a rovat írásai

Elment Nepp József is

Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.

​Rekordszámú filmmel jön az idei Verzió!

Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.

Ezüst Ibolyát kapott A martfűi rém

A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.

Halálos séta a Károly-híd korlátján

Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.

Magaskultúra az Urániában

Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.

Filmrendező, aki Wittgensteinről írta a diplomamunkáját

Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.

Meglesz a szobor Piedone szülinapjára

A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.

Világkörüli útra indul a Trónok harca

Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.

A 7. évadot egymilliárdszor töltötték le

Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.

Moszkva helyett Vlagyivosztokba vitték a premier előtti vetítést

Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.

Mégsem vetítették a Miklós cárról szóló filmet

Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.

Film összes cikke »

Az igazi Trebitsch

trebitschAmikor Trebitsch Gyula filmproducer 2005-ben, 91 éves korában köztiszteletben álló hamburgi polgárként meghalt, barátja, Helmut Schmidt ezekkel a szavakkal búcsúztatta: „A tragikus családi háttér nála vállalkozó szellemmel, kockázatvállalással és kiapadhatatlan energiával párosult. Kreatív üzletember, aki nélkül Hamburg fehér folt maradt volna a mozi világtérképén.” Magyarországon kevéssé ismert története a háború utáni nagy újrakezdés-történetek egyike.

1914. november 3-án Budapesten született zsidó családba, apja a hitközség egyik tisztviselője volt. A papa az első világháború alatt önként jelentkezett a hadseregbe, ahonnan számos sebesüléssel és kitüntetéssel szerelt le. Negyedszázaddal később éppen azon a helyen kellett viselnie a sárga csillagot, ahová egykor a háborús kitüntetéseket tűzték. Az ifjú Trebitsch mozi iránti lelkesedése korán megmutatkozott, és a család nem ellenezte terveit. „Bármi lehetsz, csak hivatalnok ne” – mondogatta az apja. Ő azonban nem rendező vagy színész akart lenni – a háttérből kívánta mozgatni a szálakat.

1932-ben, rögtön érettségi után a német filmgyár, az UFA budapesti telephelyén önkéntesnek jelentkezett. Csinos uniformisban vezette a nézőket a helyükre a csillogó Uránia filmszínházban, amelyet akkoriban az UFA üzemeltetett. Mondhatni, igazán testközelből ismerhette meg a közönség ízlését és igényeit. 1936-ban, 22 évesen alapította első filmvállalatát, az Objectiv Filmet. Az első produkciója, a Rádbízom a feleségem Vaszary János rendezésében, Páger Antal és Erdélyi Mici főszereplésével, bankhitelből készült. Ez az alkotás csak töredékben maradt fenn, kópiája megtalálható a filmarchívumban.

video

Rádbízom a feleségem (részlet)

A zsidótörvények miatt 1939-től nem vihette tovább a céget, Ráthonyi Ákos vette át tőle a vezetést névlegesen. 1942-ben munkaszolgálatosként megjárta a keleti frontot, aknát szedett és árkot ásott, majd a bori rézbányában dolgoztatták, később erőltetett menetben hajtották Németország felé. Ő túlélte, nem úgy, mint Radnóti, akivel találkozott is. Több tábort megjárt, végül 1945-ben Wöbbelinben az amerikaiak szabadították fel, csontig soványodva. Két bátyja nem élte túl a deportálást, szülei egy svéd házban menekültek meg Pesten, majd kivándoroltak Izraelbe. Ő azonban maradt, és nagyban hozzájárult a háború utáni német filmgyártás újraindításához.

trebitsch
„Az életet előrefele kell élni”

A berlini Babelsberg Stúdió a szovjet zónába került, itt hamarosan a keletnémet filmgyár, a DEFA kezdte meg a gyártást. A müncheni Bavaria még nem működött. Trebitsch ebben az átmeneti periódusban volt jó időben, jó helyen – ha ezt az ő előtörténetével mondani lehet. Ő, az örök optimista biztos így látta. 1945-ben a brit katonai igazgatástól két mozira kapott engedélyt az északnémet Itzehoe városkában. Itt ismerkedett össze a szintén holokauszt-túlélő Walter Koppellel. Hamburgban 1947-ben együtt alapították meg a háború utáni német filmgyártás alapkövét, a Real Filmet. Trebitsch elvette Koppel elvált feleségét, Erna Sander hamburgi jelmeztervezőt – ennek a szerelemnek nagy része volt abban, hogy az átéltek dacára Németországban, a tettesek földjén maradt. Erna személyében egy másik Németországgal találkozott, aki nem hajolt meg a Hitler-rezsim előtt. (Neki is ez volt a második házassága, első felesége Décsi Klári vágó Budapesten maradt.)

Személyes holokauszt történetéből soha nem kovácsolt tőkét, nem is igen beszélt róla. „Az életet előrefelé kell élni” – tartotta. Egyébként is, a filmesek bárhol a világon otthonra lelnek, a magyarok mindenképpen. Ebben számos elődre tekinthetett példaképül – a zsidó származású magyar filmesek különösen sikeresek voltak emigrációban. Peter Lorre (Löwenstein László) Németországban, majd Amerikában lett filmsztár. Michael Curtis (Kertész Mihály) magyarországi indulással lett a Casablanca Oscar-díjas rendezője. Közismert, hogy Hollywoodot magyarok alapították, a Paramount stúdiót Adolf Zukor (Cukor Adolf), a Foxot William Fox (Fried Vilmos). Sir Alexander Korda (Kellner Sándor) nevéhez filmklasszikusok tucatjai fűződnek, máig a brit filmipar megalapítójaként tisztelik. Trebitsch szívesen idézte a neki (is) tulajdonított bon mot-t: „Nem elég magyarnak lenni, tehetség is kell.”

Objectiv Film, Real Film – már a névválasztás is sokat mond Trebitsch produceri ízléséről, elveiről. Az álomgyár giccses alkotásai a háború után nem aktuálisak többé. Szórakoztató filmeket akart létrehozni, amelyek azonban a való életben gyökereznek, nem hallgatják el a mindennapi élet problémáit. A szétbombázott városban még nem volt közlekedés és jegyre adták az élelmiszert, de Trebitsch már forgatott – Trümmerfilmet természetesen (’romfilm’ – sajátos német műfaj a háború után), az újrakezdés és az összefogás jegyében. A Real Filmnél több mint száz filmet készített, köztük olyan sikereket, mint az Ördög tábornoka (1955) vagy A köpenicki kapitány (1956).

köpenick haputmann poszter
A köpenicki kapitány plakátja

Sosem vállalt felesleges rizikót, mindig az üzleti racionalitás vezényelte, nem a víziók. Biztos érzéke volt a színvonalhoz, és az egyszerre közönségvonzó és fontos témákhoz. Mindig a legjobb rendezőket nyerte meg a projektjeihez. A kor legnagyobb sztárjai, Curd Jürgens, Romy Schneider, Heinz Rühman, Zarah Leander, Lili Palmer vitték sikerre a produkcióit, sokan közülük személyes barátai is voltak, ő azonban mindig távol maradt a bulvártól és a reflektorfénytől. Lánya visszaemlékezése szerint természetére nézvést inkább egy visszafogott angol úr volt (szenvedélyes golfos), a családban a hamburgi mama képviselte a „magyarosch” temperamentumot.

Ismét jó időben lép az ötvenes évek végén, amikor a filmipar válságot él át, de feljövőben van a televízió. 1959-ben, immár barátja, az új médiumban kevésbé bízó Koppel nélkül alapította meg a Studio Hamburgot, a német (és európai) médiavilág máig meghatározó színhelyét. 1961-ben ő gyártotta az első német tévéfilmet, Arisztophanész Lysistratéjának feldolgozását, Romy Schneiderrel a főszerepben. A film botrányt kavart, a Bayerischer Rundfunk nem adta le.

A Studio Hamburg viszont felvirágzott, médiabirodalommá nőtte ki magát (ma innen is sugároz az RTL, a ZDF, a SAT1), technikai szolgáltatásokat nyújtott, filmeket gyártott és kereskedett velük, minden formátumban. Az elsőszámú német médiavállalkozás lett, amely sikerrel teremtett egyensúlyt a magántőke és a közmédia igényei között. Trebitsch 1971-ben megvált a részvényeitől, de 1980-ig benne maradt az igazgatóságban. Ezután szabad producerként dolgozott. A Lion Feuchtwanger regényéből készült Oppermann testvéreket milliók nézték szerte Európában, de más sorozatai is igen népszerűek voltak. És neki eszébe sem jutott visszavonulni: 1984-ben alakult meg a Trebitsch Produktion Holding GmbH, melynek 1990 végéig társtulajdonosa és ügyvezetője volt.

trebitsch
Megtestesült filmtörténet (Travemünde, 1985; forrás: Wikimedia Commons)

Mindvégig megőrizte jellegzetes kockás fejfedőit és magyar akcentusát. 2000-ben Német Filmdíjjal tüntették ki és élete végéig saját irodája volt a Filmstudio Hamburgban. A városban ma iskola viseli a nevét (mivel a médiaoktatásért is sokat tett). De a filmgyártásban is van, aki az örökébe lépjen: három gyermeke közül kettő, Katharina és Markus szintén producerek, így a Trebitsch név ma is feltűnik a főcímeken.

Löwensohn Enikő

A cikk a centenáriumra megjelent Michael Töteberg, Volker Reissmann: Gyula Trebitsch című könyvének felhasználásával készült, amely megtalálható a MaNDA könyvtárában.

• Publikálva: 2015.01.05. 16:32 • Címke: évforduló, történelem, holokauszt70, film