a rovat írásai

Elment Nepp József is

Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.

​Rekordszámú filmmel jön az idei Verzió!

Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.

Ezüst Ibolyát kapott A martfűi rém

A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.

Halálos séta a Károly-híd korlátján

Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.

Magaskultúra az Urániában

Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.

Filmrendező, aki Wittgensteinről írta a diplomamunkáját

Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.

Meglesz a szobor Piedone szülinapjára

A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.

Világkörüli útra indul a Trónok harca

Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.

A 7. évadot egymilliárdszor töltötték le

Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.

Moszkva helyett Vlagyivosztokba vitték a premier előtti vetítést

Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.

Mégsem vetítették a Miklós cárról szóló filmet

Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.

Film összes cikke »

Varázshegy – Moziajánló: Ifjúság

youth_leadTökéletes öltönyök helyett vadvirágos rét és havas csúcsok. Városi dekadencia helyett tehénkolomp. Olasz helyett angol. De ez is ellenállhatatlan. Paolo Sorrentino rég várt új filmjét a Mozinet Filmnapokon láttuk.

A 45 éves Paolo Sorrentinot láthatóan az öregség és az elmúlás problémái foglalkoztatják leginkább. Ennek a témának szentelte előző filmjét, a minden elismerést learatott Nagy szépséget, de egy öreg politikus nézőpontját érvényesítette már az Andreotti kormányzásának évtizedeire visszatekintő Il Divoban is.

A helyszín ezúttal egy svájci luxushotel. Az a davosi tüdőszanatórium, ahol a század elején Katja Mann is gyógyult. Itt látogatta meg férje, aki a betegek közötti sajátságos hierarchiát felfedezve kapott ihletet és írta meg a Varázshegyet. A filozofikus nevelésregény kései filmes rokonában nincs Hans Castorp, akinek a lelkéért az öregek harcolnak. Itt az öregek a főszereplők. És maga a helyszín, a hotel, amely megtestesíti a letűnt idők iránti nosztalgiát. A méltóságteljes főépület maga a belle epoque (kicsit olyan, mint Wes Anderson Grand Budapest Hotelje), de az új wellness spa részleg már a modern svájci minimaldesign jellegzetes terméke: elegáns kocka a hegyoldalon, kizárólag a legnemesebb és legdrágább természetes anyagokból megépítve. (Itt jegyzem meg, hogy a svájci pénzből is forgatott film imázsfilmnek sem utolsó – akinek Svájcból csak az imázs jut, nézze meg már csak ezért is.)

youth3

Ebben a hotelben időzik a film két főszereplője. Mick Boyle (a mindössze 76 éves Harvey Keitel) amerikai filmrendező, aki szeretne forgatni egy utolsó filmet, a művészi testamentumát. A főszerepre az egykor általa felfedezett nagy sztárt hívja (a 78 éves Jane Fonda alakítja, döbbenetesen). Az ifjú forgatókönyvírók csapatával éppen a film befejezését próbálják kitalálni. Barátja, Fred Ballinger (a 85 éves Michael Caine), a visszavonult karmester és zeneszerző ellenben hallani sem akar többet munkáról. Pedig éppen a királynő küldötte próbálja rábeszélni egy utolsó koncertre, hogy vezényelje el még egyszer leghíresebb művét, az Egyszerű dalokat. Ám ő személyes okokra hivatkozva elutasítja a felkérést. Inkább a lányát (Rachel Weiss, az ő kora nem érdekes) próbálja vigasztalni, akit épp elhagyott a férje. Nem függetlenül kettejük jeleneteitől, a film végére összeáll a kép, hogy mit is jelentenek pontosan ezek a személyes okok.

youth

Két öreg művész beszélget tehát öregségről, elmúlásról, az emlékezés természetéről, kudarcaikról a szülői szerepben és a szerelemben. És a barátságukról. No meg persze a filmkészítésről. Mielőtt egy-egy dialógus végképp érzelgősbe fordulna, a finom irónia mindig visszabillenti a jelenetet. Ennek jegyében megtudunk egyet-mást a prosztatabántalmak szomorú következményeiről és a gyereknevelés örök hiábavalóságáról. Megható a meztelen testek szembeállítása a medencékben és a masszázsasztalon: a fiatalok hibátlanul vagy fogszabályozóval is elérhetetlenek, az öregek a saját elvesztett ifjúságukat csodálják bennük. Michael Caine a premier utáni sajtótájékoztatón, arra a kérdésre, hogy nem szégyellte-e egy szál törölközőben közszemlére tenni a testét, így válaszolt: „Ez az egyetlen, amim van. Az alternatíva az lenne, ha egy halottat játszanék. Akkor már inkább az öregség.”

youth

A világtól elzárt miniuniverzum szertartásosan ismétlődő programpontjai között – fürdő, masszázs, vacsora, esti szórakoztató műsor a kivilágított forgószínpadon – felvonulnak az itt unatkozó gazdag csodabogarak. A bánatos fiatal színész (Paul Dano), akit egyetlen filmszerepével azonosítanak –  Birdman a szanatóriumban. Egy szeriőz házaspár, akik sohasem szólnak egymáshoz, csak találgatni lehet, hogy miért. A buddhista szerzetes, aki nem tud levitálni. Vagy mégis? Miss Universe, egy földre szállt istennő, meztelenül a medencében. És egy kiöregedett, elhízott focista, aki oxigénpalack nélkül lépni sem tud. A filmbéli figura (Roly Serrano) hátára egy óriási Marx-portré van tetoválva – az igazi Maradona a karján visel egy Che Guevarát. Maradona Nápolyban, Sorrentino szülőhelyén játszott a nyolcvanas években, a Napoli ekkor ért sikerei csúcsára, mindent megnyert – az ifjú Sorrentino számára Maradona tényleg maga lehetett az isten. A filmben megjelenő különös figurák egy része valódi: a szépségkirálynő, a popsztár, a díva önmagukat alakítják – csak Maradona nem. „Erre csak egy színész képes” – nyilatkozta a rendező.

youth

A filozofálásnál, a szavak szintjénél ebben a filmben sokkal fontosabb a vizuális sodrás. Az álomszerű, szürreális stílus, amit Fellini után szabadon, Sorrentino tökéletesen tud. Alig történik valami, de a képek, az általuk megteremtett hangulat teljesen magába szippantja az erre fogékony nézőt. És a zene: nem csak a filmzene (ami ebben a filmben is fontos szerepet játszik), hanem a képek egymásutánjának zenei kompozíciója is. Kevés mai rendezőnek van ilyen atmoszférateremtő tehetsége. A néző hátradől és várja, hogy a képek és a zene vigye magával, a szürrealitás a hétköznapi valóság mögötti lényegre irányítsa a figyelmét, a párbeszédek elgondolkodtassák, a poénok megnevettessék. Semmin sem lepődünk meg, azon sem, ha a karmester a madarakat és a teheneket vezényli az alpesi réten; ha a rendező minden filmjének hősnője egyszerre monologizál a hegyoldalon, vagy ha az öreg focista teniszlabdákat rugdal az égig. A sziesztázó Hitlerről nem is beszélve. Valahogy beleillik a képbe.

Az biztos, hogy ez a film nem való mindenkinek. Ám akire az alábbi kritériumokból akár egy is igaz, feltétlen nézze meg. A magyar mozik december 24-én mutatják be – nekik tökéletes karácsonyi film lesz, igazi ajándék.

Ajánljuk annak,

• akinek tetszett a Nagy szépség
• aki végig tudta olvasni a Varázshegyet, akár többször is
• akit nem riaszt a szürreális látásmód és a cselekmény hiánya
• aki szívesen fedezi fel a filmekben a más filmekre tett utalásokat
• aki kíváncsi néhány első osztályú színészi alakításra
• aki hajlamos belefelejtkezni a képekbe
• és általában: aki érzelmes és melankolikus típus.


Ifjúság
Youth/La giovinezza, színes, feliratos olasz-svájci-angol-francia filmdráma, 2015
rendező, forgatókönyvíró: Paolo Sorrentino, operatőr: Luca Bigazzi, zene: David Lang, vágó: Cristiano Travaglioli, szereplők: Michael Caine (Fred Ballinger), Harvey Keitel (Mick Boyle), Rachel Weisz (Leda), Paul Dano, Jane Fonda (Brenda Morell)

Bemutató dátuma: 2015. december 24.
Forgalmazó: Mozinet

Löwensohn Enikő

• Publikálva: 2015.10.16. 09:59 • Címke: moziajánló