A fotóművész első magyarországi
kiállítása.
Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.
Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.
Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.
Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.
Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.
A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.
Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.
Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.
Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.
Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.
Egy apa a hetvenes-nyolcvanas évek Budapestjén dokumentálta a család életét. A fotókból mára társadalomtörténeti tabló rajzolódik ki. Barcza Gergely QR code című művét jövő szerdán mutatják be az OSA Archívumban.
Az 1970-es és 80-as évek Budapestjén volt egy apa, aki gondosan dokumentálta fiai, Gyuri és Attila születésétől felnőtté válásukig a család életét. Fotóiból keretes diapozitívokat készített, amelyeket vetítővel lehetett megnézni; azt pedig a keretekre kézzel írt precíz dátumozás biztosította, hogy az elkapott pillanatok ne halványuljanak el a családi emlékezetben.
Egy kép a fiúk gyerekkorából (forrás: artportal.hu)
A diavetítés azonban kiment a divatból, a gyerekek felnőttek, a több mint 20 évet és sokszáz diaképet tartalmazó gyűjteményt pedig az apa digitalizálta – az eredeti diagyűjtemény így feleslegessé vált, s egy lomtalanítás alkalmával ki is dobták. A 2010-es évek Budapestjén volt egy építész, aki fotóművészeti alkotásokat készített és diapozitívokkal kezdett foglalkozni. Ehhez sok diakeretre volt szüksége, amit olcsóbb volt használtcikként megvenni, mint újonnan. A fotóüzletek azonban nem bajlódtak az eredeti diapozitív kiszedésével, a kereteket ezekkel együtt árulták. A művész rájött, hogy a megmaradt képek tartalmukban és stílusukban is egyedi korrajzot adnak a félmúltról, és így a képek elkötelezett gyűjtőjévé vált. Ezt tudván, egy barátja egyszer megajándékozta egy olyan gyűjteménnyel, amely egyetlen család életének dokumentumait tartalmazta több mint 20 éven át – Gyuri és Attila életének képeit. Izgalmas nyomozás után, erkölcsi dilemmák között vívódva végül az alkotó, Barcza Gergely megtalálta a családot, akikről már szinte mindent tudott, bár még sohasem találkozott velük.
Közeli kép Barcze Gergely installációjáról (forrás: artportal.hu)
A családtagok végül hozzájárulásukat adták ahhoz, hogy az őket ábrázoló képekből egy nyilvános fotóművészeti alkotás, egy hatalmas montázs szülessen, amely már nem is annyira őróluk, hanem az 1970-es és 80-as évek magyar társadalmáról szól. Manapság a családi fotókat sokan a Facebook-ra töltik fel. A művész keze nyomán Gyuri és Attila élete is felkerült a Facebookra: a montázs egy gigantikus QR-kódot ad ki, amely megfelelő eszközzel leolvasható és a két főszereplő virtuális oldalára vezeti a látogatót. A QR code című, közel 3x3 méteres, 2916 diapozitívból álló alkotás az OSA Archívum Arany János utcai épületében, a Goldberger-házban lesz tartósan kiállítva. Az OSA, amely a közelmúlt történelmének egyik nemzetközileg legjelentősebb archívuma, és amely a történelmi eseményeket és korszakokat a megőrzött dokumentumok alapján nem szokványos módokon mutatja be, nemcsak térbeli elhelyezésében, de szellemében is méltó helye az alkotásnak.
Sajtóközlemény – OSA Archívum