Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.
Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.
A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.
Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.
Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.
Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.
A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.
Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.
Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így
akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a
népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.
Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.
Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.
A hangosfilmgyártás sűrűjében, egyik aranykorában került a közegbe. Első filmjét 1940-ben forgatta (Szeressük egymást, r: Cserépy Arzén). Ebben az időszakban a filmek jeleneteinek többségét stúdiókban rögzítették, ami alapvetően meghatározta a fényképezés lehetőségeit, kereteit. Hegyi Barnabás ebben a szabályozott struktúrában is képes volt újítani. A műtermi forgatáson a világítás minden eszközét alkalmazta az esztétika hatás fokozására. Fényei, árnyékai, azok merész, gyakran meglepő tagoló hatásai azonban a reális környezethez igazodtak. Így a valóságban létező fényforrást, vagy annak helyettesítő illúzióját használta fel a hangulati hatáskeltésre. A műtermi filmjei folytatták az 1945 előtti filmgyártás gyakorlatát, ahol a szakmába a gyakorlatban tanult bele. A filmgyárba 1936-ban került, ahol laboránsként, segédoperatőrként, majd operatőrként dolgozott.
A régi nyár (1941, r: Podmaniczky Félix)
1940 és 1944 között 43 filmet fényképezett. Néhány fontosabb filmje ebből az időszakból A gorodi fogoly (1940, r: Cserépy Arzén); Az utolsó Wereczkey (1940, r: Szlatinay Sándor); A harmincadik (1942, r: Cserépy László); A beszélő köntös (1941, r: Radványi Géza); A régi nyár (1941, r: Podmaniczky Félix); Dr. Kovács István (1941, r: Bánky Viktor); Szerető fia, Péter (1942, r: Bánky Viktor); Ópiumkeringő (1942, r: Balogh Béla); A láp virága (1943, Hamza D. Ákos); Gyanú (1944, r: Farkas Zoltán); Idegen utakon (1944, r: Apáthy Imre). Mint látható, különböző életkorú, habitusú, művészi felfogású rendezőkkel dolgozott. A háború után két évig a Magyar Rádiónál volt műsorfelügyelő, és 1947-ben tért vissza a kamerák mögé. Nyomban az időszak legfontosabb filmjeit fényképezte. Elég, ha hármat említünk: Valahol Európában (1947) – Radványi Géza háborús filmdrámája; az Ének a búzamezőkről (1947) – Szőts István pacifista filmje, amelyet betiltottak; illetve a Ludas Matyi (1949) – Nádasdy Kálmán és Ranódy László közös rendezése, ami az első egész estés színes magyar játékfilm.
Tűz (1948, r: Apáthy Imre)
Mint operatőr és mesterember bizonyára nem nagyon válogathatott a megbízások között. Fényképezett egy sor sematikus, illetve munkaverseny- és szabotázsfilmet, mint a Díszmagyar (1949, r: Gertler Viktor); a Teljes gőzzel (1951, r: Máriássy Félix); a Tegnap (1959, r: Keleti Márton); a Virrad (1960, r: Keleti Márton); vagy az Alba Regia (1961, r: Szemes Mihály). A fényképezés a film ideológiájától, sőt alapvetően a tartalmától függetlenül jótékony kihívást jelenthet az operatőr számára. Hegyi Barnabás a Tűz (1948, r: Apáthy Imre) című szabotázsfilmet is leleményesen és drámai szuggesztivitással fényképezte. A belsőkben az árnyékolt fényelések, a magas, mély vagy döntött kameraállások, a belső vágások; a külsőkben a mozgás és a tagolt, gyakran három rétegű képsík-osztás; a természetes képi hatáselemek, mint a füst, sziluett; a nagyon szűk és tág plánok; illetve ugyancsak a jelölt kameraállások és a belső vágás teszik érzékletessé, sőt expresszívvé a mozgóképes anyagot. Az ilyen filmek vagy részletek Hegyi Barnabás expresszionista stílusvonulatát határozzák meg.
Ének a búzamezőkről (1947, r: Szőts István)
Hangsúlyos az expresszionista fényképezés Szőts István Ének a búzamezőkről című 1947-es filmjében. A leghatásosabb expresszív fény-árnyék- és látványhatást Hegyi Barnabás a sötétben érte el a legtöbb esetben. A természetes fények tagolnak: mozgást, testet, sőt arcot tesznek félelmetessé, megrendítővé vagy épp széppé. A magyar filmtörténet egyik legszebb sziluett-képsora Etel (Szellay Alice) menekülése a fák között – mindez természetes fényekkel. Hegyi Barnabás expresszionizmusa Szőts István két játékfilmjének különbségén is azonosítható. Az Emberek a havason (1941) operatőre Fekete Ferenc volt. Ebben a filmben is voltak expresszív képi hatások: fény-árnyék, extrém kameraállások, sziluettek, amelyek részben a rendező koncepcióját tükrözik, és vissza is tértek az Ének a búzamezőkrőlben, illetve Szőts későbbi rövidfilmjeiben. Az utóbbiakban Hegyi Barnabás felvételei dinamikusabbak: több mozgással, kameramozgással él, és több képsíkot emel ki. Hogy át tudta venni Szőts képalkotói stílusát, arról a nappali külső felvételek kameraállásai és arányszerkesztései is sokat elárulnak.
Hegyi Barnabás és Langmár Béla
Milyen filmeket fényképezett Hegyi Barnabás az 1947-es visszatérése után? Ő állt a kamerák mögött a Föltámadott a tenger (1953, r: Nádasdy Kálmán, Ranódy László, Szemes Mihály) monumentális produkciójában, ami szovjet közreműködéssel készült, és az 1848-1949-es forradalomról és szabadságharcról szól. Remekül együtt tudott dolgozni alkotótársként olyan rendezőkkel, akiknek határozott elképzelésük volt a látványról. Ő fényképezte Fábri Zoltán Életjel (1954) és a nagysikerű Körhinta (1955) című filmjét. A Keserű igazság (1956, r: Várkonyi Zoltán) betiltott rendszerkritikus drámájában a képsíkok, a szűk plánok, az átélezések sokat hozzáadnak a film hatáselemeihez. A Csempészekben (1958, r: Máriássy Félix) festői külsőket rögzített fekete-fehérben is – emlékezetes a vásári forgatag képsora, és a főszereplőnő, Anyica (Bara Margit) néhány közelije. A megfelelő ember (1959, r: Révész György) című közéleti és politikai szatíra lazán humoros elbeszélői stílusához illenek a kamera könnyed, svenkelő és variózó kameramozgások. A Pesti háztetők (1961, Kovács András) magaslati felvételeihez és tekintetet megragadó főszereplő lány, Éva (Agárdy Ilona) érzékletes fényképezéshez gyakorlott kéz és szem kellett. A Mici néni két élete (1962, r: Mamcserov Frigyes) is őrzi Hegyi Barnabás keze munkáját, ahogyan a francia-magyar koprodukcióban készült nagyszabású Émile Zola-adaptáció, a Germinal (1963, r: Yves Allégret) is.
Miért rosszak a magyar filmek? (1964, Fejér Tamás)
Nem túlságosan jelentős film, de a filmes szakmáról szól a Miért rosszak a magyar filmek? (1964, Fejér Tamás) című szatíra. A filmet Hegyi Barnabás fényképezte, de a filmbéli operatőrt nem maga alakítja, hanem a fiatal Garas Dezső. Mindössze egy jelenet szól egészen konkrétan a forgatásról, amelyet érdemes felidézni a filmfelvétel közege miatt. Az operatőrök többnyire ilyen hatalmas felvevőgép előtt, állványon ültek. Akinek határozott elképzelése volt a látványról, az a fényeket is maga állította be, vagy állíttatta be a fénymesterrel vagy fővilágosítóval.
Hegyi Barnabás és Langmár Béla
Mindenképp meg kell emlékezni Németh László regénye alapján készült Iszony (1965, r: Hintsch György) fekete-fehér atmoszférateremtő képeiről, illetve a Butaságom története (1965, r: Keleti Márton) című vígjátékról, már csak azért is, mert Hegyi Barnabás snittjein olyan színészeket látni, mint Ruttkai Éva, Básti Lajos, Kiss Manyi, Mensáros László, Várkonyi Zoltán, Tomanek Nándor, Pártos Erzsi, Rajz János és Sulyok Mária. A nagy operatőrt egyébként nem hatották meg túlságosan a sztárok, tréfásan „mozgó kellékeknek” és „fényvisszaverő felületeknek” is nevezte őket.
Utolsó filmje a Fügefalevél (1966, r: Máriássy Félix) című szatíra volt, aminek forgatása közben-végén hunyt el. 1966 januárjában agyvérzést kapott, és már nem örülhetett a két hét múlva megszületett lányának. Valamilyen szakmai-művészi staféta-átadás történhetett ekkor, hiszen a lánya, Hegyi Barbara sikeres és népszerű színésznő.
Deák Sárosi László