a rovat írásai

Egy filmlaboráns emlékezete

Egy filmlaboráns emléke, ha 19 éves dédunokája nem gondozza nagy szeretettel, talán örökre elvész. Mihalik István életműve, amely a fekete-fehér némafilmektől a sztereófilmekig tartott, már olvasható a Hangosfilmen, számos fotóval, amit a család szerencsésen megőrzött. Ami kimaradt a szócikkből, most a dédunoka, Dósa István tollából olvashatjuk.

A Titanicon idén a nőké a főszerep

2015. április 10-18. között Budapesten, öt helyszínen fut majd a 22. Titanic Nemzetközi Filmfesztivál. A 2005 óta versenyfesztiválként is működő eseményen idén nyolc – egy svéd-norvég, egy koreai-kanadai, egy francia és egy finn dráma, egy amerikai horror, egy görög és egy pakisztáni thriller valamint egy török romantikus – film vetekszik majd a Hullámtörők-díjért, köztük kettő elsőfilmes alkotás.

Kiosztották a Friss Hús 3.0 díjait

Szerdától szombatig mutatták be a Toldi moziban a Friss Hús 3.0 rövidfilmfesztivál versenyprogramjába beválogatott 33 magyar és 15 nemzetközi rövidfilmet. A fesztivál utolsó napján, vasárnap ismétlő vetítéseken lehetett megnézni a fesztiválon vetített magyar filmeket. Vasárnap 18.00 órakor adták át a fesztivál díjait.

Elhunyt Miroslav Ondříček neves cseh operatőr

Nyolcvanéves korában elhunyt Miroslav Ondříček neves cseh operatőr.

​A friss észt levegő csodát tehet

Az immár 8. alkalommal megrendezett Észt Hét fő vonulatát a filmek adták. A játékfilmek mindegyike telt házzal ment, de a dokumentum- és az animációs filmek is szép sikerrel szerepeltek.

​Elhunyt Dömölky János filmrendező

Elhunyt Dömölky János tv-, film- és színházi rendező, egyetemi tanár. A Balázs Béla-díjas érdemes és kiváló művészt 76 éves korában, csütörtökön érte a halál – tudatta a család az MTI-vel.

​Gunman – Új szupergyilkos a láthatáron

Két dolog jutott eszembe a Gunman vetítésére várva. Az egyik az, hogy akkor most Liam Neeson után egy újabb vérengző nagypapa karrierjét indítják be, a másik pedig az, hogy Afrika, mint helyszín, téma, mennyire elkerüli a világ filmgyártásának a figyelmét. Pedig a fehér embernek arrafelé jókora sara van.

A program félúton van a fősodor és a művészfilmek között

A 22. Titanic Nemzetközi Filmfesztivál programja félúton jár a fősodorbeli és a művészfilmek között – mondta el szerdán Allan Sorensen, a mustra új programigazgatója az MTI-nek.

A Balaton Method klipfilmje már a mozikban

Csütörtöktől játsszák a fővárosi mozik a Balaton Methodot, Szimler Bálint és Rév Marcell filmjét, amelyben a hazai alternatív pop/rock színtér tizenhét előadójának szokatlan klipjei láthatók összefűzve.

A ’71 nyitja a Titanic Filmfesztivált

Yann Demange elsőfilmes brit rendező ’71 című háborús thrillerével nyit április 9-én a 22. Titanic Nemzetközi Filmfesztivál Budapesten az Uránia Nemzeti Filmszínházban. 

Fényíró Filmklub a Művész Moziban

A Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola Művészeti Képzések ingyenes eseménysorozata ma kezdődik a Művész Moziban.

Film összes cikke »

Várkonyi Zoltán öröksége

Dk_293.jpgA száz esztendeje született színész- és rendezőlegenda tátongó űrt hagyott maga után, amikor 1979-ben meghalt. Csaknem félszázados pályafutása során a lehető legérdekesebb művészi feladatokkal találta magát szemben, olyanokkal, amelyekről színész legfeljebb csak álmodhat.

Várkonyi Zoltán centenáris jubileumának megemlékezői érdekesebbnél érdekesebb apró adalékokkal teszik teljesebbé az örökséget, melyet színházi emlékek, mozi- és tévéfilmek, rádiójátékok formájában hagyott hátra a legendás művész. Személyes hagyatékából és nyilatkozataiból is izgalmas böngészgetnivaló került fel a webre, amit végigolvasva közelebb kerülhetünk érdekes és nem mindennapi alakjához. Kivételes tehetsége azzal a tenni akarással és jóindulattal társult, amellyel fiatalabb kortársainak tucatját segítette a pályán elindulni, noha az ő pályája nem indult éppen könnyedén, és sorsának alakulása a későbbiekben sem volt mindig tükörsima.

Dk_292.jpg

Jelentős színészgenerációhoz tartozott, ahhoz a nemzedékhez, amelynek tagjai a magyar színházi és filmkultúra legnagyszerűbb korszakának közreműködői voltak. Útja az iskolapadból hamar a Színiakadémiára, majd a Nemzeti Színház társulatába vezetett, ahonnan baloldali gondolkodása miatt 1941-ben elbocsátották. Az akkor már filmekből is jól ismert színészre a Madách Színház igazgatója csapott le és azonnal leszerződtette. A háborút, amelynek legvégén már a Gestapo vadászott is rá, a Vígszínház pincéjében vészelte át. Az ostromot követően viszonylag fiatalon igazgatója is lett annak a színháznak, amelyet megszűnte után még hosszú ideig emlegetett a szakma és a színháztörténet. Ez volt a híres Művész Színház, amelynek színpadán Várkonyi estéről estére csodálatos élményeket szerzett a rommá lőtt Budapest lakóinak. Ekkor fedezte fel és indította el pályáján Darvas Ivánt és Pécsi Sándort, akik már néhány évvel később a magyar színházi és filmélet jelentős és meghatározó művészei lettek. Színházát 1949-ben bezáratta a hatalom, így Várkonyi saját színházából néhány évadra ismét a Nemzetibe kényszerült, amit persze nem bánt, hiszen fantasztikus együttesben játszhatott. 1962-ben a Vígszínházba szerződött, amelynek akkor főrendezője, majd 1971-től haláláig igazgatója lett.

varkonyiszobor.jpgKözben filmes pályafutása is jelentős állomásokhoz érkezett. Színészként emlékezetesek intrikus szerepei, melyekből az ötvenes filmjeiben nem volt éppen hiány. Ekkoriban kezdett el foglalkozni a filmrendezéssel is, amelyben számos hazai és nemzetközi sikert ért el. Leghíresebb, máig játszott krimifilmünket, a Foto Hábert is ő rendezte, és egyik kémfőnökét is eljátszotta. A főszerepet szintén egyik felfedezettje, az akkor művészetének és népszerűségének csúcsán álló Latinovits Zoltán alakította. Várkonyi nevét a magyar filmtörténetbe azonban kétségtelenül hatalmas, kétrészes, látványos, színes és szélesvásznú nemzeti történelmi filmeposzaival írta be. Jókai-adaptációi jól példázzák szakmai hitvallását, mely szerint mindenkor egyforma tisztelettel és alázattal fordult a tehetség és a közönség irányába. Ez a mai művészetben szinte már nem is létező önzetlen ars poetica örök időkre emlékezetessé tette alakját munkatársai körében. Önmagával és a szakmájával szembeni szigorú igényességének emléke a Filmgyár udvarán álló jól sikerült bronz portréja, amely hosszú évtizedek óta fogadja a gyár kapuján belépő utódait.

video


Várkonyi Zoltán kettős szerepe A titokzatos idegen című filmben (1936).

A Hangosfilm a jeles ünnepen Várkonyi Zoltán előtt két korai, de csak a közelmúltban előkerült filmjének részletével tiszteleg. Az első az Egyesült Államok magyarlakta vidékéről tért haza néhány évvel ezelőtt, és a Titokzatos idegen címet viseli. Várkonyi az 1936-ban készült film felvételeikor még csak 24 éves volt, de a rendező máris kettős főszereppel ajándékozta meg. A bűnügyi cserkésztörténet (ebben a műfajban bizonyára ez az egyedüli alkotás) szerzője az egyik szereplő, Kürthy György volt, aki egy ikerpár hasonlósága és az ebből fakadó ipari kémkedés köré bonyolította forgatókönyvét. A film, amelynek tempója és hangulata jól észrevehetően lassú és darabos, nagy feladat elé állította a fiatal színészt, aki a körülmények ellenére ügyesen birkózott meg feladatával.

video


Szeleczky Zita és Várkonyi Zoltán közös jelenetei a Variété csillagai című filmben (1938).

Az 1938-as Varieté csillagai is bűnügyi história, amelynek egyik szerelmi szálát Szeleczky Zita és Várkonyi bonyolítja. A kópia, amelynek egyik fele pár éve a moszkvai állami játékfilmraktárból, másik része pedig egy müncheni magángyűjteményből került a magyar Filmarchívumba, némiképp hiteles dokumentuma lehet egy híres 1944-es színdarabnak, amelyet Szeleczky és Várkonyi játszottak. Manfred Rössner Első Anna és Harmadik Károly című kétszemélyes drámáját a Madách Színház mutatta be, és a légiriadókkal tarkított háborús estéken is jelentős előadásszámot ért meg. kb11_757.jpgAz előadásról nem sok emlékünk maradt, csupán az itt látható fénykép, amely még a próbák idején készült; néhány szűkszavú kritika és a fenti videó, amely a magyar színháztörténet két nagyszerű alakjának egykorú játékát örökíti meg. Nem sok örökség egy állítólag sikeres előadásból, mégis megtudhatunk belőle valamit, hiszen még jól emlékszünk Várkonyi színházaira, és ha filmjeit megőrizzük és gyakran nézzük, őt magát sem felejthetjük el soha.

Kurutz Márton

Forrás: hangosfilm.blog.hu

• Publikálva: 2012.05.15. 11:17 • Címke: évforduló, videó, filmtörténet

Kapcsolódó írások

Magyar játékfilmek