Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.
Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.
A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.
Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.
Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.
Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.
A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.
Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.
Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így
akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a
népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.
Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.
Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.
Nana Ekvtimishvili 1978-ban született Tbilisziben. A kilencvenes évek végén jött el Grúziából, már Berlinben járt egyetemre, forgatókönyvírást és dramaturgiát tanult a potsdami Konrad Wolf filmfőiskolán. Itt találkozott későbbi férjével és mostani rendezőtársával, a német Simon Gross-szal, akivel filmgyártó céget alapítottak. Az Ártatlanság virágaiban az elsőfilmes rendezőnő saját kamaszkorának élményvilágát (nem feltétlenül a saját élményeit) örökíti meg. Mint erről rendezőtársával több interjúban is megemlékeznek, a forgatást hosszú előkészítés előzte meg, több mint egy évig keresték a főszereplőket, több száz fotót néztek át, és száz iskolát kerestek fel. Végül két nagyon tehetséges lányt találtak, akik magától értetődő természetességgel mozognak a kamera előtt. Amely érzékenyen követi a szereplőket, próbálja elkapni a legjobb, legintenzívebb pillanatokat. (A Cristian Mungiu-filmek operatőre, Oleg Mutu fényképezett).
Ajándék a randevún
A film a Szovjetúnió felbomlása után, 1992-ben játszódik. Az ekkor már független Grúziától az abházok akartak elszakadni, ami elhúzódó, véres polgárháborút eredményezett, ezerszámra haltak meg és tűntek el emberek. Mindez a filmben csak hatásaiban van jelen, hiszen a háború a cselekmény helyszínétől, Tbiliszitől távol zajlik. A főhős két kamasz lány, Eka és Natia, akik 14 évesek, de nagyon hamar fel kell nőniük, több okból is. A polgárosultabb családból származó Eka életében az apja hiánya a meghatározó, aki börtönben van. (Hogy miért, az nagyon lényeges, de csak a film végén derül ki). Natia családját ezzel szemben egy bántalmazó, alkoholista apa terrorizálja a lerobbant lakótelepi lakásban. Minden szinten, otthon, az iskolában, az utcán is káosz és agresszió uralkodik. Nyilván nem független az életkörülményektől, de mellbevágó a hétköznapi kommunikáció durvasága, nyilvánuljon az meg véget nem érő veszekedésekben vagy féktelen mulatozásban. Az emberek nem tudják, mit esznek holnap, a sorban mindennap közelharcot kell vívni a kenyérért, nincs ennivaló, nincs áram. Még szerencse, hogy nyáron játszódik a film, legalább fűteni nem kell, az ablakok előtt pompázik a szubtrópusi természet.
A film alapján a grúz lányok nagyon szépek
Mindemellett, a tinédzserek ebben a helyzetben is csak tinédzserek. Leckeírás ürügyén a szobába zárkózva cigiznek és kibeszélik a fiúkat. A felnőttesebb, nőiesebb Natiának például két rajongója is van. Az egyikük, egy jóképű, csendes fiú a körülményekre jellemző módon pisztolyt ajándékoz neki a randevún, benne egyetlen tölténnyel, hogy megvédhesse magát. Adott esetben a másik fiútól, aki egy utcai banda tagja és agresszívan követeli magának a figyelmet. Miután a lány kikosarazza, elrabolja a nyílt utcán, sorbaálló felnőttek szeme láttára és hallgatása mellett. A lány sem tiltakozik, a következő jelenetben feleségül is megy a fiúhoz. Ezen a tájon máig él a szinte gyerekfejjel kötött házasság intézménye, gyakran előfordul az is, hogy a lányt rablással (és megerőszakolással) kényszerítik, a társadalom hallgatólagos beleegyezésével. A film kihagyásos elbeszélésmódjára jellemző, hogy magát az erőszakot nem mutatja, nem is hangsúlyozza. Így az apró jelzésekre is figyelni kell, ha meg akarjuk érteni a történetet. Attól a pillanattól kezdve, hogy a pisztoly feltűnik a színen és többször gazdát cserél, a jól bevált recept szerint szorongással várjuk, mikor dördül el, hiszen szinte bármelyik jelenet erőszakba torkollhatna. Annyit elárulhatok, hogy nem az történik, amit várunk.
Eka lázadása az esküvőn: egy férfitáncot ad elő
Az egyik lány (nem a kierőszakolt házasság alanya, hanem a barátnője, a kislányosabb, de tudatosabban gondolkodó Eka) megpróbálja kifejezni nemtetszését a patriarchális hagyománnyal kapcsolatban. Ő az egyetlen, aki sikít, amikor elrabolják a barátnőjét és aki az esküvőn felteszi neki a kérdést, hogy szereti-e egyáltalán a fiút, akihez hozzámegy (miközben a szülők és a vendégek zavartalanul mulatoznak). És amikor eldurvulnak az események, ő az, aki megpróbál gátat vetni a bosszú kényszerének. Hogy sikerül-e neki? Hogy sikerül-e valaha? Nem tudjuk. A fiatal rendező hazáját már tágabb, európai perspektívából szemlélő alkotása alkalmat ad arra, hogy témává váljanak ezek a nehezen mozdítható, nehezen kibeszélhető hagyományok. A film utóéletéhez tartozik, hogy Grúziában 28 ezren látták, ami nem kis szám, ha azt vesszük, hogy az egymilliós Tbilisziben mindössze három mozi üzemel. A film emellett nem csak a Berlinálén aratott sikert, de a Szarajevói Fesztiválon is fődíjat kapott, a két főszereplő pedig megkapta a legjobb női alakításért járó elismerést.
Ajánluk:
• azoknak, akik szívesen bolyonganak ismeretlen tájakon
• akiket érdekelnek a női szerepek és a női sorsok
• kamasz gyerekek szüleinek
• akik szeretik a kortárs román filmeket
Az ártatlanság virágai
(Grzeli nateli dgeebi / In Bloom)
színes, feliratos, német-francia filmdráma, 102 perc, 2013, rendező: Simon Gross, Nana Ekvtimishvili, forgatókönyvíró: Nana Ekvtimishvili, operatőr: Oleg Mutu, szereplők: Lika Babluani (Eka Khizanishvili), Mariam Bokeria (Natia Zaridze), Zurab Gogaladze (Kote), Data Zakareishvili (Lado), Ana Nijaradze (Ana), Maiko Ninua (Sophiko)
Bemutató: 2014.03.06.
Forgalmazó: Vertigo Média
Löwensohn Enikő