Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.
Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.
A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.
Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.
Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.
Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.
A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.
Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.
Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így
akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a
népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.
Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.
Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.
A helyszín egy kisváros Oroszország északnyugati részén, a Barents-tenger partján. A negyven körüli autószerelő, Kolja itt él második feleségével és kiskamasz fiával, egy tengerre néző házban. Erősen kötődik a helyhez: a telket nagyapjától örökölte, a házat saját kezével építette rá. Úgy is néz ki ez a napfényes, jellegzetesen orosz faház, magányosan, közvetlenül a szélfútta parton, mint egy utolsó menedék, egy sziget. Erre a helyre vet szemet a város teljhatalmú polgármestere, és semmi sem akadályozhatja meg abban, hogy megszerezze. Kolja dühödten próbál szembeszállni vele, először a bíróságon keresi az igazát. Régi barátját, az ügyvéd Dimitrit hívja segítségül a távoli Moszkvából. Az ügyvéd a saját eszközeivel próbálja megszorongatni a polgármestert, az üzelmeit leleplező dossziéval zsarolja meg, de hamarosan kalasnyikovok célkeresztjében találja magát. A törvényhozó, végrehajtó és bírói hatalom itt egy kézben van, a polgármester kezében.
A leviatán Gustave Doré metszetén Thomas Hobbes angol filozófus legismertebb művében, a filmet ihlető Leviatánban (1651) azt állítja, hogy az egyén az államra ruházza át a hatalom gyakorlásának jogát annak érdekében, hogy az védelmét és a törvények betartását biztosítsa. Ezért cserébe a polgárok lemondanak természetes jogaikról, kivéve az önvédelem jogát: „senki nem adhatja fel azt a jogát, hogy ellenálljon azoknak, akik megtámadták és erőszakkal el akarják venni az életét”. Az orosz állam kevéssé felel meg ennek a képnek, a hős pedig megpróbálja érvényesíteni a jogait. |
Korrupció és a hatalommal való visszaélés gyenge kifejezés arra, ami itt történik. Teljesen nyíltan, nem adva az elfogulatlanság látszatára sem. Ami láthatóan megszokott, évtizedek (évszázadok?) óta bebetonozott, reménytelen jelenség, a nép nem is háborog miatta. Maximum a hétvégi pikniken lőnek célba Lenin, Sztálin és Gorbacsov aktualitását vesztett portréira. Putyin képe még a polgármester irodájának falán lóg, Jelcin pedig „még nem kapott történelmi távlatot”. Mindez hathatós egyházi támogatással: a polgármester személyes tanácsadója és bizalmasa a pópa, aki a hatalom érdekeit a templomban képviseli – el is nyeri érte jutalmát. Ami a hatalmon lévőket és a népet összeköti, az a vodka, minden mennyiségben, vizespohárból. Ha ez egy kommerszfilm lenne, minden bizonnyal akadna blogger, aki megszámolja, hány liter vodkát öntenek le a torkukon a szereplők, társadalmi státustól, nemtől és kortól függetlenül. Hihetetlen sokat, valóságos csoda, hogy még élnek. Nyilván így lehet kibírni.
A szimbolikus történetet a film gyönyörű képekben tárja elénk. Maga a szörnyeteg számtalan formában jelenik meg: a parti fövenybe süppedt hajóroncsok, egy mitikus méretű, partravetett bálnacsontváz (egy fontos ponton feltűnik az élő cet is), a házat ledöntő, felágaskodó, fejét ingató markoló. Az egészet mozgató, korrupcióval minden ízében átszőtt, romlott államhatalom. A keleti végeken vele szemben nincs esélye Dávidnak, Joseph K-nak vagy Kohlhaas Mihálynak.
Bár a történet és az ábrázolt világ végtelenül lehangoló és depresszív, a filmet két és félórás terjedelme ellenére sem nehéz végigülni. Mivel a számunkra is kényelmetlenül ismerős társadalmi miliőt éles szatírával ábrázolja, helyenként nevetni is lehet rajta, bár kétségtelen, hogy ebben a nevetésben semmi vidámság sincs, csak a keserű ráismerés. Hozzá kell tenni, hogy sötét aktuálpolitikai képe és kritikája ellenére film állami támogatással készült, sőt Oroszország hivatalos jelöltje a nem angol nyelvű filmek kategóriájában.
Ajánljuk annak,
• aki realisztikus képet szeretne az orosz valóságról
• aki kíváncsi egy, a mi társadalmi viszonyainkról is sokat mondó filmre
• aki szereti a monumentális, gyönyörű képekben elbeszélt filmeket
• aki újra meg akar győződni róla, hogy milyen nagyszerűek az orosz színészek
Leviatán
Leviathan
színes, feliratos, orosz filmdráma, 140 perc, 2014, rendező: Andrej Zvjagincev, forgatókönyvíró: Oleg Negin, Andrej Zvjagincev, operatőr: Mihail Kriman, szereplők: Alekszej Szerebrjakov (Kolja), Jelena Ljadova (Lilja), Vlagyimir Vdovicsenkov (Dmitri), Roman Madjanov (Vagyim), Anna Ukolova (Angela)
Löwensohn Enikő