Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.
Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.
A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.
Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.
Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.
Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.
A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.
Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.
Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így
akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a
népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.
Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.
Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.
A Tribeca Nemzetközi Filmfesztiválon Valeria Bruni Tedeschi megkapta a legjobb színésznőnek járó díjat; a David di Donatello-díjak közül úgy nyert el 18 jelöléséből hetet, hogy az év legjobb olasz filmjének járó díjat is megkapta A nagy szépség előtt. Az Esélylesők volt emellett Olaszország hivatalos Oscar-nevezettje a legjobb külföldi film kategóriában, és két kategóriában Európai Filmdíjra is jelölték.
A családi és társadalmi dráma cselekményének az amerikai Stephen Amidon azonos című bestsellere (Human Capital) szolgál alapjául, melynek középpontjában egy cserbenhagyásos gázolás áll, ennek elkövetője ismeretlen. E film noirba illő rejtélyes esemény köré csoportosulva a három főszereplő eltérő nézőpontjából megfigyelve bontakozik ki a néző előtt a film cselekménye.
A történéseket először Dino Ossola (Fabrizio Bentivoglio) ingatlankereskedő szemszögéből követhetjük nyomon, aki leánya és a milliomos befektető, Giovanni Bernaschi (Fabrizio Gifuni) fiának szerelmi kapcsolatát kihasználva, a gyors meggazdagodás reményében kockázatos befektetésbe vág bele, és lakását véve fedezetül bankhitelt vesz fel. A kiváló alakítást nyújtó Bentivoglio, mint arról már korábbi cikkünkben beszámoltunk, jelen volt az Olasz Filmhét alkalmával a Budapesti Olasz Kultúrintézet vendégeként a fesztivál sajtótájékoztatóján.
fotó: Vertigo Média
Másodszor Bernaschi feleségének (Valeria Bruni Tedeschi) szemszögéből szemlélhetjük az eseményeket, aki unatkozó milliomosfeleségként egy lerobbant színház megmentésében látja szellemi és lelki kibontakozásának reményét. Nagyszerű a színésznő alakítása, akinek tekintete élénkebb, mint amit egy milliomosfeleség megengedhetne magának, amint megmentésre vár a pénz kapzsi, spekulatív, érzéketlen, embertelen és erkölcs nélküli világából.
A harmadik nézőpont az ingatlankereskedő Serena nevű gimnazista lányájé (Matilde Gioli), aki szakítva milliárdoscsemete fiújával, az igaz szerelmet keresve egy segélyen élő nincstelent választ párjául.
fotó: Vertigo Média
A mozaikszerűen megjelenített cselekményből – melynek helyszínéül a rendező az észak-kelet olaszországi, lombardiai Brianzolát választja – a mai pénzorientált, korrupt és korrumpáló társadalom kritikája rajzolódik ki, ahol az emberi élet értékét pénzben mérik. Kíméletlenül lerántja a leplet a szereplők közti kapcsolatok képmutató, álságos mivoltáról, és a mai Olaszország gazdasági kríziséhez vezető útjáról, amely egyrészt a spekulatív tőzsdeügynökök meggazdagodásához, másrészt az ország gazdasági krízisbe kerüléséhez vezetett.
Leleplezi a pénzpiac működésének törvényszerűségeit is, amit Niall Ferguson angol történész így fogalmazz meg: „A pénzpiac (...) az emberiség tükre, amely minden egyes munkanap minden egyes munkaórájában megmutatja, miként értékeljük magunkat és a körülöttünk lévő világ forrásait.”
S a film végén visszakanyarodunk a film címét adó fogalomhoz, a „humántőkéhez”, William Petty (1623-1687) angol közgazdász szakkifejezéséhez.
A humántőke jellemzői: 1. Emberi tőkének az emberi erőforrások gazdaságilag hasznosítható részét tekintjük. 2. Időt, tudást, energiát és pénzt áldoz a jövőbeli haszon reményében 3. A humántőke az ember részét képezi, tehát senki sem választhatja el önmagától: az önmagunkba történt beruházás mindig velünk van, ott van, ahol mi vagyunk, de akár a „sírba is magunkkal visszük”. 4. Az emberi beruházás hosszú távra szól, ezért sok kockázati tényezőnek van kitéve. 5. Képes helyzetekre reagálni, döntéseket hozni. 6. Munkavégzése során alakul, fejlődik, alkalmazkodik környezetéhez. 7. Az egyedüli olyan termelési tényező, amely – a jó borhoz hasonlóan – az idő előre haladtával tapasztaltabb, azaz értékesebb lesz. 8. A fizikai tőkével szemben, optimális munkavégzéséhez folyamatos motiválásra van szüksége. A megfelelő motiválás stratégiai kérdés. |
Tehát az ember boldogulási lehetőségeit és képességeit figyelembe véve algoritmikus számítással pénzben mérhetővé válik egy ember életének értéke, melyet biztosítási kártérítésként legközelebbi hozzátartozói halála után megkapnak. Vessük össze ezt a gondolatot Marcus Aurelius Elmélkedéseinek idevágó részével: „Milyen gyorsan eltűnik minden! A testeket elnyeli a világűr, emléküket az idők méhe, és ilyenek mind az érzékelhető jelenségek, főleg az élvezettel kecsegtető, fájdalommal rettentő, hiúságtól felfújt dolgok. A gondolkodó elme ítélőszéke előtt, micsoda ócska, megvetendő, mocskos, esendő, holt dolgok ezek!” A filmben ábrázolt, a mai ember cselekvéseinek alapjául szolgáló értékrend igencsak eltér ettől.
Ajánljuk:
• a gyors meggazdagodásra vágyóknak
• az igaz szerelemben hívőknek
• tőzsdeügynököknek
• akik nem félnek a kockázatvállalástól
Nem ajánljuk:
• banki hitelt felvevőknek, mert esetleg szorongást okozhat nekik a film
Esélylesők
Il capitale umano, francia-olasz thriller, 111 perc, 2013
rendező: Paolo Virzi, forgatókönyvíró: Stephen Amidon, Paolo Virzi, Francesco Bruni, Francesco Piccolo, zeneszerző: Carlo Virzi, operatőr: Jérôme Alméras, Simon Beaufils, szereplők: Valeria Bruni Tedeschi (Carla Bernaschi), Fabrizio Gifuni (Giovanni Bernaschi), Fabrizio Bentivoglio (Dino Ossola), Valeria Golino (Roberta), Silvia Cohen (Adriana Crosetti), Matilde Gioli (Serena Ossola), Guglielmo Pinelli (Massimiliano Bernaschi)
Bemutató: 2015. február 5.
Forgalmazó: Vertigo Média
Szörényi Dorottya