Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.
Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.
A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.
Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.
Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.
Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.
A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.
Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.
Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így
akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a
népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.
Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.
Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.
Lars von Trier A nimfomániás – 1. rész (cenzúrázott verzió) című alkotása minden lehetőséget kihasznált arra, hogy az igen piacképes szexualitásra fűzze fel a film reklámkampányát, amivel nincs is semmi baj, jöjjenek minél többen be a moziba, végül is érdemes, mert igen szórakoztató, helyenként szellemes és okos, nagyon pimasz, a mélységet és a felszínességet akár jeleneten belül is váltogató mozit kap az egyszeri néző.
Melyik az igazi? Amelyik az aranyat hozza, vagy amelyik közelebb áll az aranykészítéshez?
A kerettörténet szerint az idősödő, leginkább szerzetesre vagy papra emlékeztető Seligman (Stellan Skarsgaard) csúnyán megvert nőre talál, aki ápolása közben mesélni kezdi erotikus kalandokban bővelkedő, nimfomán élettörténetét. A történeteket Seligman furcsa közbevetései törik meg a Fibonacci-számoktól a horgászaton át Bach művészetéig, miközben Joe szorgosan sorolja, hol, mikor, kivel, s miként. Minden összefüggésbe hozható a nimfomániás léttel, viselkedéssel, gondolatokkal s tettekkel. De ezzel együtt és valószínűleg éppen ezért a nimfománia jelenségként érdekes és nem konkrét cselekvésként (bár elég konkrét képeket látunk). Jelenségként, szenvedélyként, amely mindent behálózhat, és amely éppen totalitása miatt válhat éppoly hétköznapivá, mint a játékszenvedély, a dohányzás vagy a kardiofitnesz. Minden megtörténhet egy nimfomániással, aki ugyanúgy belekeveredik a hazugságaiba, mint a zugivó, csak a szexualitás mégiscsak karcolja, érinti az érzelmeket s így összemosható s összehozható a szakralitással, az úgymond egyetemes értékekkel, amely minden Trier-film biztos bázisa, csupán a kivitelezés minősége változó.
A nimfománia jelenségként érdekes és nem konkrét cselekvésként
Trier nagyon régóta ígéri nekünk a pornófilmet, először tán valamikor a Hullámtörés–Idióták időtengely környékén, szóval dédelgetett, régi terv ez. Akkor még nagyon futurisztikus elképzelésnek hatott a dogma-stílusú testi élvezet, mára Trier is szelídül s a videós képi forradalom is áttört. (Éppen az említett tengely filmjeiben is – a Hullámtörés 1996-ban még hagyományos kamerával készült, Robby Müller mesélhetne a vállon hordott eszközzel szerzett megpróbáltatásairól; az Idióták 1998-as forgatása alatti naplójában Trier maga lelkendezik, hogy immár ő lehet az operatőr a könnyű, kézi videókamerával, amely éppen egyszerűsége miatt a színészi játékot s a színészvezetést is megváltoztatja.) Triernek majd minden filmje egyben technikai áttörés, újítás is. A dogma mellett említhető a Táncos a sötétben sok-sok HD-kamerás egyidejű felvétele többek közt. Ezúttal az Idiótákban kifejlesztett metódust viszi tovább. Ott a színészek játszotta meztelenkedős jelenetbe vágott be hagyományos eszközökkel 11 másodperc hardcore pornót, itt már a számítógép vegyíti a híres filmcsillagok arcát s felsőtestét felnőttfilmes előadók lágyabb fertályaival. De csak a rendezői változatban.
Ez a kép már a második részből való, amelyet februárban nézhetünk meg
A hosszú érlelés és a tudatos enciklopedikusság furcsa elegyet eredményezett. A Nimfomániás 1. része (a cenzúrázott változat) se nem feszes dráma, mint a Hullámtörés vagy a Dogville, se nem úgy szatíra, mint a Főfőnök. A történetnél sokszor érdekesebb a történetmesélés nehézségein vagy épp könnyedségén való merengés, az összekacsintó-kikacsintó bőbeszédű mese az egykori angol nagyregényből, s persze Fielding Tom Jonesának remek és legendás filmváltozatából lehet ismerős, de persze Pasolini három fabulája is feldereng Richardson épp 50 éves alkotása mellett (no meg a Salò, amelyet – minő véletlen – Trier maga forgalmazott újra hazájában). De eszünkbe jut számos egyéb alkotás, akár a Picasso kalandjai is, ha már ezen a földrajzi vidéken keresünk. Aztán beugrik az a Trier-film, amely zavaróan eldöntetlenül hullámzik szatíra és dráma közt. A Birodalom című tévésorozatról van szó, ahol sírva vigadunk, néha megdöbbenünk, máskor ledermedünk, de egy pillanatig sem engedi a film, hogy mélyen belemerüljünk. Keressük az esszenciát itt is, Charlotte Gainsbourg-ral, de nincsen olyan. Trier alkimistaként kutatja azt a valamit, amit mindnyájan. Néha talál valamit, de sosem érzi igazán pontosnak s keres tovább. Aztán néha szembesül azzal, hogy nem is biztos, hogy volna mit találni. Ekkor jön elő ez a hezitáló, humoros, az elbeszélés nehézségeivel küzdő Trier (a Birodalomban az epizódok végén bölcselkedik a stáblista elé lépve, most rajzokat, képleteket ír a nyersanyagra) és majdnem csalódást érzünk, hogy nem olyan feszes és nem annyira nagyon olyan, majd rájövünk, hogy talán ez az állapot az igazi, amikor az alkimista már tudja, hogy nem fog menni s mégis alkimista marad.
Már csak egyetlenegy kérdés maradt. Érvényes-e abból bármi, amit eddig leírtunk? A Nimfomániás (1. és 2. rész, cenzúrázott s autentikus változatok) ugyanis a trieri álszemfényvesztés újabb, sokadik fejezete. A film gyártásáért a Zentropa felel – Trier kövér részvénypakettet birtokol benne – s a bevezető képsorokon ott a felirat, amely szerint az alkotó megérti ezt a csonkított verziót, de nem tekinti a magáénak. Az ő autentikus verziója összesen nem 4, hanem 5 és fél órányi s van benne sok izgalmas dolog (szex és filozófia), ami ebből sajnálatára kimaradt, de hát az üzleti érdek...
A magyar mozikba a cenzúrázott 1. rész került, a cenzúrázott 2. rész egy hónap múlva érkezik, az uncut darab pedig ki tudja, mikor s hogyan? És melyik az igazi? Amelyik az aranyat hozza, vagy amelyik közelebb áll az aranykészítéshez?
Ajánljuk annak,
• aki szereti Lars von Triert
• aki a sajátosan szatirikus látásmód híve
• aki arra vágyik, hogy az Olsen Bandát a Monty Python vezesse elő
• aki szereti, ha csak úgy mesélnek neki
Nem ajánljuk annak,
• akinek Lars von Trierről csak a dráma és a szenvedés jut eszébe
• aki prűd
• aki igazi pornóra vágyik
• aki nem szereti a csapongást s műfajkeveredést
A nimfomániás – 1. rész
Nymphomaniac
színes, feliratos, dán-német-francia-belga filmdráma, 122 perc, 2013
rendező, forgatókönyvíró: Lars von Trier, Lars von Trier, operatőr: Manuel Alberto Claro, producer: Marie Cecilie Gade, Louise Vesth, vágó: Molly Marlene Stensgaard, szereplők: Charlotte Gainsbourg (Joe), Stellan Skarsgard (Seligman), Shia LaBeouf (Jerôme), Jamie Bell (K), Christian Slater (Joe apja)
Bemutató: 2014.01.16.
Forgalmazó: Vertigo Média
Galambos Attila