Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.
Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.
A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.
Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.
Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.
Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.
A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.
Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.
Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így
akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a
népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.
Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.
Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.
A Doboztrollok az oregoni székhelyű LAIKA Stúdió alkototóinak harmadik, eddigi legambiciózusabb nagyjátékfilmje. A két előző Oscar-díj jelölést kapott, alighanem az új alkotásra is hasonló sors vár. A Coraline és a titkos ajtó, illetve a ParaNorman egy párhuzamos, fenyegető másik világba tett kirándulás után a nem éppen tökéletes hétköznapokat veszi védelmébe: a kis hősök megmentik az értetlen, őket bántó vagy gúnyoló „normálisokat”.
A meseszép Sajthidán az előkelőség fokmérője a vagyon mellett a finom sajtok élvezetének ínyenc értése, külső jelzése az elegáns fehér kalap. A csinos macskaköves utcácskák alatt azonban egy másik világ rejtőzik, ott élnek a rendes polgárok által lenézett, megvetett, üldözött doboztrollok. A szörnyalakok éjszakánként merészkednek elő a csatornákból, mindent ellopnak és elpusztítanak, ami mozdítható, még a szentséges sajtokat és a gyermekeket sem kímélik – így tartja a legenda. A történet során aztán fokról fokra kiderül, hogy a doboztrollok (talán túlságosan is) béketűrő, zseniális újrahasznosító mesterek, akiket fő ellenségük, Archibald Suvasz azért akar kiirtani, hogy hőstettéért jutalmul közönséges vörös kalapját a hatalmat képviselő fehér színűre cserélhesse. Három, hozzá hasonlóan vöröskalapos segítőjét is, a városka népét is fanatizálja a rossz elleni harcra, noha azért akadnak, akik eltöprengnek azon, honnan lehet tudni, ki a jó és ki a rossz ebben a küzdelemben. A doboztrollok között él Tojás, az árva fiú, aki annyira hasonult kukázó, szemétgyűjtő társaihoz, hogy a saját szemének sem akarja elhinni, hogy nem közülük származik. Suvasz döntő támadásra készül. Sajthida polgármestere és fő sajtkóstolója, Lord Camen-Bert a maga nemtörődöm módján kezdetben csak eltűri, majd egyre inkább támogatja a végső csapást. Winnie, a lánya azonban egy véletlen folytán megismeri Tojást, s egész gyerekkori hiedelemrendszere összeomlik: a fiú a doboztrollok között nőtt föl, s nem ették meg, nem lett csontjaiból fogpiszkáló. Sikerül-e a lehetetlen? Lehetséges-e összefogás eltérő gondolkodásmódú és neveltetésű lények között? |
A két korábbi, kortárs környezetben játszódó film kettőzött világától eltérően a viktoriánus időkéhez hasonló, kosztümös Doboztrollok univerzuma bonyolultabb, háromosztatú. A hatalmat Lord Camen-Bert személyében a felnőttek birtokolják, akik nem törődnek semmivel, ami nem a legszűkebb érdekeiket és élvezeteiket szolgálja, a gyerekeikkel sem. Ha korlátolt a hatalom, fölbátorodik a hataloméhes: Achibald Suvasz leghőbb vágya, hogy szert tehessen egy fehér fejfedőre, ami ország-világ előtt hirdeti majd mindörökké, hogy a kiválasztottak, a sajtkóstolók kasztjába tartozik. Egy aprócska bibi van, hatalomra igen, sajtra azonban a legkevésbé sem éhes: a szervezete halálos méregnek tekinti a sajtot, a legkisebb mennyiségre is dagadással, gusztustalan hólyagokkal reagál. A hatalmasok kiszolgáltatottjaiként a nép ide-oda sodródik akkor is, ha a föld felszíne fölött, s akkor is, ha alatta él. Hol a helyük a gyerekeknek ebben a leosztásban? A Coraline-hoz és a ParaNormanhez hasonlóan ebben a történetben sem marad más útjuk, mint bátran kezükbe kell venni a sorsukat. A viszontagságok legyőzése során helyet teremtenek maguknak abban a világban, amivel annyi bajuk van, jogosan. Ráébrednek erejükre, kiismerik képességeiket, s félelmeik, szorongásaik helyébe a nyugodt önismeret lép.
A Doboztrollok a legjobb családi mozik erényeit ötvözi: gügyögésmentes, üde, vicces, leleményes. A történet – főleg a felnőtteket célzó kiszólásaiban, kommentárjaiban – a korábbi két filmhez hasonlóan a klasszikus mesék igazság-központúságát veszi górcső alá. A Coraline elveti a mesék jó-rossz ellentétét. A ParaNormanben egy gyerekre, Normanre marad a feladat, hogy a felnőttek múltbeli bűneit jóvátegye. A párbeszéd segít, örökre föl lehet oldani az átkot, s a családtagok is megtanulják egymást szeretni. A Doboztrollok továbbmegy, a krimik és a film noirok alapállításáig jut el: semmi nem az, aminek látszik. A rossznak el kell pusztulnia ahhoz, hogy egyáltalán élni lehessen. Mindhárom film a hétköznapokra voksol, a jó és a rossz együttélését tartja természetesnek. A klasszikus mesékkel szemben arra hívják föl a figyelmet ezek a történetek, hogy nem lehet végleg leszámolni a gonosszal. A mai gyerekek tudják, hogy nincsen szóló örökre szóló „örömboldogság”, és erre nem haboznak figyelmeztetni a felnőtteket, a szüleiket sem. Már akit lehet.
A film alapjául szolgáló meseregény magyarul is megjelent
A vége főcím a mozimese anyagát, technikáját is leleplezi, amikor megmutatja, milyen egyszerű rajzokból állt össze a 3D-világ. Azt is elárulja, hogy egy figura fejvakarása nagyjából három munkanap, s az extrákba utalás helyett a filmképekbe csempészi bele az alkotókat is. A szépséges vagy félelmetes mesevilágok létrehozói a doboztrollokhoz hasonlóan maguk is türelmes, kitartó mesteremberek: „Ha jó napunk volt, két másodperc hasznos anyagot tudtunk fölvenni.”
A Coraline-ban varrták szereplőiket. Most a ParaNormanhez hasonlóan vegyes anyagokból elkészítették a bábokat, a kellékeket és a díszleteket, minuciózus kézi stoptrükk animációval mozgatták meg őket, amit számítógépes animációval finomítottak és egészítettek ki. „A maga 79 díszletével és a több mint 20 ezer, kézzel előállított kellékkel a Doboztrollok a legnagyobb stoptrükk-animációs produkció, ami valaha készült, és csupán a negyedik sztereoszkopikus 3D-ben forgatott animációs mozi a Coraline és a titkos ajtó, a ParaNorman, illetve a Kalózok! A kétballábas banda után.” A stoptrükk animációs technikáról és az 550 rendezőt, tervezőt és animátort összefogó LAIKA Stúdió munkájáról bővebben itt olvashatunk.
Ajánljuk mindenkinek, de különösen:
• gyerekeknek és családtagjaiknak
• reményvesztetteknek és javíthatatlan optimistáknak
• sajtkedvelőknek
• rasszistáknak (igen, mert hátha…)
Nem ajánljuk:
• Nem találtunk ilyet. Még az animációt nem kedvelőknek is ajánljuk, mert hátha rákapnak az ízére.
Doboztrollok
The Boxtrolls
színes, magyarul beszélő, amerikai-angol animációs film, 97 perc, 2014, rendezte: Anthony Stacchi, Graham Annable, forgatókönyv: Alan Snow, zene: Dario Marianelli, látványterv: Paul Lasaine, szereplők: Elle Fanning (Winnie – Csifó Dorina), Isaac Hempstead-Wright (Tojás – Baráth István), Sir Ben Kingsley (Suvasz – Csankó Zoltán), Toni Collette (Lady Camen-Bert – Bertalan Ágnes), Jared Harris (Lord Camen-Bert, Szacsvay László)
Bemutató: 2014. október 16.
Forgalmazó: UIP-Duna Film
Boronyák Rita