Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.
Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.
A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.
Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.
Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.
Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.
A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.
Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.
Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így
akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a
népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.
Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.
Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.
„Mi színészek sárból és aranyból vagyunk, s a sarat sem lehet kidobni.” – olvasható kedvelt helyén, a Lukács fürdőben elhelyezett emléktábláján. Mert sajnos ma már emléktábla őrzi emlékét: hosszú betegség után, 2011-ben hunyt el – és ma lenne 80 esztendős Garas Dezső.
A huszadik század második felének egyik legjellegzetesebb karakterszínésze volt. Egyszerre volt ellenállhatatlanul humoros és mélyen tragikus, alakjában volt valami tiszteletet ébresztő, szigorú következetesség: az emberségé, amelyből a „sarat sem lehet kidobni”, s amely a sárba taszítva is összetéveszthetetlenül ragyog.
fotó: MaNDA Fotótár
Zsidó származású józsefvárosi fiú volt, a régi barátja, Fejes Endre által felejthetetlenül megörökített, „ezerszer áldott” nyolcadik kerület grundjainak emléke örökre benne maradt kisemberi gesztusaiban. Vasesztergályos-tanoncból lett a Színművészeti Főiskola hallgatója, majd elismert, sokoldalú színpadi színészként, a magyar mozifilmben és a televízióban is számtalan emlékezetes szerepet formált meg. A Nemzet Színészeként és szinte az összes, színésznek adható díj birtokosaként a magyar színművészet klasszikusává vált.
fotó: MaNDA Fotótár
Már első mozifilmjében, a Makk Károly által rendezett 1954-es Liliomfiban nagy népszerűségre tett szert, olyan kortársak oldalán, mint Darvas Iván, Ruttkai Éva és Soós Imre. Ekkor mindössze húszéves volt, de picinyke jelenetében, az általa megformált karikatúra- emberkében már benne van a későbbi nagy színész ígérete.
Fábry Zoltán Két félidő a pokolban című, a holokauszt idején játszódó filmjében (1961) az életéért focizik az esetlen, kétballábas Steiner szerepében. A saját képességeit meghaladóan, a túlélésért minden áron küzdő, de végül a német ezredes által mégis agyonlőtt, egy irracionális és gyűlölettel teli világban idegennek bélyegzett férfi megformálása után tizenkét évvel, 1973-ban, Sándor Pál filmklasszikusában ismét a foci a film központi motívuma, a labdarúgás az emberi élet metaforája. Ez a film a Régi idők focija, amely egyszerre tiszteleg a mozi – mégpedig a legeredetibb burleszk – és a futball hőskora előtt. Minarik Ede, a mosodás, azaz Garas Dezső, a tragikomikus, klasszikus bohócok zsenije mondja ebben a filmben a magyar filmtörténet egyik emblematikus mondását: „Kell egy csapat”. Sándor Pál 1981-es Ripacsok című művében valóban bohócként tér vissza, Kern András oldalán. „Egyedül nem megy” – éneklik Presser Gábor és Sztevanovity Dusán szerzeményét.
Sorolhatnánk még számos pompás alakítását, egészen a szintén Sándor Pál rendezte, 2006-os Noé bárkájáig, ahol az agg baráttal, Kállai Ferenccel közösen búcsúznak a közönségtől, a hatodik kerületi bérház lakóinak nyomorúságos-szép, egymásra utalt és egymás mellett elbeszélő figuráinak álomszerű jeleneteiben.
Noé bárkája (2006)
Egyetlen filmjét mégis hadd emeljem ki, talán önkényesen, mert gyerekkorom kedvence volt – és sok kortársam szerette meg hasonlóan ezt a filmet, amely talán nem túlzás, hogy egy nemzedék kultmozija lett. Ez az 1989-ben bemutatott, Legényanya című vígjáték, amelyben Garas Dezső nemcsak szerepel – kiváló színésztársakkal, így a fiát, a címszereplőt alakító Eperjes Károllyal, a feleségét alakító Pogány Judittal, valamint – többek között – Kállai Ferenccel, Kibédi Ervinnel, Horváth Józseffel együtt –, hanem ő ennek a parádés korfestő burleszknek a rendezője is.
A falu, ahol mindenkit Bélának hívnak, s az egyetlen Józsi névre hallgató fiút – Eperjes Károly remek szerepe – agyongyötrik, lenézik, kiutálják. A megbélyegzett fiúból legényanya, vallási és politikai csoda és skandalum lesz. Sorsáról egyszerre tanakodik a tanácselnök (Kállai Ferenc) és a plébános (Horváth József), „politikus és egyházpolitikus”, míg érdekében a „királyhoz” megy fel az aggódó anya.
A Bélák abszurd világában a kocsmát emberi erővel arrébb lehet tolni, a tó kimerhető, hogy békát nyerjenek belőle, az ablak nélküli házba zsákokban vihető be a fény – illetve mindez nyilvánvalóan nem működik, de a lakók ebben hisznek és ezt tartják racionálisnak. A traktorból hiányzik a motor, a megyeházán őrült mód klimpírozik a hangjegyeket sem ismerő potentát a zongoráján.
Legényanya (fotó: Hegyi Gábor)
Schwajda György A rátóti legényanya című könyvéből fergeteges burleszkfilmet forgatott Garas Dezső. A falusi ember indokolatlan és ezért elszomorító kisebbségi érzéseinek „rátótiádája” ez a film, s egyetemesebb is annál: a kelet-európai frusztrációk, a feudális kor örökre itt ragadt, ostoba hiedelmei, a mindent korrumpáló, elrontó uram-bátyám szemlélet és az államszocializmus utópisztikus szabályai, tehát az egész Rákosi- és Kádár-kori Magyarország tablója is.
Nagy veszteség, hogy már évek óta nélkülöznünk kell alkotóját, a kedves és szerény színészóriást, Garas Dezsőt. Egyik legkedvesebb színészpartnerével, Törőcsik Marival – és a kiváló orgonistával, Varnus Xavérral – még közös koncertre készült, amikor elragadta a halál.
Képes Gábor