből egy elveszett (1945-ben kölcsönadták egy másik produkcióhoz és nem került vissza), a másik öt pedig a háborús dokumentumokat gyűjtő londoni Imperial War Museum gyűjteményében maradt, némiképp elfelejtetten, rozsdás dobozokban. 1980-ban egy amerikai kutató felfedezte ezeket, 1984-ben pedig félkész állapotban be is mutatták a Berlinálén, majd az amerika PBS csatornán is, A táborok emlékezete címmel (ez a verzió itt látható). A narrátorszöveget Colin Wills ausztrál újságíró és a későbbi munkaügyi miniszter, Richard Crossman írta.
Nem akarták sok szöveggel túlterhelni a látványt, ahogy mondani szokás, a képek magukért beszélnek, a csend pedig lehetőséget ad a gondolkodásra. A sokkoló képeken meztelen hullák borítják el a földet ameddig a szem ellát, de megmutatja a jóltáplált, jólöltözött német önkénteseket is, akik mindezt levezényelték. Az újrakezdés képeit is láthatjuk: kisgyerekeket, akik hosszú idő után először esznek levest kínzó lassúsággal; foglyokat, akik a barakkok közt mosakodnak, a víz és a szappan mintha visszaadná az emberi méltóságukat.
A bergen-belseni tábor, ahol a felvételek többsége készült.
A Hadtörténeti Múzeum munkatársai most digitálisan felújították a filmet, összegyűjtötték a hiányzó hatodik tekercs anyagát is. A bergen-belseni koncentrációs tábor felszabadításának hetvenedik évfordulója alkalmából 2015 elején fogják sugározni a brit tévécsatornák, együtt a most készülő The Night Will Fall című, hasonló témájú dokumentumfilmmel. Addig csak fesztiválokon láthatjuk. Arra pedig már valószínűleg soha nem fog fény derülni, hogy konkrétan hogyan működött közre Hitchcock a film elkészítésében. A rettenetes képek hatása viszont érezhető a későbbi munkásságán.
A Hadtörténei Múzeum egyik kutatója, Dr. Toby Haggith az Independentnek adott nyilatkozatában kiemeli azt is, hogy az ott forgató operatőrök rendező irányítása nélkül is drámai és elevenbe vágó felvételeket készítettek. A restaurátoroknak nem lehetett könnyű dolga, amikor hosszú időn keresztül ezekkel az elborzasztó képekkel kellett dolgozniuk. Munkájuk eredménye mindannyiunk épülésére szolgál.
Bakk-Löwensohn