a rovat írásai

Elment Nepp József is

Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.

​Rekordszámú filmmel jön az idei Verzió!

Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.

Ezüst Ibolyát kapott A martfűi rém

A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.

Halálos séta a Károly-híd korlátján

Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.

Magaskultúra az Urániában

Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.

Filmrendező, aki Wittgensteinről írta a diplomamunkáját

Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.

Meglesz a szobor Piedone szülinapjára

A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.

Világkörüli útra indul a Trónok harca

Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.

A 7. évadot egymilliárdszor töltötték le

Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.

Moszkva helyett Vlagyivosztokba vitték a premier előtti vetítést

Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.

Mégsem vetítették a Miklós cárról szóló filmet

Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.

Film összes cikke »

​Száraz elvonás, avagy út a házimozihoz

sebesz_leadA gyanútlan néző – feltéve, hogy létezik ilyen – A sebész első évada első részének legelső képsorában minden köntörfalazás nélkül megkapja az arcába a cipőt, egy pár gyönyörű, fehér, magasszárú bőrcipőt, a háttérben kedves hangú kínai prostikkal neglizsében.

Érdemes kicsit elidőznünk a nevezetes lábbelinél, amely nem pusztán a főhős „iszonyú lábát” rejti, hanem azokat a borzasztó sebeket is, amelyek a kokain befecskendezése során keletkeznek. Dr. Thackery vénái már használhatatlanok, a lábujjai között szúrja magát. A láb kímélése miatt fontos a végtelenül puha bőr (zokni nélkül), s a korban a sterilitás képzetét keltő fehér szín. És ez csak a kezdet. A folytatásban a konflisban lekerül a cipő, a doki belövi magát, majd energikusan lépkedve üdvözöl mindenkit. Indulhat egy új, átlagos kórházi nap.

sebesz

Az ezeregyszer elátkozott magyar címadás ezúttal csupán a részt (A sebész) tolta elébe az egésznek (The Knick), azaz Knicerbocker Hospital. Az értelmezést még ez a nem is annyira durva eltolódás is befolyásolja, hiszen emiatt válik a magyar verzió egyértelműen karaktercentrikus portréfilmmé, amit így jóval könnyebben vonnak pázhuzamba a Dr. House-zal. A kokain-, és ópiumfüggő, szikrázóan tehetséges orvost, John Thackeryt (Clive Owen) 1900-ban nevezik ki a kórház vezető sebészévé, azt követően, hogy mentora, Jules Christiansen a sokadik, kettős tragédiával végződött császármetszés után véget vetett az életének. Az eredeti verzió ezzel szemben a kórházat emeli szimbólummá, a gyógyászattörténet és az azt körülfonó társadalom – benne életek, betegségek, halálok – megtestesítőjévé.

knick

Az ispotály éppen csak túllépett a borbélyok-felcserek gyakorlati tudásán. Az orvosok nem csupán a műtéti eljárásokkal kísérleteznek, de a beavatkozásokat elősegítő eszközök készítésével is maguk bíbelődnek, s adott esetben maguk is kovácsolják vagy öntik ki azokat. A Knick gazdag támogatói melegen ajánlják – értsd: megvonják a támogatást, leállítják a villamosság bevezetését –, hogy Thackery helyettesének egy Harvardon diplomázott, az európai orvoslásban is gyakorlatot szerzett fiatal orvost, Dr. Algernon Edwards-t (Andre Holland) nevezze ki. Ő bele is egyezne, hogy kollégája, Dr. Everett Gallinger (Eric Johnson) helyett  a messziről jött doktort részesítse előnyben, ám a személyes találkozáskor úgy érzi, tárgyaló patrónusa, Cornelia Robertson (Juliet Rylance) becsapta. A jelöltnek ugyanis fekete a bőre.

sebesz

Az első évad tíz részének középpontjában a két férfi píszínek éppenséggel nem nevezhető vívása áll. A teljes elutasítástól a szakmai megbecsülés átmenetén keresztül egymás támogatásáig jutnak. A mellékszálakat szerelmek és szimpátiák mellett járványok és utcai megmozdulások irányítják. Cornelia és Algernon heves viszonyba bonyolódnak, melynek csak a lány esküvője vet véget. A szegénynegyedben található kórházat egy késelés után megtámadja a feldühödött, feketéket lincselő tömeg. Lucy nővér (Eve Hewson) rajongása Thackery iránt olyan elemi erejű, hogy a kedvéért kokaint lop és ópiumot szerez nem kifejezetten úrilányos eszközökkel. De láthattunk korabeli orrplasztikát – a páciens karját az orrához varrták, hogy az átültetendő bőr vérellátása kialakuljon - , angyalcsinálást, amputációt, s számlálhatatlan hasi műtétet. Megismerkedhettünk az eredeti tőkefelhalmozás egynémely ügyeskedésével és rábeszélő eszközével (kényszerfoghúzás az íróasztalon érzéstelenítés nélkül…).


Az első tíz részt jegyző Steven Soderbergh vállalta a folytatást is. Itt kell kitérnünk arra a városi legendára, amely szószegést vélt találni abban, hogy Soderbergh dolgozik. Való igaz, a Túl a csillogáson (2013) felemás sikere – a film Cannes-ban az Arany Pálmáért versenyzett, az Egyesült Államokban ezzel szemben „túl meleg”-nek találták, csak az HBO mutatta be – után kijelentette: visszavonul. A szemrehányás jogosulatlan, mert a rendező a mozifilm-készítésről beszélt! A hír valójában az volt, hogy csak kábeltévék számára dolgozik a jövőben. Ez a mi szerencsénk: A sebész kiváló munka, melyben ugyan különösebb filmes újdonság nincsen, az összes hozzávalót kimerítően ismerjük, a végeredmény ugyanakkor üdítően eredeti, elsőrangú, illúziókeltően korhű századelő-bemutatás tele szívvel, lélekkel, árnyalt karakterekkel és jól követhető jellemfejlődésekkel. A képi világ a legkisebb felbontásban is gyönyörű, ugyanakkor kellően mindennapi, nem édeleg és nem tapicskol a nosztalgiában. Az üdeség érzését nagyban az adja, hogy e  kosztümös sorozathoz Soderberghnek eszébe sem jutott közhelyes, például szimfonikus zenét vagy 20. század eleji slágereket használni. Cliff Martinez szintetizátorra írt kortárs zenéje leginkább a Twin Peaksére emlékeztetően feszült és izgalmas, ám még a dallamosság áldásait is csak kevéssé használja ki.

sebesz

Az első évad azzal végződött, hogy dr. Thackery kábítószerfüggése súlyos botrány kíséretében napvilágra került, s elvonóra utalták. A most indult második évad a kezdéshez hasonlóan érdekfeszítően indul: barátja, dr. Gallinger szó szerint elrabolja a narkót narkóval gyógyító műintézményből Thacket, aki egyre mélyebbre süllyed a függés kényelmes lótuszevésébe. Gallinger fölpakolja egy hajóra az elvonási tünetektől szenvedő kollégáját, s választás elé állítja: vagy rögtön beugrik a vízbe, és ott vész, vagy megtanulja megkötni a vitorlázáshoz szükséges tíz alapvető tengerészcsomót, alighanem feltalálva ezzel a munkaterápia egyik prototípusát. A sorozat tétje világosan felvázolódott: sikerül-e a száraz elvonás, s visszatér-e a sebész a gyógyításhoz. Mivel a nemleges válasznak nullához erősen közeli a valószínűsége, a következőkben annál több energiánk jut majd a részletek megfigyelésére. Az olyan háttér-jellegű, ám a hitelesség érzetéhez elengedhetetlen apróságokra például, hogyan alakul a lóvontatta mentőkocsik felszerelése, amelyek egy ügyes szerkezettel szirénázni is képesek.



Nyugat-Európában egyre erősödő tendenciát mutat a televízió teljes elutasítása. Ellenzői úgy kezelik, mint a kábítószert, amiről csak radikális döntés eredményeként lehet lejönni: a francia nagyvárosokban a háztartások húsz százalékában egyáltalán nincs tévékészülék (Magyarországon ez két százalék). Hasonló tendencia figyelhető meg a mozilátogatási szokásokat illetően is. A mozik a mind teljesebb, csak a vetítőtermekben elérhető látványvilággal, a televíziócsatornák pedig egyre színvonalasabb sorozatokkal igyekeznek eseménnyé avatni a néző számára önmagukat. A kedvezőbb helyzetben a televíziózás van, mert egyszerűbben és jóval olcsóbban elérhető. A televíziós és a mozis filmkészítők a televíziózás kezdete óta külön kasztot képeztek, s csupán a 2000-es évek vége óta tapasztalhatjuk a válaszfalak lassú eltűnését. Az áttörés napjainkban zajlik: a True Detective, a Kártyavár – hogy csak néhány nagyon közismert példát mondjunk – óriási sikere előrevetítette azt a televíziós sorozatot is, amelyet teljes egészében filmgyártók készítettek, s nagyvásznas esztétikával adaptáltak a „kis képernyő”-re.

Soderbergh eddigi rendezői és produceri életműve afféle trend-összegző, új trend-előrejelzőként is elemezhető az áttörést jelentő kamaradráma, a Szex, hazugság, video (1989, Cannes, Arany Pálma) óta. Most mintha azt üzenné: nézzünk tévét, legyen otthonunkban a kasszasiker (Home Box Office = HBO). A sebész, ez a „morbidan és súlyosan szórakoztató” sorozat, ha mindent nem is, azért nagyon sokat megmutat szokott mindennapjaink kevéssé ismert hétköznap-előzményeiből.


A sebész
The Knick, amerikai sorozat, 2015
rendező, operatőr: Steven Soderbergh, forgatókönyv: Jack Amiel, Michael Begler, Steven Katz, zene: Cliff Martinez, szereplők: Clive Owen, Andre Holland, Eve Hewson, Jeremy Bobb, Lori Finkel, Cara Seymour, HBO Cinemax

Boronyák Rita

• Publikálva: 2015.10.27. 11:14 • Címke: sorozat, film