a rovat írásai

Henri Cartier-Bresson 1964-es kiállítása

A fotóművész első magyarországi kiállítása.

Ismét indul a Héttorony Fesztivál

Száz művész, kilenc kiállítás, 16 koncert, táncház, filmvetítések és irodalmi programok is várják a Héttorony Fesztivál közönségét november 9. és 20. között Budapesten, Csíkszeredán, Kolozsváron, Szigetváron, Bécsben, Makón, Zalaegerszegen, Pakson és Siófokon.

Kós Károly Ankarában

Kós Károly-kiállítás nyílt csütörtökön a török fővárosban található Ankara Egyetemen az ankarai magyar nagykövetségnek az 1956-os forradalom és szabadságharc közeledő emléknapja alkalmából rendezett háromnapos eseménysorozata keretében.

Böcklin és a Halottak szigete

Arnold Böcklin festményét, a Halottak szigetét hosszú éveken, évtizedeken át használták illusztrációként a gimnáziumi irodalom tankönyvekben. És még ama szerény méretben, csapnivaló kivitelben is hatott a kép, hangulata alá kerülhetett a könyvet csak felületesen átlapozó, az irodalomra és a képzőművészetekre immunis fiatal is. A 190 éve született Böcklin képének hatása alól nem vonhatja ki csak úgy magát az ember.

Lesz Art Capital és Vajda Lajos-kiállítás is

Jövőre már júniusban elindul Szentendrén az Art Capital kortárs képzőművészeti fesztivál; a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) által szervezett programsorozat több mint harminc helyszínen kínál majd kiállításokat.

Születésnapi kiállítás a grafika nagyasszonyának

Még senki nem járta be a magyar grafikában azt a pályaívet, amit Maurer Dóra, méltatta a Munkácsy- és Kossuth-díjas képzőművészt Révész Emese kurátor a Nyomhagyás – Nyomtatás című  kiállítás sajtóbemutatóján csütörtökön, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A péntektől látogatható tárlat csaknem száz művet vonultat fel a 80. születésnapját ünneplő képzőművész 1955-1980 közötti grafikai életművéből.

Aj Vej-vej elárasztja New Yorkot

A bevándorlás, a határok és a menekültválság témájára reflektálnak Aj Vej-vej kínai konceptuális művész New York mintegy 300 helyszínén kihelyezett installációi és egyéb munkái, amelyeket csütörtöktől február 11-ig kereshetnek fel az érdeklődők.

Boldogasszonyok Kassán

Csütörtökön nyílik meg az első tárlat a kassai Rovás művészeti csoport új székházában, amely a Kárpát-haza Galéria Boldogasszony-vándorkiállításával debütál, tájékoztatta az MTI-t Kovács Ágnes, a Rovás Akadémia igazgatója.

Egy Leonardo kalapács alatt!

Árverésre kerül Leonardo da Vinci utolsó, magántulajdonban lévő festménye, a Salvator Mundi (Világmegváltó) című kép 100 millió dollár körüli áron cserélhet gazdát, jelentette be kedden New Yorkban a Christie's aukciósház.

Pokoli aranykor vagy mocskos idők

Pokoli aranykor címmel nyílik kiállítás pénteken a fővárosi Kieselbach Galériában a nyolcvanas évek magyar underground koncertplakátjaiból. A tárlatot egy vaskos kötet kíséri, amely a plakátok mellett hiánypótló módon bemutatja a kor és a színtér fontos szereplőit.

Mert a szépség pihenteti az ember szívét

Klisza János kárpátaljai grafikusművész, építész alkotásaiból nyílik kiállítás kedden a budapesti Forrás Galériában, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet Kárpát-haza Galéria sorozatának keretében.

Művészet összes cikke »

Amikor Nyergesújfalu volt a világ közepe

kernstok_lead2

75 éve halt meg Kernstok Károly festőművész, az első magyar avantgárd művészcsoport, a Nyolcak vezéralakja. Párizsban tanult, bejáratos volt a legjobb galériákba és kiállítótermekbe, ő mégis Nyergesújfalura hozta el Párizst és az ottani vad stílust. Birtoka a radikális szellemű magyar értelmiség központja lett.

Kernstok Károly 1873. december 23-án született Budapesten. A festéshez nagybátyjától, Kernstok Józseftől kapott kedvet, ő tanította meg a mesterség alapjaira. Hivatalos stúdiumait az Iparművészeti Iskolában kezdte el Feichtinger József tanítványaként, 1892-től Hollósy Simonnál tanult Münchenben, 1893-tól két évig a párizsi Julian Akadémiára járt. Amikor 1896-ban hazatért, még három évig látogatta a Benczúr Mesteriskolát, amelynek szellemisége távol állt ugyan tőle, de elsajátította és később hasznosítani tudta az akadémikus tudást.

onarckep_kernstok
Önarckép, 1903

Courbet, Millet és Meunier nyomán eleinte realista és naturalista stílusú képeket festett erőteljes, egyéni felfogásban (Agitátor,  1897; Hajóvontatók, 1897; Munkából, 1901), majd az impresszionizmus hatására napfénytől áttüzesített plein air képeket alkotott (Diószedők, 1900, Szilvaszedők, 1901; Lányok a tornácon, 1902). Ezután a kolorizmussal szakítva mind egyszerűbb és nagyvonalúbb formában valósította meg gondolatait, alakjait félhomályba rejtette (Krisztus és az emmauszi ifjak, 1903), majd újra a napsugár színes játékának adta át magát, ekkor már felhasználva a posztimpresszionizmus tanulságait is (Kertben, 1906).

Kernstok és felesége – korabeli fotó a filmből
Feleségével

1905-ben Nyergesújfaluba költözött családjával. Egyre inkább érdeklődni kezdett a társadalmi, szociális problémák iránt, barátai közé tartoztak a polgári radikális eszmevilág olyan képviselői, mint Jászi Oszkár, Bölöni György, Vámbéry Rusztem és Ady Endre. Művészi kísérletezései során eleven és új szellemű alkotásokat, arc- és tájképeket, monumentális kompozíciókat, épületdekorációkat alkotott, s ezeket rendre bemutatta az 1907 októberében alakult Magyar Impresszionisták és Naturalisták Köre (MIÉNK) kiállításain.

1906 és 1908 között több ízben is Párizsba utazott, s csatlakozott a Vadak (Fauves) csoportjához. Műveiben egyre gyakrabban jelentek meg az erőteljes vonalak, a kemény formák, a szinte plakátszerű ábrázolási mód. Egyik fő témája a ruhátlan emberi alak lett, a meztelen testek belső kifejező erejét akarta megjeleníteni hangsúlyos kontúrokkal (Keresztelő Szent János, 1908; Fához támaszkodó fiúakt, Lovasok a vízparton, 1910).

fahoz_tamaszkodo_fiu_kernstok
Fához támaszkodó fiúakt (1910)

Az új festői törekvések élharcosaként 1909 decemberében részt vett az első magyar avantgárd művészcsoport, a Nyolcak létrehozásában, majd a csoport vezetője lett. A nyolc művész képei – amelyek a szecesszió, Cézanne művészete, a Vadak, a kubisták és az expresszionisták stílusjegyeit viselték magukon – heves ellenállásba ütköztek a hivatalos művészet, kritika és a közönség részéről is.

schiffer_kernstock
A Schiffer-villa 50 négyzetméteres üvegablaka (forrás: A nyolcak nyomában)

Kernstok életműve egyik csúcspontjának tekinthető a Lovas kompozíció, háttérben az esztergomi bazilikával, a budapesti Schiffer-villa üvegfestményei (1911), a debreceni vármegyeháza üvegablakai a hét honfoglaló vezér alakjával (1912), valamint a budapesti Dugonics utcai (ma: Vas utcai) fiúiskola tornatermét díszítő Ősvadászok című falfestmény (1912). Az 1910-es években vált jelentőssé grafikai munkássága: fiúaktokat, lovon ülő férfiakat, rohanó és ágaskodó lovakat, fiatal női aktokat készített.

kernstok_lovasok
Lovasok a vízparton (1910)

Az első világháború idején közeledett az expresszionista stílushoz, bensőséges hangulatú tájképei, mozaikjai fokozott természetközelségről tanúskodnak. 1918-ban részt vett az őszirózsás forradalomban, kinevezték a művészeti ügyek kormánybiztosává, majd rábízták a nyergesújfalui képzőművészeti szabadiskola vezetését. A forradalmi események hangulatában festette 1919-ben Zivatar című képét. A Tanácsköztársaság egyik művészeti vezetője volt, ezért a kommün bukása után bebörtönözték, kiszabadulása után emigrált. 1926-ig főként Berlinben élt, a bukott forradalomra való utalással alkotta meg több változatban Utolsó vacsora című képét, a magyar expresszionista festészet egyik remekét.

utolso_kernstok
Az Utolsó vacsora előtt (forrás: OSZK)
   
Hazatérve ismét Nyergesújfalu lett az otthona. Gyakori vendég volt a Szolnoki Művésztelepen, elnöke a Képzőművészek Új Társasága (KÚT) művésztanácsának. Ebben az alkotói korszakában a korábbi szertelenséget fanyar egyszerűség váltotta fel művein (Ádám, 1927; Éva, 1927; Lovasok, 1932). Életének végén a klasszicizálás felé hajlott, ekkori munkássága az etruszk, a görög és a reneszánsz festészet hatását tükrözi (Szép Heléna elrablása, 1933; Sírbatétel 1934; Ádám és Éva, 1935).

Kernstok-villa – 2012, Nyergesújfalu
A nyergesújfalui ház ma, lakatlanul és romosan
  
Kernstok Károly 1940. június 10-én, 67 éves korában hunyt el Budapesten agyvérzés következtében. 2001-ben Párizsban a MAGYart – Magyar fények kiállításon is szerepeltek a képei. Nyergesújfaluban általános iskola és utca, Budapest XII. kerületében tér viseli a nevét.

mti/mandarchiv

• Publikálva: 2015.06.10. 09:08 • Címke: évforduló