Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.
Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.
A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.
Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.
Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.
Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.
A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.
Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.
Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így
akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a
népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.
Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.
Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.
A Segesdi Mónikával, a budapesti Észt Intézet igazgatójával, az Észt Hét szervezőjével készült interjúból megismerhetjük az észt film rövid történetét, valamint megtudhatjuk azt is, miért füstifecske lett az esemény grafikus szimbóluma.
„Mit tudnak az észtek?” – tette föl a költői kérdést ebben a két éve, az észt filmgyártás kezdetének 100. évfordulóján készült cikkben Ozsda Erika. Az idei filmes kínálat azt mutatja: semmi olyasmit, amit mi ne tudhatnánk, s mégis, micsoda különbség. Talán nem túlzás, ha azt mondjuk, az észt a románhoz, a skandinávhoz vagy az iránihoz hasonlóan etalonná válhat a filmkedvelők számára, ahol a gyártó ország neve úgyszólván automatikusan garantálja a minőséget. Pedig idén nem is válogattak a műsorba animációs alkotást, amelyben nemzetközi szinten a legismertebbek. A válogatók munkáját a nagy számok törvénye sem segítette, hiszen átlagosan évi 3-5 játékfilm készül. A változatos tematikájú és formai megoldású művek között az egyenletesen magas színvonal mellett a frissesség, nyitottság, eredeti megoldások jelentik a közös nevezőt.
Mandarinok
A sorozat legreprezentatívabb, az Eurimages támogatását is elnyert alkotása, az észt emigráció egy kevéssé tipikus területén, Abháziában játszódó Mandarinok (grúz-észt, 2013, r: Zaza Urusadze) Észtországban minden lehetséges díjat elnyert, külföldön is sikereket aratott. A dramaturgiai iskolákban tananyag lehetne az 1992-es abháziai függetlenségi háború e kisemberi alulnézete, konfliktussorozatának feszültségépítése és -oldása. E mestermunka ragadtatta az EstonianWorld filmes szakemberét, Birgit Drenkhanot arra a kijelentésre, hogy az észt film megújulásának záloga hasonló filmek készítése. Mi elsősorban azért adózunk elismeréssel a Mandarinok fesztiválsikereinek, mert olyan a maga filmes kiegyensúlyozottságával, mint az iparosok remeke: jótékonyan ösvényt vág az esetenként fésületlenebb, de élőbb, elevenebb, formájukat a mondandóhoz igazító alkotások számára, amelyek a dramaturgiai brillírozás helyett a jellemzően észt mondandó bemutatására vállalkoztak.
Kertu
Ilyen volt a másik két játékfilm, a Kertu (2013, r: Ilmar Raag) és a Free Range – Ballada a világ elfogadásáról (2013, r: Veiko Õunpuu). A Kertu egy falusi, a Free Range egy városi fiatal pár egymásra találását meséli el. (A filmek bővebb tartalmi ismertetésétől eltekintünk, mert az itt találhatóknál jobbat nehéz volna írni.) A szereplők önazonosságkeresése a Kertu történetében brutálisan durva külső körülmények – alkoholizmus, családon belüli erőszak, mélyszegénység – között, míg a Berlinale Fórum-szekciójában is vetített Free Range-ben értelmiségi körökben dívó „züllés” keretében történik.
Free Range
Közös jellemzőjük az apró gesztusok segítségével történő jellemzés, a nehezen kivívott (optimista) befejezés mellett az a számunkra talán meglepő érdekesség, hogy a dalos kedvű észtek a filmekben is hol zenével, hol énekkel „mondják el”. Ennek a dramaturgiai elemnek az ironikusan túlfeszített használatát Az utolsó Rómeó (2013, r: Monika Siimets) című, könnyekig kacagtató rövidjátékfilmben csodálhattuk meg a maga teljességében. Kíméletből, túlélésvágyból elhallgatott háttérdráma feszíti a két rövidjátékfilm, a Fénykép (2013, r: Jaan-Erik Nõgisto, Katrin Maimik) és az Ezüstlakodalom (2013, r: Andres Maimik, Katrin Maimik) takarékosan koncentrált képsorait, amelyekről nehéz lenne spoilerveszély nélkül a fentebb idézett ismertetőnél bővebben írni, de azt nem hallgathatjuk el, hogy a menyasszonyi csokor korántsem oda száll, ahova illene neki.
Boronyák Rita
Folytatása következik: a második részben a dokumentumfilmeket vesszük sorra.
Filmek a 7. Észt héten
Budapest, 2014. március 17.-26.