Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.
Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.
A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.
Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.
Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.
Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.
A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.
Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.
Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így
akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a
népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.
Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.
Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.
A magyar animáció atyja, Macskássy Gyula születésének 100. évfordulójára a Magyar Nemzeti Digitális Archívum gondozásában jelenik meg a rendező mesefilmjeit és egyedi animációs filmjeit bemutató DVD-sorozat első válogatása. A gyermeknap alkalmából országszerte a boltokba kerülő kiadvánnyal olyan kedves klasszikusokkal egészül ki a családi mesefilm-tár, mint A kiskakas gyémánt félkrajcárja (1951), vagy a Két bors ökröcske (1956).
"Mély mondanivaló és populáris előadásmód": ez volt Macskássy Gyula ars poeticája. Noha Magyarországon már jóval az ő működése előtt is születtek animált filmkísérletek, mégis, a világ az ő művein keresztül csodálkozott rá a magyar animációs film egyediségére.
Macskássy pályája a harmincas évek elején Bortnyik Sándor Bauhausos magántanodájából, a Műhelyből indult. 20 évesen két csoporttársával, Halász Jánossal (a későbbi John Halas-szal) és Kassowitz Félixszel alapította Budapesten a reklámgrafikákra és mozgóképes hirdetésekre szakosodott Coloriton Stúdiót. Az itt készített munkák során formálódott az a karikaturisztikus, markáns vizuális stílus, amely Macskássy egész pályafutását meghatározta.
A kiskakas gyémánt félkrajcárját 1951-ben az első színes magyar rajzfilmként üdvözölték itthon. E kis "szárnyas Robin Hood–mesét" a Két bors ökröcske, a Kutyakötelesség és Az erdei sportverseny követte a sorban. Az állami rajzfilmgyártás hőskorszakában készített klasszikus mesefilmek után éles fordulat következett be mind a magyar animáció, mind Macskássy Gyula pályáján. A gyermekmesék világát mai környezetbe helyezett történetek váltották fel. Az ötvenes-hatvanas fordulóján készült filmekben megjelent az a – Macskássy megfogalmazásában – "stilizált formák rafinált játékára épülő, merészen leegyszerűsített formanyelv", amely a magyar animáció felnőtté válásának volt a záloga. A Várnai György grafikussal közösen jegyzett, "kedvesen naiv humanista" filmek, a Ceruza és radír, valamint a Párbaj utat nyitottak a külföld felé a hazai rajzfilm számára – az előbbit Karlovy Varyban, az utóbbit Cannes-ban és Oberhausenban is fesztiváldíjakkal ismerték el.
Legyen szó a klasszikus meseadaptációkról vagy a humanista gegfilmekről, Macskássy Gyula minden alkotásával – Dargay Attila szavaival élve – "a szépséggel próbálta menteni sorsunk méltóságát."
A Macskássy 100 DVD-sorozat első válogatásán a következő filmek szerepelnek:
A kiskakas gyémánt félkrajcárja (1951)
Erdei sportverseny (1952)
Kutyakötelesség (1953)
Két bors ökröcske (1954)
Ceruza és radír (1960)
Párbaj (1960)
A számok története (1962)
Romantikus történet (1964)
A sorozat következő része augusztus végén kerül boltokba, rajta olyan kedves mesékkel és egyedi filmekkel mint az Egér és oroszlán, A telhetetlen méhecske, valamint a Tíz deka halhatatlanság. Az extrák között animált reklámfilmekkel is találkozhatunk majd.