Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.
Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.
A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.
Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.
Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.
Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.
A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.
Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.
Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így
akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a
népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.
Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.
Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.
A művelt, franciául kitűnően beszélő német főtiszt tisztában van azzal, hogy ha a Führer által megparancsolt utcai harcokra kerülne sor, nemcsak a kulturális értékek vesznének oda, nemcsak a világhírű, gyönyörű városból, évszázadok örökségének összegzőjéből válna por és hamu, de több ezer civil is elpusztulna. Ekkor lép szó szerint a képbe Raoul Nordling (André Dussollier) párizsi svéd konzul, aki a főhadiszállásul szolgáló Meurisse Hotel minden zegzugát ismeri, s egy titkos alagúton keresztül váratlanul fölbukkan a tábornok lakosztályában. A film Cyril Gély, a regényíróként is ismert színpadi szerző harmadik darabjából készült. A színdarab kettejük párviadalára épül, az előadást a fordulatos dramaturgia, jó párbeszédek, poénok mellett a színészi játék vitte sikerrre, több mint kétszázszor játszották. Mindez azonban édeskevés lehetett volna a sikerhez a „nagy vásznon”.
Volker Schlöndorff nem változtatott a színpadi szereposztáson, csupán arra kérte a két színészóriást, enyhítsenek a darabban beszélt francia akcentusukon. Kedves, anekdotikus eleme a szereposztásnak, hogy a von Choltitzot játszó Arestrupnak ugyan dán az édesapja, de született franciaként németül és német akcentusú franciául játszott, Dussollier pedig árnyalatnyi idegenséggel fűszerezte francia beszédét. Ha azt gondoljuk, nem lehet feszültség egy olyan drámai helyzetben, amelynek végkimenetele mindenki számára ismert, bizony tévedünk: tudjuk, hogy Párizs nagyon kevés második világháborús veszteséget szenvedett, ennek ellenére mindvégig feszülten figyeljük a két férfi harcát.
Pillanatkép a filmből
A kezdetben hajlíthatatlannak tűnő von Choltitz tábornok abban a mértékben enged merevségéből, amilyen mértékben kettejük párbeszéde egyre magánemberibb lesz. A német tiszt lassan ráébred, hogy közvetlen beosztottjaival ellentétben a svéd diplomatára hallgathat. Nordling okos, furfangos, álláspontját megnyerően, empatikusan és diplomatától szokatlanul egyenesen képviseli. A német karrier-katona fokozatosan bízni kezd a svéd nagykövetben. Amikor a svéd megmenti az életét, azt is elmondja neki: a családja Hitler pribékjei fogságában van, az ő parancsteljesítésétől függ az életük.
Niels Arestrup
A Gély-darab és a film történetét René Clément Párizs ég? (Paris brûle-t-il?, 1966) című szuperprodukciójából is ismerhetjük. Az 1966-os film sztárparádéjának érzékeltetésére csak néhány kiragadott név: Alain Delon, Jean-Paul Belmondo mellett még a vidéki söntés fél percre feltűnő csaposnőjét is Simone Signoret alakítja, mellékszerepben ragyogó a Psychoval világhírűvé lett Anthony Perkins, de tiszta tekintetű amerikai felszabadító hősként láthatjuk Kirk Douglast, aljas árulóként pedig Jean-Louis Trintignant-t is. Schlöndorff filmjére viszont jellemzőbb az elegancia: a józan belátás és beláttatás művészete. Orson Welles nagy színész volt, ám az ő Nordlingja egy jó szándékú, a határait ismerő szorongó embert mutat, aki vészhelyzetben homlokát törölgetve, kínlódva próbálja meg a lehetetlent.
Niels Arestrup és André Dussolier
André Dussollier-nek ezzel szemben a kisujjában van a lágy, finom határozottság, a szavak és a gesztusok megválasztásának művészete. Az ő társaságában a kezdetben robusztusnak mutatkozó Arestrup meglágyul, lénye legjavát nyújtja. A film lovagias elegancia-tiszteletének egyik legsokatmondóbb jelenete az, amikor a svéd konzul már elérte a célját: Párizs megmenekült, von Choltitz feltétel nélkül megadta magát, kikísérik a szállodából, s egy párizsi bámészkodó követ akar dobni a legyőzött tábornokra. Nordling leállítja: „Ön téved, nem jó célpontot választott” – mondja neki. Úgy védi meg a népharagtól a vesztes felet, hogy nem oktatja ki a kőhajítót.
Az 1944. augusztus 25-ére virradó éjszakán Párizs megmenekült. Dietrich Hugo Hermann von Choltitz tüzértábornok 1947-ben szabadult a szövetségesek hadifogolytáborából. 1956-ban fölkereste Párizst, az Hôtel Meurice-t. A személyzet megismerte a még mindig szálfaegyenes tartású idős férfit, s megengedték neki, hogy megnézze egykori főhadiszállását. Negyedóráig tartózkodott ott, udvariasan elhárította az igazgató pezsgőmeghívását, s távozott. 1966-ban hunyt el. Nordling Párizsban született, élete javát is ott töltötte. A Franciaországnak tett szolgálataiért a felszabadulás után a lehető legmagasabb kitüntetésben, a Croix de guerre avec palme-ban részesült. Párizs 11. kerületében teret neveztek el róla.
A Square Nordling táblája: Párizs örök hálával tartozik Nordlingnak, Párizs tiszteletbeli polgárának
Utolsó éjszaka Párizsban
színes, feliratos, francia-német filmdráma, 88 perc, 2014
rendező: Volker Schlöndorff, forgatókönyvíró: Volker Schlöndorff, Cyril Gely, zeneszerző: Jörg Lemberg, operatőr: Michel Amathieu, szereplők: Niels Arestrup (Général von Choltitz), André Dussollier (Raoul Nordling), Burghart Klaußner (Werner Ebernach), Robert Stadlober (Bressensdorf), Charlie Nelson (concierge), Jean-Marc Roulot (Jacques Lanvin), Dominique Engelhardt (Garde Hans), Olivier Ythier (Karcher)
Forgalmazó: Mozinet
Bemutató: 2014. augusztus 28.
Boronyák Rita