Több mint négy évtizeddel ezelőtt indult életművét átívelő, története legnagyobb szabású koncertjére készül az East együttes. A hazai progresszív rockszíntér kiemelkedő formációja október 23-án, a nemzeti ünnepen lép fel a Budapest Sportarénában számos vendéggel.
Michael Nyman zenéi szólalnak meg a budapesti Erkel Színházban november 6-án a Michael Nyman Band közreműködésével.
Elhunyt Aradszky László táncdalénekes. A hatvanas évek egyik legnagyobb sztárelőadója vasárnap este halt meg, életének 83. évében, közölte a család hétfőn.
Az Erkel Színházban kezdődik a Solti György világhírű karmesterről elnevezett Maestro Solti Nemzetközi Karmesterverseny kedden a Filharmónia Magyarország szervezésében, a vendégkarmester az 1974-es karmesterverseny győztese, Kobajasi Kenicsiró lesz.
Rádőlt a díszlet egy része Marilyn Manson amerikai sztárra szombati New York-i koncertjén, a 48 éves zenészt kórházba szállították, a koncertet félbehagyták.
Volt egyszer egy Vadkelet címmel új lemezzel és december 28-án a Papp László Budapest Sportarénában koncerttel ünnepli 55. születésnapját az Omega együttes. A csapat szombaton első koncertjük helyszínén, az egykori Várklubban idézte fel a múltat és beszélt a jelenről.
A világpremierrel egy időben, csütörtöktől látható a magyarországi mozikban a Live At Pompeii, David Gilmour, a Pink Floyd egykori legendás gitáros-énekese koncertfilmje. A zenész tavaly csaknem fél évszázad után lépett fel újra a pompeji amfiteátrumban.
Az Andrássy úti évadnyitánnyal, szabadtéri előadásokkal és divatbemutatóval, az Erkel Színházban pedig hangversennyel kezdődik szombaton a Magyar Állami Operaház 2017/18-as budapesti évada.
Ízelítőül bemutatta új albuma egyik számát, a The Blackout című dalt a U2.
Megsérült a Bayreuthi Ünnepi Játékok záróelőadásán Catherine Foster. Az operaénekesnő a második felvonásra már nem tudott visszatérni, a színpad széléről énekelte tovább Brünnhildét. Szerepét a rendezőasszisztens, ráadásul egy férfi vette át Az istenek alkonyában.
A jubileumi Aréna-koncertje után új, 45 című lemezét mutatja be csütörtökön a Lord zenekar a Budapest Parkban.
A negyvenes-ötvenes években lett az Egyesült Államok legnagyobb énekes sztárjává, s vált az Elvis Presley és a rock and roll előtti éra jelképévé. Mondhatnánk azt is, hogy a modern könnyűzene vele kezdődött – persze igazán a műfajt a technikai környezet és az abból adódó lehetőségek, így a gramofonlemez, a film önálló életre kelő slágerei, továbbá a rádió, majd a televízió teremtette meg. És Sinatra sikere sem előzmény nélküli, elég a szintén máig sokak által tisztelt Bing Crosbyra gondolni.
Az ékszerszerűen ragyogó kék szemekkel megáldott Sinatra a nők bálványa volt, s ezt a szerepet nagyon kedvelte is. Kezében pohár viszkijével és szájában cigarettával hódította meg a kaszinók és lokálok fényárban úszó éjszakáját, mozdulataiból a férfiakkal szembeni klasszikus elvárásokhoz igazodó elegancia áradt, dalai érzelmesek voltak, humora és közlései pedig olykor keresetlenül nyersek.
A jazz- és popvilág megkerülhetetlen figurája 1915. december 12-én született New Jersey állam Hoboken városában. Szülei szicíliai bevándorlók voltak, írástudatlan bokszolóból és tűzoltóból később bártulajdonossá lett édesapja a századelőn hajózott be az Államokba. Frank Sinatra büszke volt olasz gyökereire, s el kell ismerni, az itáliai dalkultúra hatása érződik is a beat előtti könnyűzene megannyi olasz-amerikai énekesén. Sinatra kortársa, Frankie Laine (1913-2007), aki a mikrofon mögé állva, néhány elnagyolt mozdulattal és grimasszal is elképesztő atmoszférát teremtett maga körül, eredeti nevén Francesco Paolo LoVecchio volt, a Sinatrához vaskos, hedonista, mégis mindig pompásan elegáns stílusában is közel álló barátja és pályatársa, Dean Martin (1917-1995) pedig Dino Paul Crocetti. De olasz emigráns szülők gyermeke volt Perry Como (1912-2001) is – vagy a náluk tíz-tizenöt évvel fiatalabb, de szintén az ötvenes évek popzenéjét meghatározó nemzedékből többek között Tony Bennett, Al Martino és Julius La Rosa is Itália canzonéit hallgathatta szüleitől.
Sinatra olasz hagyományához sokan hozzáteszik azt is: a szintén szicíliai eredetű maffia megannyi figurájával is élénk kapcsolatot ápolt. Francis Ford Coppola 1972-ben forgatott filmjében, a Keresztapában az énekest, Johnny Fontane-t sokak szerint egyenesen róla mintázták. A szerepet egyébként nagy hitelességgel Al Martino alakította, aki szintén jól ismerte a hatalmas, régi kaszinókat üzemeltető „régi olasz családokat”, így a karakter nemcsak világhírű elődjének, de saját magának is egyfajta emléket állított.
Frank Sinatra először édesapja bárjában énekelt, s kezdetben volt pincér és újságíró is. Egy rádiós tehetségkutató verseny révén futott be, s Harry James, majd Tommy Dorsey zenekaraival kezdte meghódítani az 1940-es évek színpadait. Csak 1952-ig közel kilencven sláger forrott össze a nevével.
Emellett – sok más énekes kortársához hasonlóan – filmszínészként is sikert sikerre halmozott: 1945-ben a Horgonyt fel! című zenés vígjátékban Gene Kelly oldalán tűnt fel, ahogy az 1949-es Egy nap New Yorkban című vígjátékban és a Hagyj ki a játékból című musicalban is.
Közben lassan Sinatra az amerikai média botrányhősévé is vált, és a támadások kereszttüzébe került azért, mert Ava Gardnerrel folytatott viszonya miatt elhagyta feleségét és gyermekeit. 1953-ban Oscar-díjat kapott a legjobb férfi mellékszereplő kategóriájában a Most és mindörökké című háborús filmdrámában nyújtott alakításáért, de a krimi vagy a western kliséi is jól álltak neki.
Az ötvenes-hatvanas évek fordulóján a Rat Pack művészcsapat élén találjuk, ahol Dean Martinnal, Sammy Davis Juniorral, Peter Lawforddal és Joey Bishoppal bolondozták végig sok dallal gazdagított, improvizatívnak tűnő, minden mozdulatában professzionális műsoraikkal Las Vegas színpadait. Csapatuk fergeteges alakítást nyújtott az Oceans’s 11 (A dicső tizenegy) című 1960-as bűnügyi vígjátékban is. A film zenéjét a Sinatrával évtizedeken át együtt dolgozó Nelson Riddle (1921-1985) szerezte. A Rat Pack figurái nemcsak kétes hírnevű üzletemberekkel barátkozó, nagyivó, élveteg figurák voltak, mesterien kidolgozott karaktereik az amerikai álom megtestesítői. S mellette szabadelvű, a rasszizmust elvető művészek – így, ha alakjukról nem is a direkt politika és különösen nem a lázadás jut eszünkbe, nyomot hagytak ők is koruk társadalmán.
A beat előretörése ellenére Frank Sinatra egészen az 1990-es évek közepéig színpadon maradt. Legendás dala az 1966-ban berobbanó Strangers in the night – az Easy-listeningként is emlegetett hagyományos könnyűzene első számú német zeneszerzőjének, Bert Kaempfertnek a szerzeménye. A hatvanas évek végétől egyfajta himnuszává vált a My Way című dal, amelynek angol szövegét az ötvenes évek tinisztárjából szintén könnyűzenei intézménnyé váló Paul Anka írta egy francia dallamra. Hazánkban, magyar nyelven mindkét dalnak Vámosi János rögzítette legemlékezetesebb felvételét.
Frank Sinatra alapvetően a zseniálisan egyedi, érzelmes és az amerikai popkultúrától immár elválaszthatatlan dalelőadásai révén marad meg emlékezetünkben, ezért tisztelte őt Pavarotti és Michael Jackson, ezért ápolja emlékét centenáriumán is Tony Bennett és az amerikai művészvilág minden nemzedéke – ezért vált halhatatlanná.
Nyolcvanadik születésnapján nagyszabású ünnepséggel köszöntötték, s még ő is színpadra lépett.
Azóta, hogy 1998. május 14-én meghalt, a könnyűzene világa örökre megváltozott. Hogy útja könnyebb legyen, egy üveg Jack Danielst, egy doboz Camelt és egy Zippo öngyújtót temettek mellé. De a büszke Hang köztünk maradt, és énekli: „I did it my way.”
Képes Gábor