Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.
Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.
A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.
Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.
Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.
Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.
A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.
Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.
Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így
akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a
népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.
Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.
Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.
Friss: 2014. március 17-én hétfőn, az Örökmozgó Filmmúzeumban levetítik Věra Chytilová 1929-2014 emlékére a cseh rendezőnő Százszorszépek (Sedmikrásky) című 1966-os alkotását.
Chytilovát a cseh filmművészet „first ladyjeként” tartották számon. A prágai Filmművészeti Főiskola (FAMU) elvégzése után 1966-ban a rendkívüli sikert hozó, Százszorszépekcímű játékfilmjével került első ízben a cseh és a nemzetközi filmszakma látókörébe. Filmjeit a szatirikus, kritikus, humoros látásmód jellemzi, amely éles és könyörtelen tükröt állított a korabeli társadalom és az emberi kapcsolatok elé. Több alkotása széleskörű társadalmi, szakmai vitákat váltott ki. Chytilovát sokan állandóan provokáló, filozofáló alkotónak tartották, akinek filmjei a korábbi szocialista rendszer politikai vezető köreiben nem mindig váltottak ki támogatást.
Százszorszépek
Az 1968-as prágai tavasz idején készített, és 1969-ben rövid időre a mozikba került filmje, A paradicsomi fák gyümölcseit esszük című alkotás miatt, amely a férfi-nő viszony szürrealista elemzésén keresztül gyakorlatilag az árulás metaforája, a szocialista rendszer kultúrpolitikusai néhány évre eltiltották a filmezéstől. A kényszerű hallgatás után 1976-ban bemutatott, Játék az almáértcímű filmje szintén hatalmas siker lett, és nemzetközi visszhangot váltott ki. Az újjászületésről szóló keserű komédia főszereplője Jirí Menzel volt.
Unatkoznak, unatkoznak, unatkoznak
A hetvenes évek végén és a nyolcvanas években forgatott filmjei (Panelsztori, 1979, Elakadás, 1981, Egy faun megkésett délutánja, 1983, A bolond és a királynő, 1987, Egyet ide, egyet oda, 1988) szinte kivétel nélkül nagy közönségsikert arattak, és a filmes szakma is nagyra értékelte őket. Az 1989-es rendszerváltás után forgatott filmjei – közülük talán a legismertebb az 1993-ban bemutatott Az örökség volt – a szakma szerint már nem érték el korábbi filmjei színvonalát. Utolsó játékfilmjét, a Szép pillanatokat 2006-ban készítette. Később több dokumentumfilmet is forgatott.
2010-ben megjelent önéletrajzában azt állította: nagyon zavarja, hogy a világ a rendszerváltás után se igen változott meg. Ha a múltról kérdezték, azt szokta volt mondani: "Nekem nem volt problémám a hatalommal. A hatalomnak velem azonban igen."
A Filmkultúra 1967/3. számában megjelent interjúval búcsúzunk Vera Chytilovától, aki utoljára 2006-ban volt az Örökmozgó vendége. Az 1967-es interjút Bíró Yvette készítette. Elfogult, szigorú, kérlelhetetlen művész. A cseh új film egyetlen női rendezője semmiféle par excellence női erénnyel nem kérkedhet. Éppen ellenkezőleg: morális elkötelezettsége, következetessége szokatlanul kemény, határozott stílust érlelt első kisfilmjeitől kezdve. 1929-ben született, volt manöken, laboráns, script-girl, vágó és asszisztens, mielőtt 57-ben a főiskolára került. Vizsgafilmjét, a Mennyezetet (1961), személyes élményeinek mínden részrehajlásával egy manökenről készítette. Nagy témáját: az üres élet vonzásának és kiábrándító sivárságának titkait itt kísérti meg először. 1962-ben Egy zsák bolha címen forgat filmet, egy textilgyár rnunkásszállásán élő leánycsoport életéről. Eszközei a cinéma-vérité nagy befolyásáról tanúskodnak: a tárgyilagos elemzést, a pontos hitelességgel megragadott környezetrajzot morális pátosz hevíti. Első nagyjátékfilmje, az Éva és Vera (1963) még világosabban utal vonzódásának, művészi alkatának kettősségére: a szociológiai megközelítés az apriori mondanivaló szenvedélyes igazolásával jár nála együtt, vállalt szubjektivitással. Filmjében két vonal, két sors fut egymás mellett, a tornászbajnoknőről készült dokumentációs felvételek és egy munka és cél nélkül tengődő csinos fiatalasszony hétköznapjairój szóló történet. A gondolat a két párhuzamos viszonyából, az egymás mellé állított életformák vitázó feszültségéből bomlik ki. Kevésbé sikerült a Hrabal novellák nyomán készült, Gyöngyök a mélyben (1964-65) Chytilová által rendezett epizódja, az Automatavilág, de már érdekesen jelzi. hogya cinéma-vérité hatásai egyre messzibb tűnnek: az objektivitást a szokatlan, a bizarr kezdi felváltani. A legnagyobb érdeklődést s egyben a legtöbb vitát legutóbbi filmje, a Százszorszépek váltotta ki. A játék és hazugság ártalmasságáról szól ez a furcsán szertelen, indulatos film. S nyelvének minden zsúfoltsága, a motívumok olykori túlhalmozása sem fedheti, hogy a játék mögött most is már-már prédikátori megszállottság feszül: ,A művészetben büntetni kellene a hazugságot és a felelőtlenséget – vallja. – Minden szót alá kell írnunk. Csak így érhetjük el, hogy munkánk megőrizze becsületét.” Ez az interjú elolvasható a MaNDA adatbázisában, ahol már olvasható a nyomtatott Filmkultúra összes száma Prágai találkozásunkkor erről próbáltam faggatni: mi vezette ehhez a fordulathoz, mivel magyarázható a hirtelen váltás? Végül is a játék észvesztő dúlásba fordul, mindent szétrontanak maguk körül, olyan élvezettel, amit addig sosem éreztek. Miért választott ilyen humoros, groteszk formát ehhez a súlyos moralizáló témához? |
MTI/mandarchiv.hu