a rovat írásai

A Szerelemmel nyílik a 16. Filmtettfeszt

Makk Károly Szerelem című filmjével nyílik meg a 16. Filmtettfeszt Erdélyi Magyar Filmszemle, amely tizenkét városban zajlik majd október 5. és 9. között.

24 hét – A döntés nehézsége

Nem a terhességmegszakítást reklámozza, hanem a döntés nehézségét mutatja be a 24 hét című dokumentarista játékfilm – mondta el Carl Gerber, a budapesti Szemrevaló filmfesztiválon látható német alkotás forgatókönyvírója.

​Merre van előre?

Stefan Ludwig három évet felölelő dokumentumfilmjének középpontjában a roma felzárkóztatást segítő sajókazai dr. Ámbédkar iskola mindennapjai állnak. A háromezres lélekszámú falu lakosságának harmada roma, ők alkotják az érem egyik oldalát. A többségi társadalom áll a másik oldalon, míg a háttér a két oldal egymástól való félelme, elkülönülése.

Jancsó Miklós: Jelenlét

Ma lenne 95 éves Jancsó Miklós. Csodálatos kisfilmjével, a Jelenléttel, annak is első, 1965-ben készült epizódjával emlékezünk. Ez a film maga is az elmúlásról szól: „Harminc percnyi hosszúságú az egész film. Harminc év alatt csináltuk. Átfogta mindkettőnk életét.”

Olasz fődíj a Hajnali láz filmzenéjének

Magyar sikerrel zárult a filmzenei fesztivál a hétvégén Pármában: Pacsay Attila nyerte a „Violetta d’Oro” fődíjat Gárdos Péter Hajnali láz című filmjének zenéjért.

A menekültválságról szóló dokumentumfilmet nevezi Olaszország

Az európai menekültválságról szóló Fuocoammare (Tűz a tengeren) című dokumentumfilmet nevezi Olaszország az Oscar-díjra legjobb idegen nyelvű film kategóriában, erről hétfőn döntött Rómában a felelős zsűri.

Talajt vesztett fiatalok a Szemrevalón

A Szemrevaló Filmfesztivál egyik blokkja a fiatalok problémáival foglalkozó alkotásokat mutat be. A tavalyi Zürichi Film Fesztivál Közönségdíját elnyert Amateur Teens azt ábrázolja, hogy a közösségi média hogyan sokszorozza meg, erősíti fel a tizenévesek életkori problémáit, hogyan teszi még kiszolgáltatottabbá ebben az érzékeny életkorban őket. A film szeptember 26-i vetítése után Herczog Mária gyermekvédelmi szakemberrel beszélgethet a közönség a budapesti Művész moziban.

Kínai film tarolt a San Sebastian-i filmfesztiválon

A kínai, I'm not Madame Bovary (Nem vagyok Bovaryné) című film nyerte el idén a legjobb filmnek járó Arany Kagyló-díjat a 64. San Sebastian-i filmfesztiválon.

Bollywoodi sikerfilmjek az Indiai Filmhét programjában

Ismét megrendezik Budapesten az Indiai Filmhetet, amely több műfajon vagy filmtípuson keresztül Bollywood különféle korszakokból származó sikerfilmjeiből mutat be válogatást október 6. és 12. között a Puskin moziban.

Pásztor Erzsi-kiállítás nyílik Mohorán

Pásztor Erzsi életmű-kiállítását nyitják meg születésének 80. évfordulóján vasárnap a mohorai Tolnay Klári Emlékházban.

Akinek az életkedve a védjegye

Szeptember 24-én nyolcvanéves Pásztor Erzsi Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművész, érdemes művész, akit száznál is több szerepben láthatott a közönség. Pályájának meghatározó alakítása volt Orbánné a Macskajátékban, filmszerepei közül a Veri az ördög a feleségét főszerepe a legemlékezetesebb.

Film összes cikke »

Várkonyi Zoltán öröksége

Dk_293.jpgA száz esztendeje született színész- és rendezőlegenda tátongó űrt hagyott maga után, amikor 1979-ben meghalt. Csaknem félszázados pályafutása során a lehető legérdekesebb művészi feladatokkal találta magát szemben, olyanokkal, amelyekről színész legfeljebb csak álmodhat.

Várkonyi Zoltán centenáris jubileumának megemlékezői érdekesebbnél érdekesebb apró adalékokkal teszik teljesebbé az örökséget, melyet színházi emlékek, mozi- és tévéfilmek, rádiójátékok formájában hagyott hátra a legendás művész. Személyes hagyatékából és nyilatkozataiból is izgalmas böngészgetnivaló került fel a webre, amit végigolvasva közelebb kerülhetünk érdekes és nem mindennapi alakjához. Kivételes tehetsége azzal a tenni akarással és jóindulattal társult, amellyel fiatalabb kortársainak tucatját segítette a pályán elindulni, noha az ő pályája nem indult éppen könnyedén, és sorsának alakulása a későbbiekben sem volt mindig tükörsima.

Dk_292.jpg

Jelentős színészgenerációhoz tartozott, ahhoz a nemzedékhez, amelynek tagjai a magyar színházi és filmkultúra legnagyszerűbb korszakának közreműködői voltak. Útja az iskolapadból hamar a Színiakadémiára, majd a Nemzeti Színház társulatába vezetett, ahonnan baloldali gondolkodása miatt 1941-ben elbocsátották. Az akkor már filmekből is jól ismert színészre a Madách Színház igazgatója csapott le és azonnal leszerződtette. A háborút, amelynek legvégén már a Gestapo vadászott is rá, a Vígszínház pincéjében vészelte át. Az ostromot követően viszonylag fiatalon igazgatója is lett annak a színháznak, amelyet megszűnte után még hosszú ideig emlegetett a szakma és a színháztörténet. Ez volt a híres Művész Színház, amelynek színpadán Várkonyi estéről estére csodálatos élményeket szerzett a rommá lőtt Budapest lakóinak. Ekkor fedezte fel és indította el pályáján Darvas Ivánt és Pécsi Sándort, akik már néhány évvel később a magyar színházi és filmélet jelentős és meghatározó művészei lettek. Színházát 1949-ben bezáratta a hatalom, így Várkonyi saját színházából néhány évadra ismét a Nemzetibe kényszerült, amit persze nem bánt, hiszen fantasztikus együttesben játszhatott. 1962-ben a Vígszínházba szerződött, amelynek akkor főrendezője, majd 1971-től haláláig igazgatója lett.

varkonyiszobor.jpgKözben filmes pályafutása is jelentős állomásokhoz érkezett. Színészként emlékezetesek intrikus szerepei, melyekből az ötvenes filmjeiben nem volt éppen hiány. Ekkoriban kezdett el foglalkozni a filmrendezéssel is, amelyben számos hazai és nemzetközi sikert ért el. Leghíresebb, máig játszott krimifilmünket, a Foto Hábert is ő rendezte, és egyik kémfőnökét is eljátszotta. A főszerepet szintén egyik felfedezettje, az akkor művészetének és népszerűségének csúcsán álló Latinovits Zoltán alakította. Várkonyi nevét a magyar filmtörténetbe azonban kétségtelenül hatalmas, kétrészes, látványos, színes és szélesvásznú nemzeti történelmi filmeposzaival írta be. Jókai-adaptációi jól példázzák szakmai hitvallását, mely szerint mindenkor egyforma tisztelettel és alázattal fordult a tehetség és a közönség irányába. Ez a mai művészetben szinte már nem is létező önzetlen ars poetica örök időkre emlékezetessé tette alakját munkatársai körében. Önmagával és a szakmájával szembeni szigorú igényességének emléke a Filmgyár udvarán álló jól sikerült bronz portréja, amely hosszú évtizedek óta fogadja a gyár kapuján belépő utódait.

video


Várkonyi Zoltán kettős szerepe A titokzatos idegen című filmben (1936).

A Hangosfilm a jeles ünnepen Várkonyi Zoltán előtt két korai, de csak a közelmúltban előkerült filmjének részletével tiszteleg. Az első az Egyesült Államok magyarlakta vidékéről tért haza néhány évvel ezelőtt, és a Titokzatos idegen címet viseli. Várkonyi az 1936-ban készült film felvételeikor még csak 24 éves volt, de a rendező máris kettős főszereppel ajándékozta meg. A bűnügyi cserkésztörténet (ebben a műfajban bizonyára ez az egyedüli alkotás) szerzője az egyik szereplő, Kürthy György volt, aki egy ikerpár hasonlósága és az ebből fakadó ipari kémkedés köré bonyolította forgatókönyvét. A film, amelynek tempója és hangulata jól észrevehetően lassú és darabos, nagy feladat elé állította a fiatal színészt, aki a körülmények ellenére ügyesen birkózott meg feladatával.

video


Szeleczky Zita és Várkonyi Zoltán közös jelenetei a Variété csillagai című filmben (1938).

Az 1938-as Varieté csillagai is bűnügyi história, amelynek egyik szerelmi szálát Szeleczky Zita és Várkonyi bonyolítja. A kópia, amelynek egyik fele pár éve a moszkvai állami játékfilmraktárból, másik része pedig egy müncheni magángyűjteményből került a magyar Filmarchívumba, némiképp hiteles dokumentuma lehet egy híres 1944-es színdarabnak, amelyet Szeleczky és Várkonyi játszottak. Manfred Rössner Első Anna és Harmadik Károly című kétszemélyes drámáját a Madách Színház mutatta be, és a légiriadókkal tarkított háborús estéken is jelentős előadásszámot ért meg. kb11_757.jpgAz előadásról nem sok emlékünk maradt, csupán az itt látható fénykép, amely még a próbák idején készült; néhány szűkszavú kritika és a fenti videó, amely a magyar színháztörténet két nagyszerű alakjának egykorú játékát örökíti meg. Nem sok örökség egy állítólag sikeres előadásból, mégis megtudhatunk belőle valamit, hiszen még jól emlékszünk Várkonyi színházaira, és ha filmjeit megőrizzük és gyakran nézzük, őt magát sem felejthetjük el soha.

Kurutz Márton

Forrás: hangosfilm.blog.hu

• Publikálva: 2012.05.15. 11:17 • Címke: évforduló, videó, filmtörténet

Kapcsolódó írások

Magyar játékfilmek