a rovat írásai

Elment Nepp József is

Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.

​Rekordszámú filmmel jön az idei Verzió!

Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.

Ezüst Ibolyát kapott A martfűi rém

A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.

Halálos séta a Károly-híd korlátján

Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.

Magaskultúra az Urániában

Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.

Filmrendező, aki Wittgensteinről írta a diplomamunkáját

Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.

Meglesz a szobor Piedone szülinapjára

A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.

Világkörüli útra indul a Trónok harca

Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.

A 7. évadot egymilliárdszor töltötték le

Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.

Moszkva helyett Vlagyivosztokba vitték a premier előtti vetítést

Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.

Mégsem vetítették a Miklós cárról szóló filmet

Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.

Film összes cikke »

A Saul fiában a nézők képzelőerejét akarták használni

Cannes 2015

canneslead

A nyelvi, a vágási és a filmezési kérdéseket illetően is ötéves csapatmunka eredménye a Saul fia című film, amely nem a képekre, hanem a nézők képzeletére támaszkodva kívánja bemutatni az auschwitzi koncentrációs táborban másfél nap alatt játszódó történetet – mondta Nemes Jeles László a cannes-i fesztiválon tartott sajtótájékoztatóján.

A Saul fia – egyetlen kelet-európai és egyetlen első filmként – 18 filmmel versenyez az Arany Pálmáért, amelynek átadója május 24-én lesz.

A film forgatókönyvét a Franciaországban történelem szakon végzett rendező a francia Clara Royer-val közösen írta egy tíz éve olvasott könyv alapján, amelyet a Sonderkommando tagjai által titokban írt és haláluk előtt elrejtett tekercsekről szól. Ők voltak azok a zsidó foglyok a koncentrációs táborban, akiknek a gázkamrákban megölt emberek tetemeit kellett eltakarítaniuk és elégetniük a krematóriumokban. Elszigetelten éltek a többi fogolytól, és miután néhány hónapig dolgoztatták, rendszeresen likvidálták őket. A rendező szerint a szövegek nagyon felkavaróak, de tárgyszerűek, olyan emberek tollából, akik tudták, hogy őket is meg fogják ölni.

A film főhőse a képzeletbeli magyar Saul Auslander, a Sonderkommando egyik tagja, aki egy kisfiú tetemében saját fiát véli felfedezni és innentől kezdve egy cél vezérli: megadni a végtisztességet a fiának. A film másfél nap történetét meséli el egyetlen emberre koncentrálva, aki a film elején érzelmileg már teljesen kiüresedett a hónapok óta tartó munkától.

Ellentétben a korábbi holokausztfilmekkel, a rendező nem szép vagy klasszikusan érzelmes filmet szeretett volna csinálni, hanem az volt a célja, hogy a néző végigkísérje a főhőst a történet 36 órájában, mindenféle történelmi távolság vagy értelmezés nélkül. Nemes Jeles László meggyőződése, hogy nem lehet úgy megmutatni a holokausztot filmen, ahogy azt eddig tették, ezért elsősorban nem a képekre, hanem a nézők képzeletére kívánt támaszkodni.  
   
A film operatőrével, Erdély Mátyással közösen találták ki a képi világot, amelynek a lényege az volt, ogy „nem fogják megmutatni azt, amit lehetetlen megmutatni”. Az operatőr elmondta, hogy ennek érdekében kizártak minden olyan elemet, amely a történet szempontjából nem volt lényeges. Nem tartották szükségesnek a környezetet vagy a történelmi kontextust bemutatni, kizárólag Saul történetét követi a kamera is, képileg csak az ő történetére koncentrál.
    
A főszerepet Röhrig Géza amatőr színész-költő játssza, aki filmrendezőként végzett Szabó István osztályában a Színház- és Filmművészeti Főiskolán, 15 éve New Yorkban él, ott ismerte meg Nemes Jeles László. Röhrig Géza egy újságírói kérdésre elmondta, hogy a Sonderkommando tagjai is áldozatok voltak, ők maguk nem vettek részt az emberek megölésében, kényszerítették őket a holttestek eltakarítására, ezért nem fogadható el az a sokak által mai napig hangoztatott álláspont, miszerint kollaboránsok voltak.  
  
Sipos Gábor producer arról beszélt, hogy sem Franciaországban, sem Izraelben nem sikerült koprodukciós partnert találniuk a film megvalósításához, amelynek oka szerinte elsősorban a film témája volt, amelyet „kockázatosnak” tartottak a külföldi partnerek. Az alkotást végül 321,6 millió forinttal támogatta a Magyar Nemzeti Filmalap, amely a Laokoon Filmgroup gyártásában és a VisionTeam koprodukciójában készült a New York-i Claims Conference közreműködésével.

Két nappal a bemutató után az egyik legjelentősebb amerikai forgalmazó, a Sony Pictures Classics megvette a film észak-amerikai forgalmazási jogait. A szerződést a film nemzetközi forgalmazója, a francia Films Distribution írta alá a cannes-i filmvásáron a Sony Pictures Classics amerikai céggel, miután több komoly ajánlatot is kapott a megvételre. Nemes Jeles László elmondta: a nemzetközi forgalmazó olyan sok megkeresést kapott, hogy „ki kellett kapcsolnia a telefonját”. Az amerikaiak díjesélyesnek érzik az alkotást a jövő évi Oscar-gálán, és ezt kívánják előkészíteni a film megvásárlásával – tette hozzá a rendező.

MTI/mandarchiv

• Publikálva: 2015.05.15. 16:41 • Címke: cannes-i filmfesztivál, hír