a rovat írásai

Elment Nepp József is

Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.

​Rekordszámú filmmel jön az idei Verzió!

Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.

Ezüst Ibolyát kapott A martfűi rém

A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.

Halálos séta a Károly-híd korlátján

Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.

Magaskultúra az Urániában

Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.

Filmrendező, aki Wittgensteinről írta a diplomamunkáját

Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.

Meglesz a szobor Piedone szülinapjára

A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.

Világkörüli útra indul a Trónok harca

Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.

A 7. évadot egymilliárdszor töltötték le

Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.

Moszkva helyett Vlagyivosztokba vitték a premier előtti vetítést

Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.

Mégsem vetítették a Miklós cárról szóló filmet

Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.

Film összes cikke »

Csak vér, veríték és könnyek

Moziajánló: Whiplash

whiplash_leadRitka intenzív moziélmény, az első jelenettől az utolsóig, a nyitó dobszólótól a székhez szögező fináléig magasan tartja a feszültséget és az utolsó percig tartogat meglepő fordulatokat. Nem csak dzsesszrajongóknak.

A fiatal dobos, Andrew bejut a legjobb New York-i konzervatóriumba. Ám ez csak a siker előszobája, az igazi áttörést az jelentené, ha Terrence Fletcher, a nagy tekintélyű tanár felfigyelne rá és bevenné a bigbandjébe, amelyekkel a versenyeket nyeri – innen már egyenes út vezet a legjobb koncerttermekig, a világhírig. És megtörténik a csoda, bekerül a kiválasztottak közé. Hamar kiderül azonban, hogy ez igencsak kétes kimenetelű dicsőség.

whiplash_plakat

Nem így képzelem a zene, a művészet megszületését. A dzsesszét, amelyhez óhatatlanul némi szabadság, öröm, felszabadultság asszociációja társul, pedig különösen nem. A film fiatal hőse nem kerget fennkölt célokat, számára az egész egy becsvágyó projekt, melynek célja, hogy hangszerén a „ világ legjobbja” legyen, a következő „nagy”. Az odáig vezető út egy extrém sportteljesítményhez hasonlítható, miként a film is a sportfilmek sémáját követi. Küzdelem folyik itt életre-halálra: a cél a hangszer, a tanár, önmaga legyőzése, a határok kiterjesztése a lehetségesig és azon túl. Megszállottan, fanatikusan, minden másról lemondva, magánéletét és testi épségét is feláldozva. Háttérbe szorul minden más: a család, az őt egyedül felnevelő apa és a bontakozó, de a cél elérését hipotetikusan hátráltató, ezért hirtelen lezárt kapcsolat.

whiplash

Fletcher, a tanár és zenekarvezető hozzá hasonlóan megszállott és egy célja van az életben: felfedezni valakit. Az izmos, kopasz, mindig feketébe öltözött tanár nem épp művészlélek, sokkal inkább emlékeztet egy kiképzőtisztre mind szókincse, mind módszerei tekintetében (sokan Kubrick Acéllövedékének szadista Hartman őrmesterét fedezik fel benne). Nem derül ki, hogy miért lett ilyen és az sem, hogy mire alapozódik feltétlen tekintélye és elfogadottsága a tanulóifjúság körében.

whiplash

Ami azért meglepő, mert állandó rettegésben tartja, terrorizálja zenekarának tagjait, akik szó nélkül tűrik, elismerik ezt. A lelki és fizikai hadviselés kifinomult eszköztárát veti be a durva verbális megszégyenítéstől a székhajigálásig. További pedagógiai eszközei a vakfegyelem, a bizalommal való visszaélés, az emberek megalázása és kijátszása egymás ellen. Szélsőséges esetben, egyfajta fordított Holt költők társaságaként, az őrületbe, az öngyilkosságba hajszolja kiválasztottait. Persze eljön a filmben egy pont, ahol elmagyarázza, hogy miért teszi mindezt.

A film nagyon hatásosan jeleníti meg tanár és tanítvány egymásra találását egyfajta önpusztító perfekcionizmusban. Minél inkább hangoztatja a mester, hogy a tanítvány tehetségtelen dilettáns, az annál eltökéltebben akar bizonyítani, neki, a világnak, önmagának. Hogy beválik-e a sikerrecept, szentesíti-e a cél az eszközt? Születhet-e nagy művész az erőszakból? Sok és még több gyakorlás teszi-e a zsenit? Mindenki maga döntheti el, ha végignézi a filmet.

whiplash

Ritka intenzív moziélmény, annyi bizonyos. Az első jelenettől az utolsóig, a nyitó dobszólótól a székhez szögező fináléig magasan tartja a feszültséget és az utolsó percig tartogat meglepő fordulatokat. A zene és a vágás tökéletes harmóniája szintén nagy élmény. (Itt szúrom közbe: számomra új volt, hogy a rendkívül sokféle mai dzsesszben a régivágású, hagyományos bigband műfaj csinálná ma is a királyokat – de a filmen valóban nagyon hálás dolog ezt a műfajt megjeleníteni.)

Damien Chezelle önéletrajzi elemeket is tartalmazó első nagyjátékfilmjéhez nem talált támogatókat, ezért először rövidfilmet készített belőle. Miután ezzel megnyerte a Sundance fesztivált, készülhetett el a nagyjátékfilm, amely a közönség kedvence lett nem csak a Sundance-on, de a mi miskolci Cinefestünkön is. Diadalmenetét nem kizárt, hogy az Oscar-osztón teljesíti majd be, ahol öt kategóriában jelölték, köztük a legjobb filmért járó díjra. A fiatal Miles Teller is nagyot alakít (és saját maga dobol) benne, de a film legnagyobb felfedezése  mondanom sem kell – a szadista tanárt alakító J.T. Simmons, aki eddig jobbára másodhegedűs szerepeket alakított. Már csak miatta is érdemes megnézni ezt a filmet.

Ajánljuk:

• azoknak is, akik nem szeretik a dzsesszt
• akiknek tetszett a Fekete hattyú
• zenészeknek
• pedagógusoknak

Nem ajánljuk:
• akik Waldorf iskolába járatják a gyerekeiket
• akiket zavar némi hatásvadászat


Whiplash
színes, feliratos, amerikai dráma, 107 perc, 2014
rendező, forgatókönyv: Damien Chazelle, operatőr: Sharone Meir, zene: Justin Hurwitz, vágó: Tom Cross, szereplők: Miles Teller (Andrew Neyman), J.K. Simmons (Terence Fletcher), Melissa Benoist (Nicole), Austin Stowell (Ryan), Paul Reiser (Jim)
Nate Lang (Carl)

Bemutató: 2015.02.05.
Forgalmazó: InterCom

Löwensohn Enikő

• Publikálva: 2015.02.06. 07:10 • Címke: moziajánló