Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.
Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.
A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.
Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.
Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.
Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.
A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.
Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.
Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így
akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a
népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.
Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.
Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.
Ünnepelni azonban nincs idő. A család fiúgyermekét holtan találják, túladagolás a verdikt. Ám az ifjú Ingvar valójában megrendezett gyilkosság áldozata, amit apja is gyanít. A gyanú épp az elkeseredett öngyilkossági kísérlet előtt válik bizonyossággá, az összetört apa pedig bosszúálló apává vedlik át, aki szisztematikusan végez fia gyilkosaival, hiszen Charles Bronson óta tudjuk, nincs veszélyesebb, mint az igazságszolgáltatást saját kezébe vevő apa. A gyerek halálának végső okozója a norvég drogkirály, aki azonban emberei eltűnését a konkurens szerb drogbanda mesterkedésének tartja. A magyar cím – az angolt átvéve – ezekre az eltűnésekre utal, ám az eredeti norvég cím, a Kraftidioten fordítása leginkább az egzaltált, beszámíthatatlan drogbáró elmeállapotára világít rá: ‘megahülye’ vagy ‘kőidióta’.
A díszpolgár éppúgy bosszút állna, mint a szintén fiát vesztett idős szerb bandavezér és mindenkinek ugyanaz jut az eszébe: a drogbáró tíz év körüli ártatlan, ám korántsem tudatlan kisfia. Üldözés, menekülés, gyilkosság, a legváratlanabb helyzetekben megvillanó kulturális különbségek, többnyire jófajta, nem teljesen elcsépelt gegek tömkelege jellemzi a filmet, amelyből nem hiányzik a néha a szentimentalizmusba hajló finom bölcselkedés sem. A legemlékezetesebb mégis az utalások sokrétűsége, így a gengszterek becenévadási szokásai és a valóság között tátongó mélységesen sötét űr felvillantása és a főhős gengszterből keleti bölccsé megtért testvérének füstölős-rózsaszínen gourangás életterének bemutatása. Mindeközben pedig havasak és vadregényesek a tájak, a kandallóban ég a tűz, a parasztpárt jelölteket gyűjt.
A 2002-ben A legtöbb ember Kínában él című alkotással nálunk is befutott Moland a már tipikusnak mondható skandináv utat járja: a nemzetközi visszhangú helyi siker után sikertelen hollywoodi próbálkozás (Gyönyörű ország), majd némi hezitálás után újra fesztiválsikerek. Az eltűnés sorrendjébent megelőzően a 2010-ben elkészült Hajszál híján úriember is versenyben volt Berlinben és a stáb sem nagyon változott. A rendező mellett a forgatókönyvet jegyző dán Kim Fupz Aakeson (korábban a dogmás-érzelmes vonalra írta a filmeket: Oké, Nézz balra, ott egy svéd, Szappanopera, Prágai történet) is maradt, csakúgy, mint a főszereplő, a skandináv film húsz éve első vonalban nyomuló húzóneve, a svéd Stellan Skarsgård.
Amíg a Hajszál híján úriemberben a finn Aki Kaurismaki erőteljes hatását lehetett tetten érni, addig a Kraftidioten a Coen testvérek abszurdjaira hajaz (és nemcsak a hó miatt jut eszünkbe a Fargo). De a szerb vonal felidézi a dán Pusher sorozatot is, valamint Anders Thomas Jensen forgatókönyvírói, rendezői darabjait (Ádám almái, Zöld hentesek, Öregfiúk új verdákban) és a szintén norvég Észak is felrémlik, bár tárgyalt alkotásunk durvább ecsetvonásokkal dolgozik.
Moland filmje újabb kísérlet, hogy a koprodukciós gyártású alkotás mindhárom skandináv országban sikeres legyen, ami az elmúlt években nemigen sikerült. A dán filmeket még meg-meg nézik a svédek és a norvégok, de ez fordítva nemigen működik. Emiatt szerepel az elvált feleség szerepében ragyogóan az Emmy-díjas dán Borgen televíziós sorozat főszereplőnője, a vagány Birgitte Hjort Sørensen is és az sem véletlen, hogy a kínai gúnynevű bérgyilkos voltaképpen egy japán dán. A szerb keresztapát játszó Bruno Ganz pedig a berlini szerepléssel együtt az európai mozinézők szívét hivatott lágyítani. A spontánnak ható viccek ellenére úgy tűnik, ki van ez a film találva...
Ajánlom:
• a norvég fjordok szerelmeseinek
• akiknek a Fargo bejött és akik Stellan Skarsgårdot nemcsak a Nimfomániás lelkészeként kedvelik
Nem ajánlom:
• annak, akinek sok volt az Ádám almái
• akinek fóbiái vannak a paplanernyőzéstől
Az eltűnés sorrendjében
Kraftidioten / In Order of Disappearance
színes, feliratos, norvég-svéd-dán fekete komédia, 116 perc, 2013
rendező: Hans Petter Moland, forgatókönyvíró: Kim Fupz Aakeson, zeneszerző: Brian Batz, Kaspar Kaae, Kare Vestrheim, operatőr: Philip Ogaard, szereplők: Stellan Skarsgård (Nils), Bruno Ganz (Papa), Kristofer Hivju (Strike), Jakob Oftebro (Aron Horowitz)
Bemutató: 2014. május 8.
Forgalmazó: Vertigo Média
Galambos Attila