a rovat írásai

Elment Nepp József is

Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.

​Rekordszámú filmmel jön az idei Verzió!

Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.

Ezüst Ibolyát kapott A martfűi rém

A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.

Halálos séta a Károly-híd korlátján

Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.

Magaskultúra az Urániában

Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.

Filmrendező, aki Wittgensteinről írta a diplomamunkáját

Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.

Meglesz a szobor Piedone szülinapjára

A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.

Világkörüli útra indul a Trónok harca

Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.

A 7. évadot egymilliárdszor töltötték le

Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.

Moszkva helyett Vlagyivosztokba vitték a premier előtti vetítést

Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.

Mégsem vetítették a Miklós cárról szóló filmet

Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.

Film összes cikke »

Az élet erkölcsi kérdés

Interjú Röhrig Gézával, a Saul fia főszereplőjével

canneslead

„A Saul fia a pokol epicentrumában játszódik, mindazonáltal a remény filmje” – mondta a főszerepet alakító Röhrig Géza ma, a film teltházas budapesti sajtóbemutatóját követően. Interjú.

Nemes Jeles László műve, amelyet sokan a cannes-i filmfesztivál díjesélyeseként emlegetnek, viszonylag ismeretlen nézőpontból mutatja be az auschwitzi haláltábort. A film nem árulja el, hogy mikor és hol vagyunk, de ezzel az első képsorok után azonnal tisztában van a néző. Erdély Mátyás operatőr kamerája a több mint másfél órás filmben szinte szünet nélkül követi a haláltábor Sonderkommandójának egyik tagját, Sault, akit az tép ki az apátiából, hogy azt hiszi, 14 éves fiát pillantja meg a gázkamrában meggyilkoltak között. Nemes Jeles László filmje azért „szép és okos”, mert állandóan lebegteti, hogy Saul tényleg a fiát találja-e meg. A gázkamrák halottait a krematóriumba szállító sonnerkommandósok a saját szűk világukba menekülnek, „őt meg egy olyan élmény éri, ami hirtelen kibillenti” – magyarázta Röhrig Géza.

A színész a helyzetet érzékeltetésére Benedek István Aranyketrec című könyvére utalt, amely egy pszichiátriai intézetben játszódik: a vizitre érkező orvost egy reggel az elmebetegek üvöltése helyett csönd fogadja, az egyiküknek gyermeke született, és ez olyan elementáris élmény volt a többiek számára, hogy gondozni kezdték. „Auschwitzban az a dolgok rendje, hogy tízezer embert égetnek el egy nap. Ennyi halál között az egyik mégis ki tud emelkedni, ami fantasztikus vigasz. Azt gondolom, hogy Saul boldog ember” – mondta Röhrig Géza, hozzátéve, hogy „miközben a film a pokol epicentrumában játszódik, mindazonáltal a remény filmje”. A színész szerint Saul felemelkedik a helyzethez, miközben a Sonderkommandós társai megpróbálják „lehúzni a fejüket, hogy a hullámok átvonuljanak fölöttük”. A Saul fiával az alkotók célja nem az volt, hogy bemutassák a haláltáborok életét, a kameramozgás és a történet sem erre koncentrál. A nézőt mégis mélyen megrázza a film, mert személyes történeten keresztül látjuk. „A nagy kérdés, amit a film után sokan magukban dédelgetnek: én hogyan viselkedtem volna? Az igazán nagy alkotások az ember önismeretét mélyítik el. A nézőnek önmagába kell néznie, hogy rájöjjön, arra, helyes úton jár-e, helyes módon él-e, vajon szolidáris tudott volna lenni, tudott volna Saul lenni? Nem hiszem, hogy egy informatív, tényfeltáró dokumentumfilm ezt nyújthatja. Az élet erkölcsi kérdés, a magatartás erkölcsi kérdés, egy dokumentumfilm nem tud rákérdezni olyan katartikus erővel, mint egy művészfilm vagy fikció” – fejtegette a színész.

rohrig geza
Röhrig Géza az Uránia Nemzeti Filmszínházban, a film sajtóbemutatója után (Fotó: MTI/Kallos Bea)
  
Amikor Lengyelországban élt, egy hónapon át minden nap elment az auschwitzi emlékhelyre. „A világ legnagyobb temetője, az aurában, az atmoszférában valamilyen módon ez érződik. Az ember megöregedve, a halálhoz közeledve teszi fel magának a legőszintébb kérdéseket. Én Auschwitzban úgy éreztem magam, mintha 49 millió éves lettem volna, nagyon megöregedtem ott. És a hely olyan erővel tette fel a kérdéseket számomra, hogy úgy akartam onnan kisétálni, hogy előlem az emberi élet törékenységét semmilyen fátyol nem takarhatja el. Minden pillanatban a halálra szegezett szemmel akarok élni, készen arra, hogy az életemet, annak szentségét megéljem fogalmazott a magát hívő embernek valló színész. A jelenleg a cannes-i filmfesztiválon tartózkodó rendező korábbi három rövidfilmjét is együtt forgatta Erdély Mátyás operatőrrel, aki ezúttal is részt vett a film előkészítésében. Mint mondta, az első pillanattól úgy érezte, hogy olyan produkció, amibe érdemes belefogni. „Iszonyatosan nagy rizikót vállalt, de azt gondoltam, hogy László megoldása zseniális. A témához választott filmnyelvi szótára tökéletes megoldás volt.” Az operatőr megjegyezte, hogy a rendező Türelem című kisjátékfilmje, amin együtt dolgoztak, már arra a koncepcióra épült, amire később a Saul fia is. „Gyakorlatilag a film előtanulmányának tekinthető.” A Saul fia 35 mm-es filmanyagra készült. Technikailag abból a szempontból volt nehéz az operatőri munka, mert hosszú beállításokkal dolgoztak. Erdély Mátyás szerint Nemes Jeles László ideális rendezői koncepciót talált a filmhez.

ruhrig geza molnar levente
Röhrig Géza és az Abrahamot alakító Molnár Levente (Fotó: MTI/Kallos Bea)

A forgatás Budapesten és Fóton zajlott, egy dél-budai egykori honvédségi épületet és a Sorstalanság egykori díszleteit használták a munka során. Az operatőr egy kérdésre elmondta, hogy a film befejezéséről nagy viták zajlottak, „nagyon érdekes, szép folyamat volt, ahogy a végső forma kialakult”. A Saul fia forgatókönyvét Nemes Jeles László és Clara Royer írta, a film producere Sipos Gábor és Rajna Gábor volt, a főszerepeket Röhrig Gézán kívül Molnár Levente, Urs Rechn és Zsótér Sándor alakította. A Laokoon Filmgrup gyártásában készült alkotást a Magyar Nemzeti Filmalap több mint 320 millió forinttal támogatta. A filmet a Mozinet Kft. forgalmazásában június 11-től vetítik a magyar mozikban.

MTI

• Publikálva: 2015.05.22. 16:10 • Címke: interjú