a rovat írásai

Elment Nepp József is

Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró, tudatta családja hétfőn az MTI-vel.

​Rekordszámú filmmel jön az idei Verzió!

Idén 14. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált. November 14. és 19. között 43 országból több mint 100 filmet vetítenek Budapesten, november 23. és 25. között pedig Pécsett és Szegeden láthatnak válogatást az érdeklődők.

Ezüst Ibolyát kapott A martfűi rém

A legjobb filmnek járó Ezüst Ibolya-díjat nyerte el Sopsits Árpád A martfűi rém című filmje az olaszországi Parma Music Film Festivalon, melynek szakmai zsűrije Szabó Gábort a legjobb operatőr díjával tüntette ki.

Halálos séta a Károly-híd korlátján

Meghalt Jan Tríska neves cseh színész, aki számos amerikai filmben is szerepelt. A nyolcvanéves művész hétfőn kórházban halt meg, miután új filmje forgatása előtt a Károly-hídról beesett a Moldvába és súlyos sérüléseket szenvedett, közölték hétfőn Prágában.

Magaskultúra az Urániában

Metropolitan operák, Bolsoj balett-előadások, vezető angol és orosz színházak darabjai, valamint a világ vezető múzeumainak tárlatait is megtekintheti a közönség az Uránia Nemzeti Filmszínház mozivásznán a 2017/18-as évadban.

Filmrendező, aki Wittgensteinről írta a diplomamunkáját

Hatvanadik születésnapját ünnepli szeptember 21-én Ethan Coen amerikai filmrendező, forgatókönyvíró, producer. Neve és pályája elválaszthatatlan szintén rendező bátyjától, Joel Coentől, akivel több mint harminc éve dolgoznak együtt, s olyan filmeket jegyeznek, mint a Fargo vagy a Nem vénnek való vidék.

Meglesz a szobor Piedone szülinapjára

A tervek szerint Bud Spencer születésnapjára, október végére kerülhet ki a színészt ábrázoló egész alakos bronzszobor a budapesti Corvin sétányra, közölte a Józsefvárosi Önkormányzat az MTI-vel.

Világkörüli útra indul a Trónok harca

Barcelonában debütál a Trónok harca televíziós sorozatról szóló világkörüli vándorkiállítás október végén.

A 7. évadot egymilliárdszor töltötték le

Több befejezést fognak forgatni a Trónok harca utolsó epizódjához, így akarják elejét venni annak, hogy kiszivárogjon, miként végződik a népszerű sorozat. A 7. évadot amúgy egymilliárdszor töltötték le illegálisan.

Moszkva helyett Vlagyivosztokba vitték a premier előtti vetítést

Megtartották Vlagyivosztokban Alekszej Ucsityel Matilda című filmjének premier előtti vetítését nem sokkal az után, hogy Moszkvában órákkal a tervezett bemutatója előtt hétfőn lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma vetítését biztonsági okokra hivatkozva.

Mégsem vetítették a Miklós cárról szóló filmet

Órákkal tervezett vetítése előtt lemondták a Miklós herceg, a későbbi II. Miklós cár és egy szentpétervári balerina, Matilda Kseszinszkaja szerelmi viszonyáról szóló történelmi filmdráma, a Matilda premier előtt moszkvai bemutatóját.

Film összes cikke »

A gonosz valóságos, mint a cementfal és a ráragasztott plakátok

​Az ember a Fellegvárban

ember_a_fellegvarban_leadSorozat készült Philip K. Dick 1962-ben megjelent kultregényéből. Nem véletlen, hogy a producerek közt találjuk Ridley Scottot – a téma aranybánya. A nagyszabású történelmi kavarodás pedig elképesztő látványvilág megteremtésére ad alkalmat.

Már a pilot főcímében is láthatjuk, hogy a gyártók nem vették félvállról a feladatot: az Edelweis című dal, amely a Muzsika hangjában a tiszta német erények melletti kiállás szimbóluma volt a nácizmussal szemben, most hátborzongató tisztasággal szolgálja a náci propagandát, miközben az USA feldarabolását látjuk: a keleti part a Harmadik Birodalomé, a nyugati pedig a Japán császárságé. A japán San Franciscóban az „ázsiásítás” némileg megdöbbentő, már-már önmaga paródiája, annyira elképzelhetetlen, hogy a japánok valóban legyűrik és kulturálisan is padlóra küldik az amerikaiakat. A náci New Yorkban azonban megvalósul a német győzelem, látszik, hogy az alkotók számára a nácizmus, mint gonosz futurista ideológia az igazi fenyegetés. A sorozat alkotói Goebbels nyomán átalakították az amerikai pop-artot, és az eredmény lenyűgöző lett: a futurista náci giccs és tematika lépten-nyomon megerőszakolja és kifordítja magából a szabad amerikai élet giccseit – amelyekről egyébként kiderül, hogy alapvetően szintén birodalmiak, túl könnyű adaptálni őket, hiszen nagyszabásúak és önbizalomtól duzzadóak.

ember_a_fellegvarban

Az Amerikában működő náci kollaboráns állam témája olyan dolgokat hoz felszínre múlttal, jelennel és jövővel kapcsolatban, amelyek igencsak mélyre hatolnak mai életünk és lelkiismeretünk kapcsán is. Ez a sorozat legnagyobb erénye. A látványvilágban eltörpülnek karakterek és konfliktus, mivel gyengék és közhelyesek a párbeszédek, rajzfilmszerűen sematikusak a karakterek, mintha ebben nem fejlődött volna a hatvanas évek bugyuta háborús mozija óta a világ, bár én értem, hogy azt akarták modellezni, csak azt nem, hogy miért. Rufus Sewell gonosz nácija persze remek, de a fiatal főszereplők és környezetük, a valódi főhősök sablonszerűek. Hogy ebben a világban találtak egy felforgató, némileg misztikus filmet a mi valóságunkról, amelyben nyert Amerika, és emiatt egy őrült kémes száguldás kezdődik – nos, ezt már nagyon sokféle verzióban láttuk, vagy K. Dick másolta a hollywoodi 1+1=2 szintű történet-egyenletet, vagy ő találta ki, csak annyiszor ismételték el, hogy nem lépi át az ingerküszöbünket, teljesen mindegy.

ember_a_fellegvarban

Ami tehát mégis a székhez szögezi a nézőt, az a továbbgondolt, mindennapi náci antiutópia: a kórházban elégetik a gyógyíthatatlan betegeket és értelmi fogyatékosokat, a zsidóságot üldözik, nincs modern művészet, mert degeneráltnak minősítik, egyhangú giccsben toporog tehát a világ (egyébként valóban a giccs ragadja meg leginkább a szélsőjobboldalban is a tömegembert: menetelés, tankok, színek, kiáltások, az új barbarizmus fegyelmezett ipari karneválja). Ezek az elvileg apró, sőt gyakorlati, de mégis a társadalmunk lelkiismeretének lényegi kérdéseit lezáró változtatások (azzal a céllal, hogy megkönnyítse a többség életét és felgyorsítsa a tempót és a haladást, ki tudja, mi felé) valódi működésben remekül láttatják, milyen lenne a hétköznapokban a náci uralom, békeidőben – szakadatlan emberi árulás.

ember_a_fellegvarban

A sorozat – és Philip K. Dick regénye is – számos felvetése történetietlen, például Amerika megszállása nehezen elképzelhető, akár atomfegyverek birtokában is, amikor egy könnyen és erőteljesen fanatizálható kétszázmilliós népről van szó, akik egy kontinensnyi országot védenének körömszakadtig. A filmben ennek ellenére bejáratott kollaboráns országot látunk, amely tökéletesen átvette a német náci életformát, némileg amerikanizálva. A kész helyzet érdekes dolgokat hoz felszínre, gyakorlatilag a demokrácia parázs vitakérdéseit tolja ki kissé, és máris megkapjuk a nácizmust. Hogy mindezt a németek érik el, mint megszállók, az lehetetlen, de az Egyesült Államokban nagyon is létező szélsőjobboldali gondolkodás eluralkodása mégis valamennyire életszerűvé teszi. Elvileg éppen ez a hangos nacionalizmus adná fel utoljára a nemzeti függetlenséget, mégis, akár a magyarországi nyilasok esetében, itt is úgy lehetséges az antiutópia, hogy hazaárulókká lesznek azok, akik máshogy nem kapnának lehetőséget, máshogy mindig kisebbségben maradnának ostoba, embertelen türelmetlenségükkel, hagymázas őrületeikkel és giccseikkel. Így a náci megszállás is elképzelhető Amerikában, és erre a sorozat világépítésében okosan és szerencsésen rá is játszik. Bármelyik állampolgárral való találkozás, azaz egy-egy mellékszereplő, epizódszereplő felléptetése, a magukat lassan vonszoló főhősök mellett különösen fontossá válik, eléri azt a benyomást, hogy senkiben nem lehet bízni, hiszen lelkét a nácizmus már átalakíthatta, a kollektív és a személyes emberi életbe beleette magát a gonosz. Ez a fajta tanulmányjelleg a sorozatot kihagyhatatlanná teszi, és ezért a kissé sablonos, paranoid sci-fi kliséket összefoltozó történetszál ellenére ajánlott mindenkinek, aki felelősen gondolkodik az emberi lélekről, és annak a társadalomhoz való, láthatóan az eddig ismertnél fontosabb kapcsolatáról.

Az ember a Fellegvárban
The Man in the High Castle
amerikai sorozat, 2015
rendező: Daniel Percival, Brad Anderson, Karyn Kusama, Nelson McCormick, Ken Olin, Michael Rymer, David Semel, Michael Slovis, Bryan Spicer, forgatókönyv: Philip K. Dick azonos című regényéből Frank Spotnitz, operatőr: Gonzalo Amat, James Atkinson, szereplők: Alexa Davalos, Rupert Evans, Luke Kleintank, DJ Qualls, Rufus Sewell, gyártó: Amazon Studios

Horváth László Imre

• Publikálva: 2015.12.16. 07:38 • Címke: sorozat, irodalom