Egészen előkelő helyen van Magyarország a régióban az unió digitális könyvtárába való feltöltések számát tekintve. A 2008-ban induló Europeana Közép-Kelet európai feltöltői között Ausztria mögött a második helyen állunk az egymilliót jócskán meghaladó anyaggal.
Csaknem 4000, Rómáról készült 16-20. századi történelmi ábrázolást, köztük festményeket, nyomtatványokat és rajzokat digitalizált és tett közzé a világhálón kutatók egy csoportja.
Elkészült a közgyűjteményi digitalizálási stratégia, amelynek célja biztosítani a közgyűjteményi tartalmak minél szélesebb körű, akadálytalan hozzáférését a kultúrafogyasztók számára.
A Norvég Nemzeti Könyvtár digitalizálja a nigériai irodalmat egy olyan példa nélkül álló konstrukció keretében, amely a felek reményei szerint mintaként szolgál más országok számára is, és segít létrehozni egy önálló afrikai digitális könyvtárat.
Magyar Október címmel készített az Országos Széchényi Könyvtár (OSZK) szabadon elérhető online adatbázist, amelyen keresztül az 1956-os forradalomról fennmaradt fotókat és mozgóképes anyagokat az események helyszíneihez rendelve térképen böngészhetik az érdeklődők, valamint elérhetik a Szabad Európa Rádió magyar osztályának archív hanganyagait is.
Alapos vizsgálatok után Rembrandtnak tulajdonított egy tulajdonában lévő állatrajzot a braunschweigi Herzog Anton Ulrich Múzeum.
Ezentúl szabadon letölthetők és felhasználhatók azok a digitalizált fotók, amelyek a New York-i Metropolitan Múzeum gyűjteményének egy jelentős részéről készültek – jelentette be az intézmény.
A Vatikán legféltettebb kincsei is megcsodálhatók a Vatikáni Múzeumok teljesen megújult és modernizálódott honlapján, amelyet most mutattak be a sajtónak.
A British Library Endangered Archives programja legújabb támogatásának köszönhetően egy moldvai cigány közösség családi hagyatékanyagát böngészhetjük online.
Az Endangered Archive projektjeiről már korábban is tudósítottunk. Egyik legutóbbi vállalkozásuk keretében régi burmai negatívokat digitalizáltak és tettek nagy felbontásban elérhetővé. A szocialista Burma életébe bepillantást nyújtó fotók ritka kuriózumnak számítanak.
Most már nem csak magyar forrásokat, hanem az angol nyelvű dokumentumokat és forrásanyagokat is tanulmányozhatjuk online.
A 2010 őszén alakult Fortepan fotótörténeti portál már nem csak digitálisan ment fotókat, hanem a való életben is.
A Fortepan kezdetben csak a szervezői által gyűjtött analóg fényképek digitális változatát mutatta be. Aztán gyorsan kialakult egy közösség is a képgyűjtő portál köré, melynek tagjai megfejtésekkel viszik közelebb a nagyközönséget a képeken látható helyekhez, emberekhez. Egyre többen tartják saját ügyüknek, hogy a Fortepan számára kölcsönadják családi fotógyűjteményüket, hiszen egyrészt a Fortepan ingyen digitalizál belőlük, másrészt így számos hasonló, az adott korban keletkezett fénykép kontextusában lehet nézegetni és rokonoknak, barátoknak büszkén mutogatni azokat. A Fortepan szinte kizárólag önkéntesek munkájával, adományokból származó szkennerekkel működik. Egyre inkább missziójának tekinti, hogy a kevésbé ismert levéltárak képes gyűjteményeinek egy részét is hozzáférhetővé tegye a közönség számára.
Az UVATERV Rt. székháza az akkor még romos épületű Vigadó mellett, 1954-ben (fotó: Nagy Gyula/Fortepan)
A Fortepan önkéntes közössége most a való életben is segített egy felbecsülhetetlen értékű fénykép- és mozgóképgyűjtemény megmentésében. 2015. március 12-én az 1996-ban privatizált UVATERV Rt. képdokumentációs gyűjteménye, amelyet egy Dombóvári úti irodaházban tartottak, egy rövidzárlat útján keletkezett tűzeset áldozatául esett. A vállalat kb. 32 ezer darabot számláló gyűjteménye hamar lángra kapott, ami nem csak a magyar középítkezés évtizedes dokumentációjának pusztulását jelentette, hanem egy hosszú ideje tartó, sikeres tárgyalási folyamatot is hiábavalóvá tett: a Fortepannak nemrég sikerült megegyezni az UVATERV archívumával, hogy az archívum egy részét digitalizálják és közkinccsé teszik. Mivel hamar kiderült, hogy nem minden égett el, egy részük „csak” károsodott, a Fortepan azonnal felhívást tett közzé, melynek eredményeképpen csaknem 100 önkéntes szállt be a szombat reggeli mentőakcióba. Szakemberek irányításával a lelkes jelentkezőknek sok fotót és mozgóképes anyagot sikerült megmenteniük.
A szombat délelőtt az épület előtt összegyűlt önkéntesek, az el nem égett, illetve az oltáskor megrongálódott fotónegatívokat és mozgóképes anyagokat Tamási Miklós és Kincses Károly útmutatása szerint mentették: ki fürdőkádban mosta, ki edénybe, ruhaszárítón vagy asztalon szárítgatta a fennmaradt képeket. A főképp 1956 utáni fotókat az UVATERV munkatársai akkurátusan sorszámozva tárolták, ami a későbbi időrendi rekonstrukcióban nagy segítséget lesz.
A Hangosfilm blog és a MaNDA munkatársa, Kurutz Márton is filmet mentett. Az utolsó képen már látható, hogy megmenthetőek a pótolhatatlan filmek a metróépítésről, a pályaudvarok és hidak korszerűsítéséről (fotó: a Hangosfilm facebook-oldala)
A mentésben részt vett Kurutz Márton, a MaNDA és a Hangosfilm munkatársa, illusztrációként az ő képeit közöljük. A fennmaradt fotókat a közeljövőben a Fortepan közli, a megmentett mozgóképes anyagok pedig a MaNDA gyűjteményébe kerülnek.
mandarchiv.hu