Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.
Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.
A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.
Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.
Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.
Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.
A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.
Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.
Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így
akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a
népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.
Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.
Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.
Míg az előbbi Róma belvárosának luxus palotáiban játszódik, itt a város perifériája elevenedik meg előttünk, a társadalom peremén élők kevésbé látványos élete. A közel hatvannyolc kilométer hosszú, Rómát körülölelő körgyűrű, illetve annak közvetlen környezete a helyszín, hét különböző történetet bontakoztatva ki. Nem azok a helyek tárulnak szemünk elé, amelyeket turistaként ismerünk. Gianfranco Rosi filmje a 2013-as Velencei Fesztivál fődíját, az Arany Oroszlánt kapta elismerésül, egyedülálló ez a fesztivál történetében, hiszen ez az első alkalom, hogy dokumentumfilm részesült ebben a díjban.
S valóban csak ezen műfaji megközelítéssel lehet tiszteletben tartani azt az igazságot, amiről talán a film szólni akar: hogy az életben a valóban fontos dolgok szinte láthatatlanok, nem beszélünk róluk, s nem is igazán lehet róluk beszélni. Valójában bárhol játszódhatna a történet, vagy talán mégsem, hiszen az egyik szereplő, egy jobb napokat látott piemonti nemes jelentéktelen bérházi lakásának ablakából, a távolból mégiscsak megpillanthatjuk a Szent Péter Bazilika kupoláját. „Ha pusztában kellene élnem, egy ciprust szeretnék” – írja Sterne. Szereplőnk minden este szoba-konyhás lakása ablakából kibámulva intézi monológját az állandóan a számítógépe előtt ülő doktorandusz lányához.
Filmünk hősei tulajdonképpen mind mellékszereplők, akiknek életerejüket tápláló titkaiba nyerhetünk bepillantást. Mindannyiuk világa távol esik attól a helytől, ahol a látszólag fontos dolgok dőlnek el. A legmeghatározóbb érzés, amely a nézőben felmerül e lassú film szemlélése során, az együttérzés, azaz Umberto Saba szavaival: „Csak az erős ember tévedései rémítenek meg, a gyengéké, az elesetteké nem, sőt hitet ébresztenek bennem az Isteni Gondviselés iránt, mely étket ad a fedél nélkül élő szegény madaraknak, és művészi illúziót a zaklatott lelkeknek, akik nem alkalmasak az életre.” (Umberto Saba: Csak értelmezés kérdése)
Ha előfordul irónia a filmben, abban is szeretet van. Szeretetteljes iróniával ábrázolja például a két, nem éppen húszéves, útszéli csehóban asztaltáncos prostituált vörös rúzsról folytatott eszmecseréjét, vagy a látszólag teljesen hasznavehetetlen a foglalatossággal törődő botanikus alakját, aki pálmái épségét szeretné megóvni a kártevőktől, ezért digitális felvevőgéppel keresi az élősködőket a pálmák törzsén.
A nagy szépség hőseivel szemben ezek a szereplők, bár kissé divatjamúltak, valódi érzelmekkel, erkölcsi érzékkel bírnak. Az önreflexió központi szerepet tölt be életükben. Erős egyéniségek, nem félnek attól, hogy eltérnek az átlagtól. Fontos közös vonásuk, hogy hisznek önmagukban, s ebből árad a vásznon is egyértelműen átjövő nyugalmuk. Az elmúlásra való fájdalmas emlékezés egyetlen esetben sem marad távol tőlük, s ezt fejezi ki a rendező pillantása, mikor a körgyűrű mellett fekvő Flaminio temető névtelen sírokkal teli köztemetőjére vetül, amelyet a Rómában oly ritka hóesés áztat. Rosi kamerája mindvégig diszkrét marad, a részletekbe megy, de bizonyos távolságot megtart, s a nézőre bízza az értékítéletet.
Ajánljuk:
• az olasz film kedvelőinek
• Róma rejtett titkainak keresőinek
• azoknak, akik szemlélődve szeretnek szórakozni
Nem ajánljuk:
• a száguldás szerelmeseinek
Róma körül
Sacro Gra, színes, feliratos, olasz dokumentumfilm, 93 perc, 2013
rendező, forgatókönyvíró, operatőr: Gianfranco Rosi, vágó: Jacopo Quadri
Bemutató: 2014. július 17.
Forgalmazó: Cirko Film
Szörényi Dorottya