Egészen előkelő helyen van Magyarország a régióban az unió digitális könyvtárába való feltöltések számát tekintve. A 2008-ban induló Europeana Közép-Kelet európai feltöltői között Ausztria mögött a második helyen állunk az egymilliót jócskán meghaladó anyaggal.
Csaknem 4000, Rómáról készült 16-20. századi történelmi ábrázolást, köztük festményeket, nyomtatványokat és rajzokat digitalizált és tett közzé a világhálón kutatók egy csoportja.
Elkészült a közgyűjteményi digitalizálási stratégia, amelynek célja biztosítani a közgyűjteményi tartalmak minél szélesebb körű, akadálytalan hozzáférését a kultúrafogyasztók számára.
A Norvég Nemzeti Könyvtár digitalizálja a nigériai irodalmat egy olyan példa nélkül álló konstrukció keretében, amely a felek reményei szerint mintaként szolgál más országok számára is, és segít létrehozni egy önálló afrikai digitális könyvtárat.
Magyar Október címmel készített az Országos Széchényi Könyvtár (OSZK) szabadon elérhető online adatbázist, amelyen keresztül az 1956-os forradalomról fennmaradt fotókat és mozgóképes anyagokat az események helyszíneihez rendelve térképen böngészhetik az érdeklődők, valamint elérhetik a Szabad Európa Rádió magyar osztályának archív hanganyagait is.
Alapos vizsgálatok után Rembrandtnak tulajdonított egy tulajdonában lévő állatrajzot a braunschweigi Herzog Anton Ulrich Múzeum.
Ezentúl szabadon letölthetők és felhasználhatók azok a digitalizált fotók, amelyek a New York-i Metropolitan Múzeum gyűjteményének egy jelentős részéről készültek – jelentette be az intézmény.
A Vatikán legféltettebb kincsei is megcsodálhatók a Vatikáni Múzeumok teljesen megújult és modernizálódott honlapján, amelyet most mutattak be a sajtónak.
A British Library Endangered Archives programja legújabb támogatásának köszönhetően egy moldvai cigány közösség családi hagyatékanyagát böngészhetjük online.
Az Endangered Archive projektjeiről már korábban is tudósítottunk. Egyik legutóbbi vállalkozásuk keretében régi burmai negatívokat digitalizáltak és tettek nagy felbontásban elérhetővé. A szocialista Burma életébe bepillantást nyújtó fotók ritka kuriózumnak számítanak.
Most már nem csak magyar forrásokat, hanem az angol nyelvű dokumentumokat és forrásanyagokat is tanulmányozhatjuk online.
A huszadik századi diktatúrák bizonyították – s ebben különösen szomorú szerepet játszott neveléseszményéről híres Németország –, hogy az európai kultúra nem tudta megvédeni a benne lakó gonosztól önmagát és polgárait. Ám Európa mégsem kíván lemondani arról, hogy kultúrkincseit minél szélesebb körben tegye hozzáférhetővé.
Azok a változások, amelyek a nevelést a XIX. és XX. században mindkét nemre és a teljes társadalomra kiterjesztették, azzal a feltételezéssel, látomással is bírtak, hogy a kulturált, művelt ember nem lesz képes barbár tettekre. Sajnos erről a gondolatról már többször is bebizonyosodott, hogy sem az egyénekre (itt akár filozófusokra is gondolhatunk, mint diktatórikus rendszerek kiszolgálóira), sem a társadalom egészére nem igaz. Ezt a katasztrófát dolgozza fel a XX. század második felének művészetének jelentős része, például Thomas Mann Doktor Faustusa, de részben, a diktatúra mindennapjainak működtetésével Kertész Imre Sorstalansága is.
Viszont a műveltségen alapuló neveléseszmény víziója nem tekinthető nevetségesnek. Az ellenkező irányú kísérletet, a műveletlenségre nevelés kísérletét ugyanis még nem hajtotta végre az emberiség, és bízhatunk benne, hogy erre nem is kerül sor. Mindenkinek van akkora képzelőereje, hogy megsejtse, mi történik, ha több milliárd ember kényszerül úgy együtt élni a földön, hogy nélkülözi a kultúra tartalmait. Épp ezért jogos a minél általánosabb kulturáltságra való törekvésének óriási igénye. Európában ennek az egyik letéteményese az Europeana projekt.
A könyvtárak hagyományos feladata a megőrzés, a látogatók fogadása volt – azonban minden épületnek vannak fizikai határai a megőrzendő kincsek és a látogatói befogadás tekintetében. Aztán nem mehet mindig mindenki az Országos Széchényi Könyvtárba mondjuk a szülőfalumból, Németkérről. Viszont bárki kereshet online. Így az új, a kultúrát demokratizáló kérdések a digitalizálás, az online hozzáférhetőség, valamint a digitális megőrzés kérdései. (Ezt erősíti még az is, hogy a létrejövő alkotások egy része maga is digitális.) Valamint azok a jogi kérdések, hogy a műalkotások létrehozói, megőrzői hogyan jussanak munkájuk ellenértékéhez.
Az Europeana egyik fő víziója az, hogy egy új tömegkultúra részévé válva mindenki számára bármikor elérhetővé teszi az európai múzeumi és könyvtári, s más közgyűjteményi kultúrkincset (Kulturgut, cultural resource). Könyvek, térképek, archív dokumentumok, festmények, fényképek, hangfelvételek, és filmek érhetők el egy közös felületről. A Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet ennek a törekvésnek a magyar partnere.
Balogh Endre