a rovat írásai

A nagy szökés a valóságban

Százegy éves korában lehunyt Paul Royle egykori ausztrál pilóta, aki 1944-ben részt vett a Stalag Luft-i náci fogolytáborból való nagy szökésben. Ő volt az utolsó előtti túlélője az akciónak, amelyről 1963-ban Steve McQueen főszereplésével nagy sikerű film készült.

​Spike Lee és Gena Rowlands tiszteletbeli Oscar-díjat kapnak

Spike Lee filmrendezőt és Gena Rowlands színésznőt tiszteletbeli Oscar-díjjal tünteti ki az amerikai filmakadémia, amely Debbie Reynoldsnak a Jean Hersholt Humanitárius Díjat ítélte oda.

Restaurálták az Amarcordot

A velencei filmfesztiválon szeptember 5-én mutatják be Federico Fellini mesterműve, az Amarcord restaurált változatát. A kultikussá vált olasz film éppen negyven éve, 1975-ben érdemelte ki a legjobb idegen nyelvű filmnek járó Oscar-díjat, ennek alkalmából restaurálták.

​Solo, duó – trió?

Az U.N.C.L.E. embere legfőbb erénye, kivitelezésének tökéletes retrója a fő csapdája is. Egyetlen nagy hibája van: úgy maradt, mint az 1960-70-es évek sablonos kémfilmjei. Ötven év, az ötven év, s bizony nagy kár, hogy a „hidegháború-parát” Guy Ritchie meg sem próbálta a tőle joggal remélt egyéni összefüggésrendszerbe helyezni.

A leghíresebb skót a filmvásznon

Az idős korában is női szívek millióit megdobogtató Connery Edinburgh-ben született 1930. augusztus 25-én. Skót származására hallatlanul büszke, és bár régóta nem él szülőhazájában, tavaly arra buzdította skót honfitársait, hogy szavazzanak a Nagy-Britanniától való elszakadásra.

​Luc Besson magyarországi forgatáson gondolkodik

Amennyiben nem részesülhet a franciaországi filmes adókedvezményekből, Luc Besson Magyarországon forgathatja a Valerian című sci-fi képregény alapján készülő nagy költségvetésű akciófilmjét.

Ma menekültként él a Papírsárkányok afgán gyerekszereplője

Menekültként Svédországban él a Papírsárkányok című 2007-es film egyik gyerekszereplője, aki a tálibok fenyegetései miatt kényszerült elhagyni Afganisztánt. Embercsempészek segítségével és sok szenvedés után jutott el az észak-európai országba.

Kettős magyar siker a szarajevói filmfesztiválon

Kettős magyar sikerrel zárult a szarajevói filmfesztivál: Nemes Jeles László Saul fia című alkotása a játékfilmes zsűri különdíját nyerte el, míg a dokumentumfilmes mezőnyben Almási Tamás Tititá című alkotása a nemzetközi zsűri különdíját kapta.

II. Erzsébetről forgatja eddigi legköltségesebb sorozatát a Netflix

II. Erzsébetről forgat sorozatot a Netflix, a brit uralkodóról szóló széria lesz az amerikai internetes szolgáltató eddigi legdrágább produkciója és egyben az első, amelyet Nagy-Britanniában vesznek fel.

Új arca van Winnetounak

Nik Xhelilaj albán színész alakítja a címszereplő apacs törzsfőnököt a Winnetou új, háromrészes televíziós változatában, amelynek forgatása a múlt héten kezdődött meg Horvátországban, az egykori Winnetou-filmek eredeti helyszínein.

Nemes Jeles László az UTÁ-nál

A hollywoodi United Talent Agency (UTA) képviseli ezentúl Nemes Jeles Lászlót, a Cannes-i Filmfesztivál nagydíjas filmje, a Saul fia rendezőjét – írta szerdai számában a Népszava a Hollywood Reporter című lapra hivatkozva.

Film összes cikke »

Várkonyi Zoltán öröksége

Dk_293.jpgA száz esztendeje született színész- és rendezőlegenda tátongó űrt hagyott maga után, amikor 1979-ben meghalt. Csaknem félszázados pályafutása során a lehető legérdekesebb művészi feladatokkal találta magát szemben, olyanokkal, amelyekről színész legfeljebb csak álmodhat.

Várkonyi Zoltán centenáris jubileumának megemlékezői érdekesebbnél érdekesebb apró adalékokkal teszik teljesebbé az örökséget, melyet színházi emlékek, mozi- és tévéfilmek, rádiójátékok formájában hagyott hátra a legendás művész. Személyes hagyatékából és nyilatkozataiból is izgalmas böngészgetnivaló került fel a webre, amit végigolvasva közelebb kerülhetünk érdekes és nem mindennapi alakjához. Kivételes tehetsége azzal a tenni akarással és jóindulattal társult, amellyel fiatalabb kortársainak tucatját segítette a pályán elindulni, noha az ő pályája nem indult éppen könnyedén, és sorsának alakulása a későbbiekben sem volt mindig tükörsima.

Dk_292.jpg

Jelentős színészgenerációhoz tartozott, ahhoz a nemzedékhez, amelynek tagjai a magyar színházi és filmkultúra legnagyszerűbb korszakának közreműködői voltak. Útja az iskolapadból hamar a Színiakadémiára, majd a Nemzeti Színház társulatába vezetett, ahonnan baloldali gondolkodása miatt 1941-ben elbocsátották. Az akkor már filmekből is jól ismert színészre a Madách Színház igazgatója csapott le és azonnal leszerződtette. A háborút, amelynek legvégén már a Gestapo vadászott is rá, a Vígszínház pincéjében vészelte át. Az ostromot követően viszonylag fiatalon igazgatója is lett annak a színháznak, amelyet megszűnte után még hosszú ideig emlegetett a szakma és a színháztörténet. Ez volt a híres Művész Színház, amelynek színpadán Várkonyi estéről estére csodálatos élményeket szerzett a rommá lőtt Budapest lakóinak. Ekkor fedezte fel és indította el pályáján Darvas Ivánt és Pécsi Sándort, akik már néhány évvel később a magyar színházi és filmélet jelentős és meghatározó művészei lettek. Színházát 1949-ben bezáratta a hatalom, így Várkonyi saját színházából néhány évadra ismét a Nemzetibe kényszerült, amit persze nem bánt, hiszen fantasztikus együttesben játszhatott. 1962-ben a Vígszínházba szerződött, amelynek akkor főrendezője, majd 1971-től haláláig igazgatója lett.

varkonyiszobor.jpgKözben filmes pályafutása is jelentős állomásokhoz érkezett. Színészként emlékezetesek intrikus szerepei, melyekből az ötvenes filmjeiben nem volt éppen hiány. Ekkoriban kezdett el foglalkozni a filmrendezéssel is, amelyben számos hazai és nemzetközi sikert ért el. Leghíresebb, máig játszott krimifilmünket, a Foto Hábert is ő rendezte, és egyik kémfőnökét is eljátszotta. A főszerepet szintén egyik felfedezettje, az akkor művészetének és népszerűségének csúcsán álló Latinovits Zoltán alakította. Várkonyi nevét a magyar filmtörténetbe azonban kétségtelenül hatalmas, kétrészes, látványos, színes és szélesvásznú nemzeti történelmi filmeposzaival írta be. Jókai-adaptációi jól példázzák szakmai hitvallását, mely szerint mindenkor egyforma tisztelettel és alázattal fordult a tehetség és a közönség irányába. Ez a mai művészetben szinte már nem is létező önzetlen ars poetica örök időkre emlékezetessé tette alakját munkatársai körében. Önmagával és a szakmájával szembeni szigorú igényességének emléke a Filmgyár udvarán álló jól sikerült bronz portréja, amely hosszú évtizedek óta fogadja a gyár kapuján belépő utódait.

video


Várkonyi Zoltán kettős szerepe A titokzatos idegen című filmben (1936).

A Hangosfilm a jeles ünnepen Várkonyi Zoltán előtt két korai, de csak a közelmúltban előkerült filmjének részletével tiszteleg. Az első az Egyesült Államok magyarlakta vidékéről tért haza néhány évvel ezelőtt, és a Titokzatos idegen címet viseli. Várkonyi az 1936-ban készült film felvételeikor még csak 24 éves volt, de a rendező máris kettős főszereppel ajándékozta meg. A bűnügyi cserkésztörténet (ebben a műfajban bizonyára ez az egyedüli alkotás) szerzője az egyik szereplő, Kürthy György volt, aki egy ikerpár hasonlósága és az ebből fakadó ipari kémkedés köré bonyolította forgatókönyvét. A film, amelynek tempója és hangulata jól észrevehetően lassú és darabos, nagy feladat elé állította a fiatal színészt, aki a körülmények ellenére ügyesen birkózott meg feladatával.

video


Szeleczky Zita és Várkonyi Zoltán közös jelenetei a Variété csillagai című filmben (1938).

Az 1938-as Varieté csillagai is bűnügyi história, amelynek egyik szerelmi szálát Szeleczky Zita és Várkonyi bonyolítja. A kópia, amelynek egyik fele pár éve a moszkvai állami játékfilmraktárból, másik része pedig egy müncheni magángyűjteményből került a magyar Filmarchívumba, némiképp hiteles dokumentuma lehet egy híres 1944-es színdarabnak, amelyet Szeleczky és Várkonyi játszottak. Manfred Rössner Első Anna és Harmadik Károly című kétszemélyes drámáját a Madách Színház mutatta be, és a légiriadókkal tarkított háborús estéken is jelentős előadásszámot ért meg. kb11_757.jpgAz előadásról nem sok emlékünk maradt, csupán az itt látható fénykép, amely még a próbák idején készült; néhány szűkszavú kritika és a fenti videó, amely a magyar színháztörténet két nagyszerű alakjának egykorú játékát örökíti meg. Nem sok örökség egy állítólag sikeres előadásból, mégis megtudhatunk belőle valamit, hiszen még jól emlékszünk Várkonyi színházaira, és ha filmjeit megőrizzük és gyakran nézzük, őt magát sem felejthetjük el soha.

Kurutz Márton

Forrás: hangosfilm.blog.hu

• Publikálva: 2012.05.15. 11:17 • Címke: évforduló, videó, filmtörténet

Kapcsolódó írások

Magyar játékfilmek