Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.
Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.
A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.
Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.
Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.
Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.
A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.
Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.
Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így
akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a
népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.
Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.
Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.
A katona – „Hej, ennek vége van.”
Kocsmatulajdonos holland házaspár fiaként nőtt fel az eseménytelen és egyhangú New Jerseyben, ám a kalandvágyó fiatal Lee van Cleef hétköznapjai annyira frusztrálták, hogy önként jelentkezett a második világháborúba. Bár jó lövész volt, végül a harcokkal járó vérengzés traumája miatt kilépett a hadseregből, visszatért a farmjukra, nyári tábort menedzselt, éttermet vezetett, helyi vállalkozók magánkönyvelője volt, majd színi pályára lépett – így lett pisztolyhős egy másik valóságban.
Lee van Cleef (1925-1989)
A fejvadász – „Utánaszóltunk, de elsietett.”
1964-ben indult a „spagettiwestern” virágkora Sergio Leonéval és Ennio Morriconéval. Ezek az amerikai westernektől leginkább a cselekményszövésben térnek el. Az igazi lőpor- és trágyaszagot a spagetti-westernek szolgáltatják, visszatérő motívumuk a bosszúállás. Aligha maga a történet, sokkal inkább a gesztusok, a látvány, az erőszak, az érzelmek, a zene elegye, ami igazán a sikerét adta. A valószínűtlenül ütős párbeszédeket követő leszámolások, villámgyors pisztolyrántások, rivalizálás, erkölcsi értékrendek ütközése, eleinte kényszerű, majd végül férfias barátsággá, mi több, apa-fiú viszonnyá alakuló szövetség.
„Pont úgy néz ki, mint egy rongyos öreg sas” – megfelelő a szerepre! – jelentette ki Sergio Leone az akkor épp munkanélküli Lee van Cleef fényképe alapján. Aki Európába jött és egy csapásra a spagettiwestern egyik legnépszerűbb sztárja lett. Több százszor játszotta el a vadnyugat kőkemény figuráját. Mert ebben a világban csak az él túl, aki felismeri és magáévá teszi ezt az életszemléletet, és számos ellenfél holttestén túllép, mire szembesül önnön képességeivel. Cselekedeteit nem az érzelmeik, hanem érdekei mozgatják mindvégig, esetleg a bandita fejéért kitűzött vérdíj összege.
Itt letette a kalapot
A szó nélküli párbeszédek nagy alakítója; magas, vékony alkata, kegyetlen szája, hideg arcéle és kancsal szemei, egyedi mosolya összetéveszthetetlenné teszik. „Úgy nézek, hogy a közönség a képernyőn már ennyitől is utál, és az emberek elhiszik rólam, hogy egy rohadék vagyok. De ennél is több és nehezebb: a jó gazember”
A Jó, a Rossz és a Csúfban. Oscar Jimenez illusztrációja
1964-ben az Egy maréknyi dollárért már nemzetközi sikert aratott. A főszereplő amerikai volt: Clint Eastwood, akit ez a film tett világhírűvé. Ezt követte a Pár dollárral többért és A Jó, a Rossz és a Csúf, melyek Leone „dollár-trilógiá”-ját alkotják. A dollár-trilógia az olasz filmtörténet addigi legnagyobb sikerét aratta. Több mint egy évig telve voltak a mozik, ahol műsorra került. A western egy mítosz és egy kifejezőeszköz találkozásából született. Az egyik legelső filmzsáner volt, szigorú szabályokkal. A kötöttségeknek köszönhetően meglehetősen leegyszerűsítő szemléletű, hősei archetipikus karakterek. Egy ilyen világképben nincs arra lehetőség, hogy a színészi komplexitásának, a személyiség megjelenítésének teret adjon. Ha valaki egyszer felveszi a fekete kalapot, azt utána már nem teheti le, legfeljebb tökélyre viheti a szerepet.
Lee van Cleef az első filmjében így indult el, és teljes mértékben meghatározta őt. Közben pedig maga az ember sokkal inkább fehérkalapos volt: kalandvággyal teli komplex személyiség, egy nem-színész, aki színészettel foglalkozik.
A végérvényes – „Így csak Lee van Cleef lova lép”
A műfaj koronázott királya 90 éve született és 1989-ben meghalt, azonban halhatatlansága számos módon biztosítva van: puszta lívonkliffségénél fogva maga a megtestesült tökösség, aki nélkül bölcsész szív nem szakad meg, nem kezdődik el egyetlen Metallica koncert, és nincs vége egyetlen Ramones punk koncertnek sem. Figurája a Lucky Luck képregény hősét ihlette, jellegzetes pipája brand, Sergio Leone klasszikusát pedig nem csupán minden idők egyik legjobb westernjeként tartja számon a filmtörténet, hanem minden idők legnagyobb filmjei sorába is bejegyezte.
Jenei Gabriella