Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.
Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.
A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.
Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.
Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.
Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.
A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.
Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.
Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így
akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a
népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.
Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.
Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.
A harmincas, kétgyerekes Sandra hosszabb betegállomány után térne vissza a munkába, egy kisüzembe, ahol évek óta dolgozik, amikor hidegzuhanyként éri a hír, hogy a válságra hivatkozva leépítik. Munkáját csak akkor tarthatja meg, ha a kollégáinak többsége lemond az éves bónuszáról. Egy hétvége, két nap és egy éjszaka áll rendelkezésére, hogy erről meggyőzze őket. Kérdés, hogy akarja-e meggyőzni egyáltalán. Hiszen megalázó helyzet ez, egyben az igazság pillanata is a kapcsolatokban. Férje szinte pszichológusként biztatja, támogatja és tartja benne a lelket, mialatt végigjárja az embereket. És ő erőt vesz magán, nyeli a xanaxot és megy, elmondja a maga szövegét sokadszorra is, feláll minden pofon után, hogy a végén saját magát is legyőzze.
Ez a bámulatra méltóan izgalmas alkotás mindenekelőtt a szolidaritásról szól: hogy eszünkbe jut-e a mindennapokban a „szabadság, egyenlőség, testvériség” hármas elvéből a harmadik. Vannak-e erkölcsi megfontolásaink, amikor egyszerű, köznapi döntéseinket hozzuk? Kiállunk-e egymásért, vagy minden alól felmentést ad a túlélés parancsa? Képesek vagyunk-e néha félretenni önző szempontjainkat, vagy a szolidaritást letudjuk pár lájkkal? Amellett, hogy az első perctől az utolsóig izzadó tenyérrel figyeljük, mi lesz e kampánykörút végeredménye, sikerül-e megszerezni Sandrának a 8+1 szavazatot, végig ott motoszkál a fejünkben a kérdés, hogy mit tennénk mi hasonló helyzetben – s ez a kérdés nem kevésbé izgalmas, és nem is egyértelmű.
Mert mire kell az az ezer euró bónusz? Mindenkinek megvan a saját mentsége és magyarázata. Új bútorra, a gyerek tandíjára, vagy „csak”, mert „megdolgoztam érte”. Miközben nyilvánvaló, hogy a hősnő számára többről van szó: épp hogy kigyógyult a depresszióból, nem csak a pénz, a kereset, de maga a munka, a közösség is létfontosságú a számára. Ezt is kényelmetlen ilyen közelről végignézni: egy törékeny nő, emberként és munkavállalóként is kiszolgáltatott, megalázott helyzetben, a padlón. És még csak nem is hazudik magának, büszke és őszinte, nem akarja, hogy megsajnálják. S miközben sorra járja a kollégáit a tipikus belga vasárnapon, társadalmi körképet is kapunk a bevándorlás, az egymás mellett élés korunkra jellemző konfliktusaival.
Eszközeit tekintve minimalista, egyszerű film, nincs benne zene, külön világítás, a kamera kézi. A természetesség, köznapiság tökéletes illúzióját nyújtja, a szereplők akár civilek is lehetnének. Pedig éppen ellenkezőleg: ez az első eset, hogy a dokumentarista minimáldrámák mesterének számító belga rendezőpáros A-kategóriás sztárral dolgozik együtt. Marillon Cotillard-ral a Rozsda és csont forgatásán találkoztak, amelynek ők voltak a producerei. A színésznő a felkérésre a forgatókönyv elolvasása nélkül, rögtön igent mondott, élve a lehetőséggel, hogy megmutassa, csillogó külsőségek és smink nélkül, öt eurós pólóban is megrázó alakításra képes. Ez a film nem nyert Cannes-ban, pedig megérdemelte volna, a legjobb színésznő díját minimum.
Nagyon kár, hogy nálunk nem születnek hasonló filmek, attól függetlenül, hogy a támogatás hiánya, a szándék vagy a befogadó közeg feltételezett érdektelensége teszi ezt. Az ilyen moziélmény érzékenyít, az együttérzés képességét fejleszti minden okoskodás és didaxis nélkül – nagy szükségünk lenne rá.
Ajánljuk:
• mindenkinek, aki a való élet valódi kérdéseire kíváncsi
• aki eközben nem fél az önvizsgálattól
• aki szeretne szívszorító másfél órát a moziban
• elege van a mesterkélt, maníros, magamutogató történetekből
Két nap, egy éjszaka
Deux jours, une nuit
színes, feliratos, belga filmdráma, 2014 , rendező, forgatókönyvíró, producer: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne, operatőr: Alain Marcoen, szereplő: Marion Cotillard (Sandra), Catherine Salée (Juliette), Fabrizio Rongione (Manu), Christelle Cornil (Anne), Pili Groyne (Estelle), Simon Caudry (Maxime), Batiste Sornin (M. Dumont)
forgalmazó: Mozinet
bemutató: 2014.10.21.