A fotóművész első magyarországi
kiállítása.
Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.
Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.
Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.
Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.
Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.
A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.
Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.
Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.
Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.
Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.
Ujházi 1940-ben született abban a városban, amely nemsokára a hadak átjáróházává lett. A művész még jól emlékszik a bombázásokra, a család (hivatalnok apa és kalapkészítő anya) bakonyi menekülésére. De ettől függetlenül ez a város volt 75 éven keresztül az otthona, talán csak az a hat esztendőt (1960-66) kivéve, amikor a Képzőművészeti Főiskolára jár, Bernáth Aurél osztályába. Akitől saját bevallása szerint az atmoszférát, a levegőt és tágasságot kapta útravalóul.
Jellasics futása
Ujházi nem ment messze, hiszen Székesfehérvár csak egy óra a fővárostól vonattal. Az, hogy megnézte a ’68-as Párizst, vagy éppen 1991-ben Rómát, majd New Yorkot is, nem azt jelenti, hogy ne Fehérváron, vagy a közeli Nadapon érezné magát a legjobban a bőrében. Nadapon, ahová a hatvanas évek végétől jár „lombképeket”, Ujházi-féle impresszionalizmust festeni. Amiken látszik is a festés önfeledt élménye, mert az már a főiskolán kiderül, hogy Ujházi nagyon szeret festeni. Első meghatározó műtermi munkája, az 1973-as Jellasics futása is erről tanúskodik (a fehérvári Szent István Király Múzeum jóvoltából érkezett most a születésmapi tárlatra).
Bormérhetés
Ezen a képen ott kopogtat már minden, amit később Ujházi produkál. A gyermekrajzokra, barlangi ábrázolásokra hasonlító figurák, a naplószerűen elbeszélt, valahonnan valahová tartó történetek, a figurális absztrakció. A művésznek ez a 13. kiállítása a Várfokban a galéria indulása óta. Most közel ötven év munkájába nyújtanak bepillantást, hangsúlyozottan a teljesség igénye nélkül. Mert Ujházi a nagy élvezettel folytatott festészet mellett rengeteg grafikát, asszamblázst és kerámiát is készített.
Ember a Holdon
Így ízelítőt kaphatunk csak az „ügyiratgrafikákból”, amikor mondjuk egy 19. századi, a vármegye által kiállított bormérési engedély, vagy szolgabírói jelentés margójára rajzol. Itt van néhány darab azokból a méretes kerámiaszobrokból, átlátható agyagemberekből, amelyek első példányai még 1973-ban, az egervári művésztelepen készültek. És itt vannak a műteremben jórészt talált tárgyakból (a 2008-as Ember a Holdon című doboz központja egy réges-régi üst kopott fa deszkákból összetákolt kör alakú fedele), a hetvenes évektől összepiszmogott kedves dobozmunkák, asszamblázsok, amik mint kicsi színpadok mutatják meg Ujházi lelki dolgait. A legbelső teremben pedig néhány friss „lombkép” várja az érdeklődőt a nadapi munkák közül. Hiába, kicsi a hely, ezért is van ez a „teljesség igénye nélkül”.
Nadap
Nekünk pedig csak egy dolgunk maradt: gratulálni, és jó egészséget kívánni a művésznek. Mert jók a képek, a dobozok, minden, ami keze alól kikerült.
Pálffy Lajos
Ujházi Péter: UJHÁZI 75
Várfok Galéria
2015. február 20. – 2015. április 18.