a rovat írásai

Elment Nepp József is

Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.

​Rekordszámú filmmel jön az idei Verzió!

Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.

Ezüst Ibolyát kapott A martfűi rém

A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.

Halálos séta a Károly-híd korlátján

Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.

Magaskultúra az Urániában

Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.

Filmrendező, aki Wittgensteinről írta a diplomamunkáját

Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.

Meglesz a szobor Piedone szülinapjára

A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.

Világkörüli útra indul a Trónok harca

Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.

A 7. évadot egymilliárdszor töltötték le

Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.

Moszkva helyett Vlagyivosztokba vitték a premier előtti vetítést

Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.

Mégsem vetítették a Miklós cárról szóló filmet

Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.

Film összes cikke »

Az eltűnt idő nyomában – Moziajánló: Sráckor

boyhood_leadA 166 perces játékidő az átfogott időtávhoz képest jelentéktelen. Amit a majd három óra alatt kapunk, az olyan gazdag, sok irányban elgondolkodtató, hogy legszívesebben rögtön újranéznénk.

 


„A jelen, a perc,
– bár átmenetnek véled –
tudd meg: ez az egész,
ez a teljes élet.”

A jeles színigazgató, Bárdos Artúr emlékkönyvbe illő sorai jutottak eszembe, amikor kijöttem a moziból. (Mely szavakat egyébként nem emlékkönyvben, hanem egy Bartók Béla úti emléktáblára vésve olvasok nap mint nap, jártamban-keltemben.)

A dokumentumfilm területén vannak hasonló vállalkozások, amikor kitartó filmkészítők éveken át dokumentálják egy-egy csoport történetét. A leghíresebb ilyen a német Golzow-i gyerekek sorozat, amely 1953-tól 2007-ig követte végig gyerekek felnövekedését egy NDK kisvárosban. A leghosszabb időt átfogó filmdokumentációként bevonult a Guinness rekordok könyvébe is. 2004-ben más, hasonló hosszú távú filmtanulmányok kíséretében az Örökmozgóban láthattuk, mi több, az alkotókkal is beszélgethettünk.

sráckor

Játékfilmes területen az ilyen kísérlet példa nélkül áll és már csak ezért is nagyobb figyelmet kelt. Hiszen eleve kockázatos belefogni: évről évre újra beizzítani a játékfilmkészítés szerteágazó masinériáját, összehangolni a sokfelé elkötelezett stábot, a színészeket, felvenni és továbbszőni a történet fonalát. Richard Linklater – aki hajlik az érzelmi folyamatok hosszú távú lekövetésére, lásd az egy kapcsolat alakulását nyomon követő Mielőtt…-trilógiáját – pontosan ezt tette: 12 éven keresztül, évi 3-5 forgatási nappal kísérte végig egy fiú felnövekedésének folyamatát 6 éves korától 18 éves koráig, kisiskolás kortól az egyetemre kerülésig. A nyitóképen még egy álmodozó kisgyerek, aki meglátja, hogy az esőcsepp esés közben rovarrá alakul, míg a végén egyetemi kollégiumba költöző fiatalember, túl az első szerelmi csalódáson és gombatripen.

boyhood
Folyik, mint maga az élet

A történetbe akkor kapcsolódunk be, amikor a gyerekeit egyedül nevelő anya (Patricia Arquette) elhatározza, hogy Houstonba költöznek, hogy befejezhesse tanulmányait, így jobb körülményeket biztosíthasson a családnak. Az akkor már külön élő apa (Ethan Hawke) ekkortájt tér vissza Alaszkából, hogy vasárnapi apuka szerepkörben újra bekapcsolódjon gyerekei (Mason – Ellar Coltrene és nővére, Samantha – Lolerei Linklater, a rendező lánya alakítja) életébe.

A film több szálat, kapcsolattípust mutat meg, mint egy szimpla szerelmi vagy felnövekedés-történet: benne van a szülő-gyerek viszony (cserélődő apafigurákkal), testvérkapcsolatok, barátságok és szerelmek: egy szerteágazó mozaikcsalád hétköznapjai. A film varázsa abból is fakad, hogy a történetmesélés nincs dramaturgiai csúcs- és mélypontokra kihegyezve, nem is a fordulópontokra koncentrál. Hanem az apróságokra – folyik, mint maga az élet. A kiragadott fragmentumok viszont semmihez nem hasonlíthatóan életszerűek (kitűnőek a dialógusok) és sokatmondóak. Egy példa: amikor az anya bejelenti az első költözést, az extrovertált, véleményének nyíltan hangot adó kislány hangosan és kitartóan tiltakozik. A kisfiú csak kinéz az ablakon, az elsuhanó autókra, majd a kamera mutatja a kiürített lakást és az ecsetet, amely lefesti az ajtófélfára karcolt magasságmércét, egy mozdulattal eltüntetve a múltat.

boyhood
„Azt hittem, hogy ennél azért több lesz...”

A történet a fiú szemszögéből van összerakva, az ő személyes története, változása a leghangsúlyosabb, de emlékezetes az anya útja is. Egy határozott elképzelésekkel rendelkező, mégis esendő nő, aki a férfiak terén mindig rosszul választ, de a legkétségbeejtőbb helyzetben is a tőle telhető maximális odafigyeléssel és empátiával neveli a gyermekeit. Ugyanakkor nem mártír, próbálja a saját életét élni, a saját szempontjait is követni. Diplomát szerez, keresztülverekedi magát alkoholista férjeken és angolul nem tudó vízvezeték-szerelőkön, hogy a végén, amikor a fiú elköltözik, már újra egy kisebb lakásban, kifosztva és magányosan fakadjon ki: „azt hittem, hogy ennél azért több lesz...” Ezt a mondatot nehéz elfeledni. És közben nemcsak a fiú nő fel, hanem az apa is, az alternatív zenész, aki több-kevesebb sikerrel, de kitartóan próbál jelen lenni a gyerekei életében, majd családot alapít egy fiatalabb nővel. Az ő kudarcai is tanulságosak. Az egyik hétvégén családi furgonnal jön a 16. születésnapját ünneplő Masonért. Mellékesen megemlíti, hogy eladta az addig ikonikus kellékének számító sportkocsiját. Mason kiakad, szemére hányja, hogy azt az autót neki ígérte a 16. születésnapjára. Az apa nem emlékszik, bagatellizállja a kérdést, majd előhúzza az ajándékát: egy post-Beatles válogatás cédét. A fiú arckifejezése mindent elmond. 

boyhood
„Hun házasodunk hun meg elválunk/különb féle jerekekkel kísérletezünk”

A film érzékletes képet ad az amerikai középosztály életformájáról is, melynek kötelező elemei a jelzálog, a hétvégi baseball-meccs és kempingezés, family restaurantokban elköltött vasárnapi ebéd, a patriotizmus az iskolákban és a fegyverkultusz a családban. (Texasban vagyunk). A mindennapi élet szintjére lebontva jelennek meg olyan politikai/társadalmi folyamatok/események, mint az iraki háború, Obama kampánya vagy a gazdasági válság.

A 166 perces játékidő az átfogott időtávhoz képest persze jelentéktelen. Amit a majd három óra alatt kapunk, az olyan gazdag, sok irányban elgondolkodtató (és akkor még nem is beszéltem az adott időszakhoz gondosan igazodó soundtrackről), hogy legszívesebben rögtön újranéznénk, és persze azt is szívesen megtudnánk, mi történik ezután a szereplőkkel.

Aki azt kérdezi, hogy kit érdekel mások nyomorult élete és problémái, annak csak azt mondhatom, hogy a könyvek mellett a filmekből tanulunk meg élni. Ezt a filmet nézve, túl a filmtörténeti bravúron és a kulturális ismereteken, itt vagy ott mindenki magára fog ismerni, attól függően, hogy személyes történetében, viszonyrendszerében hol jár.



Ajánljuk:
• akiknek volt, van vagy lesz családja
• gyerekét egyedül nevelő anyáknak
• vasárnapi apukáknak
• magányos, dacos kamaszoknak
• alkoholistáknak
• forgatókönyvíróknak


Sráckor
Boyhood
színes, feliratos, amerikai film, 166 perc, 2013, rendező, forgatókönyvíró: Richard Linklater, szereplők: Ellar Coltrane (Mason), Patricia Arquette (Olivia), Ethan Hawke (id. Mason), Lorelei Linklater (Samantha), Nick Krause (Charlie), Sam Dillon (Nick), Tom McTigue (Mr.Turlington), Zoe Graham (Sheena)

Bemutató: 2014. szeptember 18.
Forgalmazó: UIP Duna Film

Löwensohn Enikő

• Publikálva: 2014.09.17. 14:28 • Címke: moziajánló