Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.
Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.
A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.
Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.
Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.
Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.
A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.
Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.
Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így
akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a
népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.
Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.
Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.
Manapság – legalábbis bizonyos kor alatt – nem valószínű, hogy túl sokat mond március 21-e mint történelmi dátum. A régi rendszerben egy társadalmi réteg biztos volt, akik hálásak voltak a Tanácsköztársaság kikiáltásának – a diákság. Ideológiától függetlenül minden kamasz örült a plusz egy nap iskolai szünetnek. Történelemórákon annak idején reális képet nem nagyon kaphattunk a proletárdiktatúra "dicsőséges 133 napjá"-ról, a történetírásnak máig van még feladata az események feldolgozásával, értékelésével kapcsolatban, úgyhogy ilyesmire természetesen itt nem vállalkozhatunk. Ami viszont rendelkezésünkre áll, az a laikus néző számára is izgalmas nyersanyag: a Vörös Riport-Film digitalizált korabeli híradós tekercsei. Ezek hangsúlyosan nem dokumentum-, hanem propagandafilmek. Mivel szerencsére bőséges anyag maradt fenn belőlük, közülük néhányat kiválasztva mutatjuk be a Tanácsköztársaság mindennapjait.
Nem telt el fél év az első világháború vége óta, s az 1919 áprilisában készült híradórészleten újra bevetésre induló katonákat látunk. Mi történt, hogy a korábbi sebesült, fáradt, rosszul felszerelt, vert hadsereg helyett itt lelkes, vidám, tettre kész honvédekkel találkozhatunk? A válasz csak részben rejlik a fent említett propaganda jellegben – őszintének tűnik a katonák öröme; más kérdés, hogy a filmkészítők választották ki a megfelelő helyszínt és egységet. A 12 éves Petike egyenruhába bújtatása pedig jól bevált reklámfogás. A másik ok, amiért a frissen szervezett Vörös Hadsereg katonái lelkesedhettek, az az volt, hogy a világháború után, de a béketárgyalások előtt állt az ország. Károlyi Mihály teljesen letett a fegyveres erőkről, csak a politikai tárgyalásokban bízott, a szomszédos országok vezetői viszont nem így gondolkoztak. Ők megpróbáltak seregeikkel is minél jobb pozíciókat kiharcolni, hogy minél jobb helyzetből kezdhessék el a tárgyalásokat. Amikor a kormány március 20-án megkapta a győztes hatalmak béketervezetét (a Vix-jegyzéket), s az teljes mértékben elfogadhatatlan volt számára, kénytelen volt azt visszautasítani, majd lemondani. A szociáldemokraták és a kommunisták vezetésével kikiáltott Tanácsköztársaság egyik első rendelete a Vörös Hadsereg felállításáról szólt, ráérezve, hogy a lakosság szeretné megvédeni Magyarországot a külső támadások ellen.
Akkoriban nemcsak a katonákat, hanem a lovakat is sorozásra rendelték a hadsereg számára, hiszen a Vörös Hadsereg lovas hadsereg (is) volt. Ha nem lennének egyenruhás alakok a filmen, azt hihetnénk, hogy lóvásárban vagyunk, s nem is tévednénk nagyot. Lókupecek árulják a portékájukat a sereg számára, s ahogy elnézem őket, lehet, hogy a lovaik megfelelnek a sorozáson, de néhányukat biztos nem alkalmaznák katonának. Egy keménykalapos, csokornyakkendős úr is feltűnik a képeken, vajon ő lenne az állatorvos?
A Tanácsköztársaság az ország belpolitikai rendszerét sem hagyta érintetlenül. A két munkáspárt egyesülésével létrehozták a Magyarországi Szocialista Pártot, ennek áprilisi nagygyűlését láthatjuk a harmadik híradórészleten. A kormány helyébe a Forradalmi Kormányzótanácsot állították, ennek elnöke Garbai Sándor lett (miniszterelnöknek megfelelő poszt). A miniszterek helyett népbiztosokat neveztek ki, közülük kettőt látunk a felvételeken, a Tanácsköztársaság tényleges vezetőjét, Kun Bélát külügyi népbiztosi poszton, és Bokányi Dezsőt, aki munkaügyi népbiztos volt. Hatalmas a tömeg az Országház előtt, a kamera lelkes arcokat mutat, mondhatnánk, hogy még a lámpavason is lógnak, de ez kicsit mást jelentene. Nagy kérdés, hogy ennyi ember hogy érthette meg a szónokok szövegét, hiszen – hangosítás nem lévén – ezt nehéz lehetett megoldani, még úgy is, hogy egyikük egy autó tetejéről kiabál. Nem jártak-e úgy, mint a Brian életének hősei, akikhez annyi jutott el a hegyi beszédből, hogy boldogok a sajtkészítők?
Május elején átszervezik a Vörös Hadsereg vezetését, a kiváló katonatisztet, Stromfeld Aurélt nevezik ki vezérkari főnöknek. Meg is hálálja a bizalmat, mert nemhogy visszaveri az ellenséges csehszlovák és román csapatokat, de ellentámadásba is lendül. Az egyik stratégiailag fontos város Miskolc volt: május 22-én sikerült visszafoglalni. Érdemes megnézni a korabeli egyenruhákat, fegyverzetet, ráadásul a lovas katonák mellett megjelennek biciklis bakák is. Feltűnik a képeken a város elfoglalását vezénylő két katonai vezető is: Landler Jenő és Bőhm Vilmos.
A "boldog békeidők" alatt, azaz a kiegyezéstől az I. világháborúig nagy számban költöztek Budapestre a teljesen elszegényedett, föld nélküli zsellérek, akik így a városi munkásosztály magját alkották. Életkörülményeik mai szemmel nézve elviselhetetlennek tűnnek, a Tanácsköztársaság egyik célja volt e réteg szegénységből való kiemelése. A háborús körülmények és az idő rövidsége miatt sok sikert nem könyvelhettek el ezen a téren, de néhány látványos akcióra azért futotta. Megnyitották a Margit-szigetet a proletárgyerekek előtt, ahova korábban csak belépőjeggyel lehetett bemenni, nyaralni vitték a rászorulókat a Balatonra. Ezeknek a kicsiknek biztos, hogy nagy élményt jelentett részt venni a programokon, amihez hasonlóra korábban esélyük sem kínálkozott. Két részletet nézhetnek meg fent, egyik az elképesztő nyomorról, másik pedig a Margit-szigeti boldog, maszatos gyerekekről készült 1919 áprilisában és májusában.
Végezetül nézzünk meg egy embert, akit jóval későbbről ismerünk, kevesebb hajjal – konkrétan kopaszon – és lényegesen súlyosabban…
Peregi Tamás
Vörös Riportok
"Maga a Tanácsköztársaság nem volt hosszú életű, 1919. március 21-től augusztus 2-ig tartott, ennek a 133 napnak egyik krónikása ez a híradósorozat. A politika irányítói felismerték, és nagyra értékelték a filmben rejlő propaganda lehetőségét, és súlyt helyeztek arra, hogy a fontos eseményeknél, a hadisikereknél a riporterek lehetőleg jelen legyenek. Május elején a Vörös Hadsereg keretében filmrészleg is alakult, a főparancsnokság különvonatához operatőrök és rendezők részére sötétkamrával felszerelt vasúti kocsit kapcsoltak. A Vörös Hadsereg harcairól ezt követően nagy számmal készültek felvételek. A filmhíradók rendszeres heti kiadásban, szerdánként jelentek meg, egy-egy nagyobb szabású központi rendezvényről vagy eredményes hadjáratról különkiadás is készült. Tartalmukat tekintve agitatívak voltak, a tanácskormány intézkedéseit és rendelkezéseit alátámasztó illusztrációk. Bíztatásra, a nézők lelkesítésére, a vezetők népszerűsítésére szolgáltak. A képek frontsikerekről, ellenséges aknamunkáról, hősies helytállásról szóltak. A hétköznapok híranyagában a hangsúly a gyermekek szórakoztatásán és üdültetésén, az állami gondoskodáson, az ellátás megszervezésén, a magánparkok és villák köztulajdonba vételén volt. Statáriumról, büntetőakciókról nem szóltak a hírekben /illetve képekben/. Az együtt-kormányzó szociáldemokraták és kommunisták itt-ott megmutatkozó nézetkülönbsége sem kapott nyilvánosságot, még a nagy horderejű döntéseket is eufemisztikusan tálalták; például Böhm távozását a hadsereg-parancsnokság éléről betegségével indokolták." A Magyar Nemzeti Filmarchívum 2001-ben restaurálta a Vörös Riport filmeket. Perjési Zsuzsa teljes cikke a restaurálásról a Filmkultúrában. Itt találhat további Vörös Riport filmeket. |