a rovat írásai

Elment Nepp József is

Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.

​Rekordszámú filmmel jön az idei Verzió!

Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.

Ezüst Ibolyát kapott A martfűi rém

A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.

Halálos séta a Károly-híd korlátján

Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.

Magaskultúra az Urániában

Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.

Filmrendező, aki Wittgensteinről írta a diplomamunkáját

Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.

Meglesz a szobor Piedone szülinapjára

A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.

Világkörüli útra indul a Trónok harca

Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.

A 7. évadot egymilliárdszor töltötték le

Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.

Moszkva helyett Vlagyivosztokba vitték a premier előtti vetítést

Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.

Mégsem vetítették a Miklós cárról szóló filmet

Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.

Film összes cikke »

A cannes-i fesztivál eddigi három esélyese

canneslead

Megkezdődtek a találgatások a díjakról a félidejéhez érkezett cannes-i fesztiválon, ahol az újságírók körében eddig három alkotás, köztük Nemes Jeles László Saul fia című filmje emelkedik ki a mezőnyből.

A francia és a nemzetközi filmes szaklapok pontozási listáin is Todd Haynes vasárnap este bemutatott Carol című filmje került az élre, amely egy 1950-es években játszódó leszbikus szerelmi történtet dolgoz fel Cate Blanchett Oscar-díjas ausztrál színésznővel a főszerepben. A Variety filmes szaklap a francia sajtóhoz hasonlóan a szereplők belső lelki világa rezdüléseinek finom érzékeltetése miatt dicsérte az alkotást.


Egy részlet a Carolból

A nemzetközi kritikusok körében a fesztivál kezdetén bemutatott és óriási visszhangot kapott magyar alkotás, a 38 éves Nemes Jeles László első filmje került a második helyre. Az auschwitzi koncentrációs táborban játszódó film főszerepét alakító Röhrig Gézát pedig továbbra is a legjobb férfi alakítás díjára tartják esélyesnek. A zsidók gázkamrákba terelésére és a holttestek eltakarításra kényszerített foglyokról, a Sonderkommando tagjairól szóló film végig a főhőst követi úgy, hogy az áldozatokat nem mutatja, s a hanghatásokkal, halálkiáltásokkal, lövésekkel, nyögésekkel a nézők képzeletére támaszkodva idézi meg a megmutathatatlant. A Guardian brit laphoz hasonlóan a legtöbb kritikus szerint a magyar alkotás az első olyan film, amely választ ad arra a művészi kérdésre, hogyan lehet a holokausztot filmen ábrázolni.


A Saul fiának mindenki drukkol

A francia kritikusok viszont egyöntetűen a 2001-ben Arany Pálmát nyert Nanni Moretti Anyám című önéletrajzi ihletésű filmjét kedvelik a legjobban, a külföldi újságírókat viszont megosztotta az olasz alkotás. A versenyprogram meghívást kapott öt francia filmből az elsőt, Mainwenn Mon Roi (Királyom) című filmjét vasárnap este mutatták be. A Vincent Cassel és Emmanuelle Bercot főszereplésével készült önpusztító szerelmi történet nem győzte meg a kritikusokat. A második francia versenyfilmet, Stéphane Brizé La Loi du marché (A piac törvénye) című dokumentarista stílusú, hosszú snittekkel forgatott alkotását hétfőn mutatták be, a rendező állandó színészének számító Vincent Lindonnal a főszerepben, aki egy munkanélküli családapát alakít. Hosszan tartó keresés után a főhős Thierry áruházi biztonsági őrként talál munkát, de ott a leépítésre készülő vezetőség a kollegái utáni kémkedéssel bízza meg. A realista módon forgatott filmben a legtöbb szerepet amatőrök alakítják. „Az ilyen helyzetek durvaságát akartam megmutatni, nem azért, mert durva emberek hozzák létre, hanem éppen azért, mert a rendszer nagyon durva tud lenni. Amikor a munka világa hitvánnyá tesz egy embert, akkor már etikai kérdések merülnek fel” – hangsúlyozta a rendező a bemutató előtti sajtótájékoztatón.


Nanni Moretti Anyám című filmje ugyancsak elnyerte több kritikus tetszését

A norvég Joachim Trier angolul forgatott versenyfilmjét hétfő este mutatják be. A Hangosabb, mint a bombák olyan világsztárok főszereplésével készült, mint Jesse Eisenberg, Amy Ryan és Isabelle Huppert. Ez utóbbi egy háborús sajtófotóst alakít, akinek öngyilkosságával férje, felnőtt fia és kamaszfia egyedül maradnak. A film az anya halála után három évvel játszódik, s a három férfi érzelmeinek szemszögéből vizsgálja a család életét visszaemlékezéseken keresztül. „Többszólamú történetet akartam elmesélni egy családról, amelynek tagjai másképp élték meg ugyanazt az eseményt” – mondta a 41 éves rendező, akinek ez a harmadik filmje, amelyet a cannes-i fesztiválon mutatnak be. A film érdekessége, hogy nem időrendben meséli el a történetet, hanem felváltva követi a négy szereplőt, köztük az anyát is, aki időnként fantomként, máskor a férfiak álmaiban visszatér. A visszaemlékezésekkel pedig a szereplők lelki világának megértését segíti a rendező. „Ez egy olyan szabad forma, amellyel behatolhatunk mindegyik szereplő lelkébe, visszapörgethetjük az időt mindenki emlékezetében” – mondta Trier.

MTI

• Publikálva: 2015.05.19. 09:25 • Címke: cannes-i filmfesztivál