Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.
Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.
A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.
Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.
Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.
Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.
A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.
Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.
Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így
akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a
népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.
Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.
Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.
Ebből a produkcióból a benne elhangzó slágeren kívül nem sok maradt meg a köztudatban. Az viszont, akármilyen butuska szám is, még ma is megszólal itt-ott. A felejtés azonban nem az alkotók tehetségén múlott, hanem a történelem viharain, ami a filmnek jó egynegyedét talán örökre elsodorta. Ami megmaradt, az viszont makulátlan, hiszen a kameranegatívról van szó, mégis tele van megfejtésre váró részletekkel a produkció, ami talán a zsidótörvények szankcióját megelőző utolsó magyar film volt.
Az Erdélyből Budapestre származott Indig Ottó, bár ismert színpadi szerző volt a harmincas években, mégsem jegyzett sok filmforgatókönyvet. Ezen a kissé furcsa című vígjátékon, a 13 kislány mosolyog az égre címűn kívül leginkább az egy évvel korábbi Torockói menyasszonyt érdemes megemlíteni, aminek története a zsidó származás körül forgott. Noha ebben a filmben szó sincsen ilyesmiről, mégis emlékezetes abból a szempontból, hogy ennek előkészítésekor a gyártóknak még nem kellett figyelembe venniük az akkortájt a parlamentben megszavazott fajvédő törvényeket. A főszereplők között három olyan színész is volt, akiket szinte ekkor látott utoljára a moziközönség; Ráday Imrének konkrétan filmamorózói karrierjét törte derékba az embertelen törvény. Az ő egyéni, elegáns, társalgási darabokban csiszolódott stílusa az ötvenes évek színdarabjaiba és filmjeibe sem fértek bele, így egészen a hatvanas évekig kellett várnia, amikor is karrierje másodvirágzását élhette.
A zsidótörvénnyel párhuzamosan a kultusztárca a filmes szaklapok megjelenését is nagyban korlátozta, sőt egyenesen átszervezte azt, és csupán néhány periodikát életben hagyva, a szakmai kommunikációt az 1939 februárjában megindult Magyar Filmre bízta. Ezt a lapot a nem sokkal azelőtt felállított Színház- és Filmművészeti Kamara hozta létre és üzemeltette egészen a nyilas hatalomátvétel napjáig. A többi szaklap megszüntetése és ennek létrejötte között azonban jó néhány hetes űr tátong, amit nem könnyű kitölteni. A 13 kislányt éppen ebben az időszakban mutatták be, így a részletes kritikák és a mozik úgynevezett „műsorkötőinek” szánt ismertetések elmaradtak, és mivel a filmnek éppen az első tekercse nem maradt fenn (amelyen a főcím is volt), a mai napig nem tudni olyan alapadatokat, hogy például ki fényképezte a filmet, ki vágta, ki volt a hangmérnök, a díszlettervező...
Két tekercs képnegatívon és egy felvonásnyi hangon kívül elveszett még a film forgatókönyve is, és a MaNDA fantasztikusan gazdag fotótárában is csak egy fényképet őriznek a filmből. A Hangosfilm gyűjteményében szerencsére van még további kettő, de a forgatás munkafolyamatát megörökítő úgynevezett werkfotókról senkinek sincsen tudomása. Plakátokból is csak egy hosszúkás „rácsplakátot” őriznek a Széchényi Könyvtárban, a filmet népszerűsítő szórólapból pedig szintén egy példány van, rövid tartalmi ismertetéssel, a MaNDA filmarchívumában. A cselekmény – amely a filmen 10 percnyi sötétséggel kezdődik, majd hirtelen „meggyógyul”, majd a közepén tíz percen át hang nélkül zajlik a cselekmény, végül pedig az utolsó tíz perc is csak hangban élvezhető – tartogatott fehér foltokat a mostani archiváláskor. A féloldalas sillabusz eredeti tartalomismertetése a sok csak látható vagy csak hallható jelenet értelmezésére nemigen adott magyarázatot. Még szerencse, hogy fennmaradt a film előzetese, aminek segítségével a hiányokból sikerült némi hangfoszlányt visszavarázsolni a digitális változat megfelelő helyeire, ezzel is értelmezhetőbbé téve a könnyű nyári vígjátékot. A produkció adatlapján így is található az utolsó tekercsnek olyan része, ahol nem tudni pontosan, mi történik a zenekíséret alatt. Az ilyen, csak hangban fennmaradt részekre viszont sikerült beilleszteni azt a fennmaradt néhány fényképet, amelyek egészen biztosan ezeket a jeleneteket ábrázolják.
Alkotók |
A film alapos, és mindenre kiterjedő feltárása során felderített összefüggéseket, furcsaságokat és forgatási bakikat a Hangosfilmen, a 13 kislány adatlapjának Érdekességek rovatában összegyűjtöttük, csakúgy, mint minden apró dolgot, ami erről az 1938 nyarának végén forgatott vígjátékról ma kideríthető. Még a filmben szereplő mozi épületét is sikerült megtalálni! És ha már szerepelt is a filmben ez a pestújhelyi filmszínház (amelyről egyébként az is kiderült, hogy műsorán ekkor éppen az „első sexuális film” volt), elkészítettük adatalapját is a Hangosfilm Mozilexikonjában. Főcím híján nem volt könnyű, de a szereplők közül is csaknem mindenkit sikerült beazonosítani.
Volt, akit csak a hangja alapján, mivel jelenete a filmnek éppen olyan részére esett, ahol a képnegatív elveszett. Bajban egyedül csak magával a 13 kislánnyal voltunk, de mivel sokuknak itt látható statisztaszerepét később komolyabb munkák követték, egy részük neve ismert: pl. a 24 éves Fónay Mártáé, Adorján Éváé, Simon Zsuzsáé. A többiekről azonban semmit sem tudunk. Ezen a képen is csak a középen álló Somló Valit sikerült beazonosítani, a többi három lány ismeretlen marad, hacsak az olvasók nem azonosítják be. Sosem lehet tudni, hátha valakinek a nagymamája az?
Kurutz Márton