Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.
Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.
A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.
Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.
Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.
Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.
A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.
Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.
Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így
akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a
népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.
Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.
Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.
Timbuktu – nevének hangzása alapján mesebeli hely, a nomád tuaregek alapította város, oázis és kereskedelmi központ a nyugat-afrikai Maliban. A 16. században élte fénykorát, ekkor százezer lakosával nemcsak kereskedelmi, de tudományos és kulturális központként is jelentős volt, híres könyvtárral, iszlám egyetemmel, mecsettel. A 19. század végén francia gyarmat lett, 1960-ban alakult köztársasággá. A mára elszegényedett, aszály sújtotta városban 2012-ben helyi dzsihádista lázadók vették át a hatalmat és alapítottak senki által el nem ismert iszlám államot.
Kidane, a tuareg pásztor, feleségével, kislányukkal és egy nevelt pásztorfiúval a városon kívül laknak, a homokdűnék között, a sivatagban. De ide is elér a várost uraló szélsőségesek keze: az asszonyt fel-felkeresi az egyik parancsnok, de csak akkor, amikor a férje távol van. Szomszédaik, barátaik már mind elköltöztek, ez a házaspár is fél, de a családfő nem akar elmenni: „nem lehet örökké menekülni” – mondja. Nyolc tehenük és néhány kecskéjük van, de szőnyegekkel kibélelt sátruk felett csillagok milliárdja ragyog, este együtt énekelnek. Elégedettek és boldogok, de ezt a harmóniát veszély fenyegeti. Egy napon a pásztorfiú kedvenc tehene, GPS tönkreteszi az egyik helyi halász hálóját, mire az megöli az állatot, ami katasztrofális események sorát indítja be.
Abderrahmane Sissako, a mauritániai rendező Maliban nőtt fel. A film ötletét tulajdonképpen egy megkövezés híre indította el benne, amikor egy harmincas, kétgyerekes házaspárt végeztek ki ilyen barbár módon, csak mert nem voltak összeházasodva. (A filmben, mintegy mellékesen, ez a szál is megjelenik). A rendező nyilatkozata szerint fontos, hogy ezt megmutassa a világnak, hogy egy gyereknek se kelljen még egyszer végignéznie, hogy a szülei azért halnak meg, mert szeretik egymást. Ebből a felkavaró, és fontos filmből a néző megtapasztalhatja, hogy milyen a mindennapi élet az iszlám szélsőségesek által uralt világban.
A katonák lakosságra kényszerített törvényeiket hangosbemondón hirdetik ki, több nyelven. Jelképes és szó szerinti értelemben sem értik egymást, egy sajátos keveréknyelvet használnak a helyi törzsi nyelvekből és angol, francia szavakból. Tilos a zene, a tánc, a dohányzás, a labdázás. Zenélésért korbács jár – tragédia egy olyan országban, melynek csodálatos zenéje világhírű (Salif Keita, Ali Farka Touré, Rokia Traoré, Amadou & Mariam mind innen származnak). A nőknek zoknit és kesztyűt kell viselniük, ha kilépnek az utcára, természetesen talpig lefátyolozva. Az igazságszolgáltatást az egyházi bíróság, a saria megfellebbezhetetlen ítélete jelenti.
Ez a film azonban nem az akciófilmek kíméletlen, szótlan terroristáiként láttatja a szélsőségeseket, hanem ellentmondásaikat, képmutatásukat ragadja meg: vezérük titokban cigarettázik és más felesége után vágyik, az edzőcipős, Kalasnyikovos harcosok Messiért és Zidane-ért rajonganak. Állandóan az iszlámra hivatkoznak, de cipővel és fegyverrel nyomulnak be a mecsetbe, vallásuk alapvető előírásait sem betartva. Törvényeiket ismételgetik, de zavar támad, amikor istent dicsőítő vallásos dal szűrődik ki az egymáshoz tapadt sivatagi házakból. És egyáltalán, honnan jönnek a hangok? Mi a teendő akkor, ha egy rap-énekes a kamera előtt önkritikát gyakorol, de nem elég őszintén?
A film elején a harcosok szórakozásból egy antilopot űznek a sivatagban, majd ősi, törzsi faszobrokra lövöldöznek puszta kedvtelésből. Fel sem merül bennük, hogy a saját múltjukat, kultúrájukat teszik tönkre. Meghökkentő jelenet, amikor a gyerekek focilabda nélkül fociznak – a korombeli filmbarátok utoljára a Nagyításban láthattak ilyet, de ami ott artisztikus szimbolika volt, itt a megvalósult szürreália. Ahol halálosan komolyan kell venni azt a parancsot, hogy halat árulni csak kesztyűben, hajat mosni pedig fejfedőben szabad.
Sissako megmutatja a lakosság ellenállási kísérleteit is: egy árus a piacon megtagadja, hogy kesztyűt viseljen, egy anya próbálja lányát megvédeni a kényszerházasságtól – pillanatfelvételek, felvillanó sorsok ezek, a történések kimenetele (a középpontban álló családi szálat kivéve) nem derül ki. A precízen megkomponált képek (sohasem látjuk a festői várost egyben, csak részleteket) szentimentalitás és egzotikum nélkül ábrázolnak. Szereplőinek metakommunikációját, reakcióit nehezen olvassuk le a látszólag egykedvű arcokról. De a záróképen a kislány arckifejezését mindenki érteni fogja.
Nagy szerencse, hogy ezt a filmet Oscar-díjra jelölték. Már maga a jelölés is sokat tesz azért, hogy a világ megtudja, milyen az élet az iszlamisták uralma alatt. Timbuktut 2013-ban európai intervencióval felszabadították, de a nemzetközi dzsihádisták egyik központja továbbra is Maliban szerveződik.
Ajánljuk:
• az artmozi kedvelőinek
• akik megértőek a vallási fanatizmussal szemben (mert soha nem késő)
Nem ajánljuk:
• aki Afrikát illetően megmaradna a színes prospektusok világánál
Timbuktu
francia-mauritániai filmdráma, 97 perc, 2014
rendező: Abderrahmane Sissako, forgatókönyvíró: Abderrahmane Sissako, Kessen Tall, operatőr: Sofian El Fani, szereplők: Abel Jafri (Abdelkerim), Kettly Nöel (Zabou), Ibrahim Ahmed (Kidane), Toulou Kiki (Satima), Layla Walet Mohamed (Toya), Mehdi A.G. Mohamed (Issan), Hichem Yacoubi (dzsihádista)
Bemutató: 2015. február 12.
Forgalmazó: Vertigo Média
Löwensohn Enikő